Jag har köpt en Biona Active-brännare till min Egor V-25-G från ca 1977 .
Jag har haft väldigt svårt att få till inställningarna och få temperaturen att öka.
Brännaren i sig brinner med väldigt bra låga hela tiden oavsett inställningar..
Problemet ligger snarare i att det känns som om jag "eldar för kråkorna" och värmen inte utnyttjas.
Nu har jag ställt in den på detta sätt som verkar bäst hittills:
* Samtliga spjäll och luckor stängda
* rökkanalen är halvt stängd/öppen
* C-pumpen på lägsta effekt
* matning mestadels på ca 50%, pendlar ganska rejält ibland mellan 40-60%.
* Schunt-ratten står på läge 3 av 5. (ej provat att ändra denna, vet inte ens vad den är till för..)
* Brännarens temp konstant runt 700 grader.
* Ack-tank på 500 liter inkopplad.
....efter dessa förutsättningar tog det ca 6 timmar att värma från 30 till 80 grader. (huset var dessutom redan uppvärmt) ...mellan 60 till 80 grader tog det 4 timmar.

detta är det bästa jag kunnat uppnå, men långt ifrån bra känns det som.
Jag har även provat med öppen draglucka, och även med öppet spjäll, dock har alla de varianter inneburit att temperaturen inte ens orkat stiga, trots att jag då bara kört på cirkulationen, utan tanken inkopplad...
även vid dessa försök så ser lågan riktigt bra ut, tempen håller sig kring 700 grader. dock så sjunker matningen och ligger mellan 30-50%, vilket borde vara mer normalt...men jag verkar elda för kråkorna.
Hur ska det kunna bli bättre? Nu har jag ödslat ca 10 säckar på 3 dygn, vilket känns lite väl saftigt!!

Tilläggas kan att jag bor i ett relativt nytt hus, tillverkat samma år som pannan, 1977.
SNÄLLA! kan någon komma med några bra tips? Säg gärna till om ni behöver mer information...
Rörmokarna som installerade den verkar kunna typ lika mycket som jag..

Jag har surfat runt lite här och sökt upp lite tankar m.m. vilket hjälpt mig en del, men jag har lång väg kvar!