Vilken brännare ska jag välja?

Skriv svar
endymion
Frö

Vilken brännare ska jag välja?

Inlägg av endymion »

Hej!

Ny här på forumet, jag har spanat runt ett par månader men inte gjort någon användare förrän nu. Jag köpte hus för några månader sedan, 75kvm enplansvilla byggd 1961 med källare och oinredd vind. Mycket trevligt.

Nu till min fundering. Det sitter en olje/vedpanna av märket Duplomat från 1975 som sköter uppvärmningen. Karln som bodde i huset förut lämnade kvar en del olja och det är väl ungefär en halv kubik kvar men det börjar bli dags att verkligen fundera på att investera i någonting annat. En pelletsbrännare känns i dagsläget som det självklara valet förutsatt att inte min panna är i färd att braka ihop när som helst (vilket jag inte märkt några indikationer på och den har fungerat bra enligt den förra ägaren). Ska uppdatera inlägget med en bild på pannan så fort jag får möjlighet, får internet hemma nu i dagarna (är på jobbet nu).

Ok, det blev mycket dravel nu =) Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att köra pelletsbrännare i någon gammal duplomat-panna, jag kan tillägga att jag inte ser regelbunden uraskning som något problem. Och vilken brännare ska jag välja?

En ganska stor lokal rörfirma säljer brännare av märket Thermia (även pannor förstås), och skulle ta ungefär 25-30k inkl. installation och ett litet pelletsförråd (ööh typ papp har jag för mig han sa). En annan lite mindre rörfirma säljer Värmebaronens VikingBio tillsammans med mafa-veckoförråd och installation för 23k och det tredje alternativet är ett företag som säljer brännare av märket Eurofire och tar 24500:- inkl. mafa-veckoförråd och installation. Skruv och allt annat nödvändigt ingår i alla alternativen.

Så, prisskillnaden är marginell som ni ser (Thermian dock eventuellt dyrast då), vilket företag gör de mest stabila brännarna och är det något av alternativen som är direkt dåligt?

Nu ska jag låta er vila ögonen efter detta långa inlägg :)
Panna: Duplomat kombi (olja/ved) 1975
Brännare: Ingen än
Hus: Enplansvilla 75kvm + källare och oinredd vind.
ice413
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Din fråga kommer du nog inte att få ett direkt svar på.

Har du kollat i någon av dessa delar på forumet:
Thermia
Värmebaronen
Eurofire/Baxi

eller kanske tom se om något annat fabrikat passar dig bättre
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
endymion
Frö

Inlägg av endymion »

Jo jag har kikat runt på de specifika forumen men inte blivit så jättemycket klokare. Jag tänkte mest om det fanns några rävar här som hängt med länge som kännt in vilka brännare som det klagas minst/mest på som kunde ge lite tips :)

Glömde för övrigt tillägga att det sitter en luft/luft-värmepump på själva huvudvåningen, tyvärr är inte planlösningen helt optimal för en sådan men den värmer fint majoriteten av ytan så länge inte temperaturen springer för långt under 0-strecket. För tillfället medan jag kör oljan så har jag den naturligtvis på men antagligen blir det väl billigare att köra bara pellets när den väl är installerad, aja det är en senare kalkyl :)

edit: Anledningen till att jag begränsat mig till ovanstående 3 brännartyper är att installatörer finns i min närhet och det känns lättare om något skulle strula. Företaget som säljer Thermia finns bara någon kilometer bort, Vikingbio ungefär en mil och Eurofire 5 mil.
Panna: Duplomat kombi (olja/ved) 1975
Brännare: Ingen än
Hus: Enplansvilla 75kvm + källare och oinredd vind.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att du bör kräva att brännaren har automatisk tändning! Jag vet inte om de du nämnar har det men det är nog ett absolut krav för dig, speciellt med alternativ uppvärmning.

Jag (som är part i brännarevärlden) tycker inte om undermatade brännare, inte för att det är dåliga men för att det kan bli bakbrand vid strömavbrott eller, som bäst, en mycket tjärat matningsskruv. Det siste är nog det vanligaste, det första sällsynt.

Jag anser att det bör vara internförråd i brännaren för att få stabil matning, att dosera med skruven från "stora" förrådet är inte alltid lyckad, med spån i en flexskruv kan matningen bli allt från inget till normalt.

Om inställningar på brännaren görs med potentiometra vore jag tveksam till den, pannrumsmiljöt är dammigt och även kapslade kan vara tveksamma fast det finns vissa skapliga undantag. Har man digital inställning kan man ju alltid skriva ner värden och återgå till dom vid behov, att ställa ett potentiometer till "klocken 11" är lite mer osäkert...

Och bara för att vara övertydlig: jag håller på med Janfire NH och styrningen till den, jag är alltså partisk som så men jag anser att mina råd likaväl är vettiga och baserat på önska om säker funktion.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar