Oljebrännare. Vaför stannar den?
Oljebrännare. Vaför stannar den?
Hej
Jag har precis fått tag på en Bentone Beo 10V av äldre modell. Den fungerade fint i 48 timmar, men nu stannar den efter 20 minuter.
Jag har lossat filter men inget av dem ser skitit ut.
För villka fel stannar en brännare?
Hur ser en bra låga ut? Jag har letat som en tok efter en bild.
Någon som har en länk?
MVH
Calfactor
Jag har precis fått tag på en Bentone Beo 10V av äldre modell. Den fungerade fint i 48 timmar, men nu stannar den efter 20 minuter.
Jag har lossat filter men inget av dem ser skitit ut.
För villka fel stannar en brännare?
Hur ser en bra låga ut? Jag har letat som en tok efter en bild.
Någon som har en länk?
MVH
Calfactor
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Nibe EVC
Håller med, det absolut vanligaste är att fotocellen är nersotad, typiskt exempel är att man kör slut på olja, då startar och stannar brännaren ett antal gånger innan oljan är helt slut och då brukar det vara tjockt med sot runt munstycket.
Antar att oljan inte är slut
annars kan den ju stanna av det också
Om filtret är rent, olja finns och fotocellen funkar så finns det inte så mycket annat som kan jäklas, det skulle vara om pumpen är dålig så att den inte orkar pumpa fram olja.
Antar att oljan inte är slut

Om filtret är rent, olja finns och fotocellen funkar så finns det inte så mycket annat som kan jäklas, det skulle vara om pumpen är dålig så att den inte orkar pumpa fram olja.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Flamvakten "ser" ljuset från lågan, om den försvinner en viss kort tid stoppar brännaren. Den gör ingen annan "analys" än att det ska vara en viss mängd ljus för att den ska rapportera OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lyft loss brännaren från pannan, se efter att det inte är förbränningsrester i luftspalterna runt munstycket.
Kolla att lågan är OK, är brännaren i pannan så kan du justera luftspjället så att lågan är nära det blåa men helst lite klargul i färg, orange eller mörkare = för lite luft
Om brännaren går en stund men stannar kan det vara stockat filter i pumpen alternativt förvärmaren som är sönder: Kolla om det går en kabel till munstyckets fäste.
Om munstycket är fast ser du det på lågan, ojämn och fladdrar
Kolla att lågan är OK, är brännaren i pannan så kan du justera luftspjället så att lågan är nära det blåa men helst lite klargul i färg, orange eller mörkare = för lite luft
Om brännaren går en stund men stannar kan det vara stockat filter i pumpen alternativt förvärmaren som är sönder: Kolla om det går en kabel till munstyckets fäste.
Om munstycket är fast ser du det på lågan, ojämn och fladdrar
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Jag har rengjort allt som jag kan rengöra.
Jag mätte på flamvakten och den visar ett ohmtal runt 70k när den brinner. Jag belyste vakten när jag startade brännaren och då ville inte den tända. Jag la den i min handske och då tände brännaren.
Runt förvärmaren blir det varmt, men inte varmare än jag kan ta på den. Hur varm skall det bli?
Jag mätte på flamvakten och den visar ett ohmtal runt 70k när den brinner. Jag belyste vakten när jag startade brännaren och då ville inte den tända. Jag la den i min handske och då tände brännaren.
Runt förvärmaren blir det varmt, men inte varmare än jag kan ta på den. Hur varm skall det bli?
Nibe EVC
Nibe EVC
Icecap. det vore trevligt med en semesterresa till värmland, men jag hittade på blocket en brännare på närmare håll. Mycket tack ändå.
Nu har jag en brännare med lika fin låga, som har gått en hel dag, så helt klart är det fel på elektroniken på min gamla.
Tack för hjälpen folk!
Nu har jag en brännare med lika fin låga, som har gått en hel dag, så helt klart är det fel på elektroniken på min gamla.
Tack för hjälpen folk!
Nibe EVC
Nibe EVC