självcirkulation radiatorer
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
- Ort: Stockholm
självcirkulation radiatorer
hur kommer det sig att när jag stängde av pumpen på radkretsen och nu kör på självcirk så sänkte jag pelletsförbrukningen med ca. 50%
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
- Ort: Stockholm
Om du har kopiösa framledningsförluster är det en lösning annars är all värme "nyttig" värme.
Har du inte för varmt i något rum ("för varmt" = högre än önskat, ej reglerbart) och du inte har rör som går i backen är det totalt likgiltigt med åtgärder, huset drar vad det drar i värme.
Vad du dock kan vinna med lägre cirkulation är att värmen skiktar sig mer i pannan vilket ger färre starter och DET kan förklara en del.
"...låter i mina öron som mer värme levererat" är ju helt fel resonerat! Framledd energimängd beror på temperaturskillnad * FLÖDET! Och då flödet är kraftigt (?) minskat är framledd energimängd det också.
Så _jag_ tror att du har sparat in på färre starter, detta skulle också klaras av med en termostat med ställbar hysteres.
Själv kör jag mellan 60°C och 86°C utan UH när jag kör start-stopp och detta ger ganska bra värden på förbrukningen, tidigare (med den "gamla" oljetermostat) gick det åt en del mer, exakt hur mycket vet jag inte då jag inte hade samma förhållande att testa under.
Har du inte för varmt i något rum ("för varmt" = högre än önskat, ej reglerbart) och du inte har rör som går i backen är det totalt likgiltigt med åtgärder, huset drar vad det drar i värme.
Vad du dock kan vinna med lägre cirkulation är att värmen skiktar sig mer i pannan vilket ger färre starter och DET kan förklara en del.
"...låter i mina öron som mer värme levererat" är ju helt fel resonerat! Framledd energimängd beror på temperaturskillnad * FLÖDET! Och då flödet är kraftigt (?) minskat är framledd energimängd det också.
Så _jag_ tror att du har sparat in på färre starter, detta skulle också klaras av med en termostat med ställbar hysteres.
Själv kör jag mellan 60°C och 86°C utan UH när jag kör start-stopp och detta ger ganska bra värden på förbrukningen, tidigare (med den "gamla" oljetermostat) gick det åt en del mer, exakt hur mycket vet jag inte då jag inte hade samma förhållande att testa under.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tjena!utan pump 25 gr blir nog ännu kallare vattnet cirkulerar inte...sen tar det en stund att kallna ännu mer...tilloppen blir väl lite varmare för 40 kontra 35 skulle jag tro för att det cirkulerar ju inte häller vid mätställetSandstugan skrev:men med pump på så har jag tillopp ca.35 retur 32
och utan pump tillopp 40 retur kanske 25
låter i mina öron som mer värme levererat.
ska man kanske sätta dit en mindre pump oich strypa flödet på de olika kretsarna i värmesystemet?
I alla fall har icecape rätt det levereras ingen värme ut....
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
- Ort: Stockholm
[quote="Icecap"]Om du har kopiösa framledningsförluster är det en lösning annars är all värme "nyttig" värme.
Har du inte för varmt i något rum ("för varmt" = högre än önskat, ej reglerbart) och du inte har rör som går i backen är det totalt likgiltigt med åtgärder, huset drar vad det drar i värme.
Vad du dock kan vinna med lägre cirkulation är att värmen skiktar sig mer i pannan vilket ger färre starter och DET kan förklara en del.
"...låter i mina öron som mer värme levererat" är ju helt fel resonerat! Framledd energimängd beror på temperaturskillnad * FLÖDET! Och då flödet är kraftigt (?) minskat är framledd energimängd det också.
Så _jag_ tror att du har sparat in på färre starter, detta skulle också klaras av med en termostat med ställbar hysteres.
Själv kör jag mellan 60°C och 86°C utan UH när jag kör start-stopp och detta ger ganska bra värden på förbrukningen, tidigare (med den "gamla" oljetermostat) gick det åt en del mer, exakt hur mycket vet jag inte då jag inte hade samma förhållande att testa under.quote]
hej
efter att ha startat tråden
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7033
så har ajg felsökt lite och kommit så långt att utan cirkpump funkar det bättre.
du kanske kan ge mig mer tips?
Har du inte för varmt i något rum ("för varmt" = högre än önskat, ej reglerbart) och du inte har rör som går i backen är det totalt likgiltigt med åtgärder, huset drar vad det drar i värme.
Vad du dock kan vinna med lägre cirkulation är att värmen skiktar sig mer i pannan vilket ger färre starter och DET kan förklara en del.
"...låter i mina öron som mer värme levererat" är ju helt fel resonerat! Framledd energimängd beror på temperaturskillnad * FLÖDET! Och då flödet är kraftigt (?) minskat är framledd energimängd det också.
Så _jag_ tror att du har sparat in på färre starter, detta skulle också klaras av med en termostat med ställbar hysteres.
Själv kör jag mellan 60°C och 86°C utan UH när jag kör start-stopp och detta ger ganska bra värden på förbrukningen, tidigare (med den "gamla" oljetermostat) gick det åt en del mer, exakt hur mycket vet jag inte då jag inte hade samma förhållande att testa under.quote]
hej
efter att ha startat tråden
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7033
så har ajg felsökt lite och kommit så långt att utan cirkpump funkar det bättre.
du kanske kan ge mig mer tips?
Det hela beror på ett par saker.
När cirkulationspumpen INTE kör... har du då varmt nog i huset?
När den kör.... var blir det då varmast?
Spillvärme är sånt som värmar ytterväggen eller grunden och som alltså inte värmer där det behövs, all annan värme i huset är användbar värme om vi antar att inget ställe blir för varm i förhållande till vad som behövs.
Så det som är viktigt är en statusrapport:
* Finns det ställen som blir "för" varma om cirkulationspumpen är på?
* Finns det ställen som blir "för" kalla om den är stoppad?
När du slutar skicka ut så mycket värme i huset måste det kännas någonstans men var och hur?
När cirkulationspumpen INTE kör... har du då varmt nog i huset?
När den kör.... var blir det då varmast?
Spillvärme är sånt som värmar ytterväggen eller grunden och som alltså inte värmer där det behövs, all annan värme i huset är användbar värme om vi antar att inget ställe blir för varm i förhållande till vad som behövs.
Så det som är viktigt är en statusrapport:
* Finns det ställen som blir "för" varma om cirkulationspumpen är på?
* Finns det ställen som blir "för" kalla om den är stoppad?
När du slutar skicka ut så mycket värme i huset måste det kännas någonstans men var och hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: självcirkulation radiatorer
Så måste det bli - det kommer ju ingen värme till det element som är längst bort i systemet, har du övervåning blir elementen varmare där, och kallare i nedre våningen!Sandstugan skrev:hur kommer det sig att när jag stängde av pumpen på radkretsen och nu kör på självcirk så sänkte jag pelletsförbrukningen med ca. 50%
Bästa är att köra med pump, shunta ut c:a 40 grader och ha termostater på varje element, för att ställa temperaturen i varje rum.
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
Re: självcirkulation radiatorer
Tjena!Är det inte som man kör på sommaren när man stänger av pumpen??Yngveax skrev:Så måste det bli - det kommer ju ingen värme till det element som är längst bort i systemet, har du övervåning blir elementen varmare där, och kallare i nedre våningen!Sandstugan skrev:hur kommer det sig att när jag stängde av pumpen på radkretsen och nu kör på självcirk så sänkte jag pelletsförbrukningen med ca. 50%
Bästa är att köra med pump, shunta ut c:a 40 grader och ha termostater på varje element, för att ställa temperaturen i varje rum.
Det drar ca 50 % mindre....eller har jag missat nåt

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
- Ort: Stockholm
Re: självcirkulation radiatorer
del av problemet här är ju att jag kör med shunt styrd av utetemp/rumstemp. och det sitter ventil på varje radiatorYngveax skrev:Så måste det bli - det kommer ju ingen värme till det element som är längst bort i systemet, har du övervåning blir elementen varmare där, och kallare i nedre våningen!Sandstugan skrev:hur kommer det sig att när jag stängde av pumpen på radkretsen och nu kör på självcirk så sänkte jag pelletsförbrukningen med ca. 50%
Bästa är att köra med pump, shunta ut c:a 40 grader och ha termostater på varje element, för att ställa temperaturen i varje rum.
jag har stängt värmen till källaren så dit kommer ingen värme, därimot kommer det värme till alla radiatorer på övervåningen.
och eftersom rören och radiatorerna är dimensionerade till självcirulation (från 1940-50 talet) så tror jag att det skulle även funka nere i källaren. men som det ser ut med förbrukningen nu har jag dem avstängda fram till mars
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
hej
ett tips slopa alla utegivare o rumstermostat ,avänd schuntmotor o radiatortermostat ,utegivare o rumstermostat bara krånglar till det
självsirkulation kan det alldrig bli i källaren ,pannan måste i så fall stå ett par meter lägre än radiatorena
ett tips slopa alla utegivare o rumstermostat ,avänd schuntmotor o radiatortermostat ,utegivare o rumstermostat bara krånglar till det
självsirkulation kan det alldrig bli i källaren ,pannan måste i så fall stå ett par meter lägre än radiatorena
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
- Ort: Stockholm
jaja vad du är har för erfarenhet av shuntventiler vet jag inteTutte Gustav skrev:hej
ett tips slopa alla utegivare o rumstermostat ,avänd schuntmotor o radiatortermostat ,utegivare o rumstermostat bara krånglar till det
självsirkulation kan det alldrig bli i källaren ,pannan måste i så fall stå ett par meter lägre än radiatorena
men att styra en någolunda passande framledningstemperatur kan ju itne vara fel.
dock är inte mitt problem det, inte alls, utan att jag inte förstår varför pannans temperatur sjunker så himla fort
Den sjunker fort för att det tas ut värme ur den, så enkelt är det.
Min erfarenhet är att om det är bara lite kyligt ute går det åt en hel del mer energi än jag trodde.
Min erfarenhet är att om det är bara lite kyligt ute går det åt en hel del mer energi än jag trodde.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Prima virke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
- Ort: Stockholm
jo, men jag går inte på det därIcecap skrev:Den sjunker fort för att det tas ut värme ur den, så enkelt är det.
Min erfarenhet är att om det är bara lite kyligt ute går det åt en hel del mer energi än jag trodde.
jag tror att det är något mer som strular än att värmebehovet skulle vara så stort i huset.
jag får felsöka vidare helt enkelt
Var och en är salig i sin tro men fakta är att om du värmer upp en viss mängd vatten till en viss temperatur och sedan kyler det kommer du att se att temperaturen sjunker beroende på hur mycket värme du tar ut.
Jag har dock hört om någon som hade hål i VV-slingan vilket medförde att pannan gick som en idiot, det rann ju in kallt(!) vatten in i den kontinuerligt. Det avslöjades av att övertrycksventilen släppte ut vatten i parti och minut.
Men om ditt pelletsförbrukning sjunker med 50% när du inte har pumpen på är det inte samma problem, då är ditt problem att huset förbrukar mycket värme helt enkelt.
Jag har dock hört om någon som hade hål i VV-slingan vilket medförde att pannan gick som en idiot, det rann ju in kallt(!) vatten in i den kontinuerligt. Det avslöjades av att övertrycksventilen släppte ut vatten i parti och minut.
Men om ditt pelletsförbrukning sjunker med 50% när du inte har pumpen på är det inte samma problem, då är ditt problem att huset förbrukar mycket värme helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!