Ny här på forumet, jag har spanat runt ett par månader men inte gjort någon användare förrän nu. Jag köpte hus för några månader sedan, 75kvm enplansvilla byggd 1961 med källare och oinredd vind. Mycket trevligt.
Nu till min fundering. Det sitter en olje/vedpanna av märket Duplomat från 1975 som sköter uppvärmningen. Karln som bodde i huset förut lämnade kvar en del olja och det är väl ungefär en halv kubik kvar men det börjar bli dags att verkligen fundera på att investera i någonting annat. En pelletsbrännare känns i dagsläget som det självklara valet förutsatt att inte min panna är i färd att braka ihop när som helst (vilket jag inte märkt några indikationer på och den har fungerat bra enligt den förra ägaren). Ska uppdatera inlägget med en bild på pannan så fort jag får möjlighet, får internet hemma nu i dagarna (är på jobbet nu).
Ok, det blev mycket dravel nu =) Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att köra pelletsbrännare i någon gammal duplomat-panna, jag kan tillägga att jag inte ser regelbunden uraskning som något problem. Och vilken brännare ska jag välja?
En ganska stor lokal rörfirma säljer brännare av märket Thermia (även pannor förstås), och skulle ta ungefär 25-30k inkl. installation och ett litet pelletsförråd (ööh typ papp har jag för mig han sa). En annan lite mindre rörfirma säljer Värmebaronens VikingBio tillsammans med mafa-veckoförråd och installation för 23k och det tredje alternativet är ett företag som säljer brännare av märket Eurofire och tar 24500:- inkl. mafa-veckoförråd och installation. Skruv och allt annat nödvändigt ingår i alla alternativen.
Så, prisskillnaden är marginell som ni ser (Thermian dock eventuellt dyrast då), vilket företag gör de mest stabila brännarna och är det något av alternativen som är direkt dåligt?
Nu ska jag låta er vila ögonen efter detta långa inlägg