hej hej ska nog börja med pelets tips o råd är välkommet

Skriv svar
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

hej hej ska nog börja med pelets tips o råd är välkommet

Inlägg av magnus32 »

hittade hit och är ibehova av tips o råd :roll:
har panna ctc från 79 och ctc l/V värmepump som går på fast kodensering(instalerat av förra ägaren)
vilket inte är så ekonomsikt var inne på en ecoel panna först men nu efter prat och besök med oferter,mm så visar det sig att det inte blir billigare ändå så jag funderar på pellets eldning antingen bara skaffa brännare funkar de? eller så byta pannan oxå förslag o komentarer tas tacksamt emot :)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Tjena!!
Fråga en installatör om den kan kolla upp pannan du har nu och vilken brännare skulle funka till den kanske du kan behålla din nuvarande.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

tack ska kolla upp det men pannan e nog ganska dålig annars skulle jag nog inte fått det rådet ..kanske för dom vill sälja nytt vad vet jag
pratade med en säljare i dag som säljer brännare o pannor han rekomenderade mig o byta men han säljer bland annat eurofire o sa att det va några som hadde haft problem med sån kombo
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Hur ser den ut din panna min är också en kombipanna men den är välskött och det var inga problem att byta ut oljebrännaren mot pelletsbrännare sitter i samma del som oljebr.satt plus att man kan fortfarande elda med ved ifall man behöver utan att plock ut pelletsbrännaren.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har också en kombipanna där jag plockade bort oljebrännaren och petade dit en pelletsbrännare i samma del av pannan, ger väl knappast maximal verkningsgrad men det var billigt och har fungerat jättebra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

oki trevligt o höra enda att jag ens funderar på pannan är att det är ett grymt bra pris
står 265 på pannan sen vet jag ej mer men är med oljebrännare o alt kvar hur mycket jobb läger ni ner på dom med askning ,mm vilka brännare rekomenderar ni
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är det en CTC 265 så tuta och kör. fungerar den med oljebrännare så ska det fungera med pellets också. Kontollera om varmvattenslingan fungerar. I stort sett vilken pelletsbrännare som helst fungerar i den pannan, både uppåtbrinnande och fallrörsbrännare. Mellan veddelen och oljedelen ska det sitta en utlyftbar tung "baffel" som utgör övre delen av väggen mellan ved- och oljedelen. Kolla att den finns kvar.
Kanske kan du sätta in ett par större vattenradiatorer så förbättrar du den fasta kondenseringen hos L-V pumpen.
L-V pump under den varmare delen av året, kompletterat med pellets på vintern är en bra kombination.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag rekommenderar självklart en sådan som jag har, jag är dock "part i saken" då jag jobbar med att införa de ändringar Janfire önskar i styrningen, min erfarenhet är dock att jag inte har haft ett enda problem som jag inte kan härleda till att jag har klantat mig.

Då jag körde pellets med 75% torv och 25% trä sintrade det så jag trodde att det hade blivit ett järnverk, klumpar med sinter på ett par hundra gram talar vi om här, jag har gjort bort mig i programmeringen lite då och då när jag testar nya versioner men jag har alltid en "back-up" liggande som jag kan köra på om det blir kallt i huset.

Detta ingår ju i och med att jag testar nya versioner och funktioner.

Jag har dock aldrig haft problem med att brännaren har krånglat, nu kör jag en testversion som är ganska annorlunda från den senaste officiella versionen men jag har inget problem med att lämna brännaren och har aldrig haft det.

Jag har märkt via min statusutskrift att jag har haft 2 misslyckade starter den senaste månad... men jag har aldrig märkt av det via fel eller stopp. Jag hade dock ett säkerhetsstopp strax efter jag sotade senast, jag hade glömt att montera rensluckan på skorstenen så det var inget drag alls men den kan jag knappast tillskriva brännaren!

Jag har i övrigt aldrig haft rökgaspuffar som en del verkar tro hör till att elda med pellets.

Ja, jag tycker att Janfire NH är en mycket bra brännare men därmed säger jag INTE att alla andra är skit (förutom SverigeBrännaren som ÄR skit), det kommer nog fler som talar för "deras" brännare också.

Din fråga är lite som: "vilken är bästa bilen?"
Omöjligt att svara på, en del tycker att SAAB är grejen, andra svår till BMW osv. och det du EGENTLIGEN ville veta var vilken lastbil som ger mest för pengarna...

Men som sagt: jag har bra erfarenhet med en Janfire NH i en CTC265B från 1972.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

tackar för all info mkt trevligt forum det här
men det verkar som min panna har svårt o ta till sig det varmvatten som kommer in från l/V pumpenoch har räknat med att oavset panna så kommer jag få lägga in en acktank för jag ska kopla på mitt garage på kvm2 o tyvärr så är det ju så med säljare att det ingen som kan komma med konkreta svar utan ja sån ska du släng ut pannan ,mmm sen är det ju dålig komfort som det e nu värme finns änsålänge men jag är ju inte själv :) så vi tänkte komma till beslut i helgen hur vi ska göra
och det där med behålla panna eller ej har jag svårt till
för den har ju jallefall stått stilla i 8 år snart bara gåt som värmeväxlare
så därför jag e skeptiskt till den o kollar man i den så verkligen använd ut om man säger så

men tackar för era innlägg är jättetaksam för det
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag kan bara hålla med, om det är en 265:a så funkar det hur bra som helst med pellets, Eurofire, Janfire, Roslagbrännaren, Pellx funkar fint i en 265:a vet jag av egen erfarenthet och det finns flera andra brännare som också funkar bra.

Om det är en annan CTC så är jag mera osäker med de flesta CTC pannorna går fint att köra pellets i.

Givetvis är det inte lika bekvämt som med en modern pelletspanna men det förväntade du dig nog inte heller, men om pannan är frisk så är det bara att slänga pengarna i sjön att byta panna, om däremot pannan är dålig så är det ju en helt annan sak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

tack tack låter nice att det går bra men om pannan e bra eller dålig?? vem kan avgöra det? för dom firmor jag pratat med även en pellets firma säger att jag måste byta den
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! Magnus
Måste du ha acctank för att koppla på till ditt garage???
Men är så fallet så har jag hört av proffsen att framåtbrinnande(rörbrännare .är att föredra typ pellx,kmp-px-21,viking bio mfl..

Men är pannan bra så kör...så det ryker...Jag kör med min Ctc 171-79 a
Funkar klocka...Det borde (hoppas den )det göra hos dig med....!

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

vad jag förstått så är det inget måste med acctank men verkar ju vara fördel o har ju en l/V värmepump så enklast om nu jag ska ha kvar den....
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo!behåll l/l vp det är aldrig fel att ha många olika alternativ ju fler ju bättre..Vore perfa med en kamin eller nåt som komplement att sprida runt värmen med osv...Men vad säger pannförsälj.är för fel på din panna

Farsan har en 265 med en viking bio i ...den bara går och går...(170 C rökgas är det)...bra verkningsgrad inte så stor skillnad mot nya skulle jag tro...Det är bekvämligheten sotning och sånt....(som jag själv tycker är kul...(lite norrlands guld tillvaro) Reklamen......

Acctank är ingen besparing vad jag hört (har man en behåller man den, i annat fall så behåller man pengarna......i madrassen eller köper nåt dyrt verktyg.! :D

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
magnus32
Stor entusiast!
Inlägg: 227
Blev medlem: ons 21 nov, 2007 22:43
Ort: LIDKÖPING,vinninga

Inlägg av magnus32 »

tackar för svar jo pann säljarna säger ju att pannan går på övertid ,mm men det e klart dom vill ju kränga nytt pellets pann,brännare försäljaren jag pratat med säger ju att de här med verknings grad sotning askning ,mm men måste ju erkänna att man blir kluven här säger ni ju att det går hur fint som helst o det tror jag nog

men kan man tex prata med sotaren om pannan? dom borde väl vara opartiska i sammanhanget????
Skriv svar