Mafa Midi förråd
Mafa Midi förråd
Hej,
jag har ett veckoförråd i trä (300 liter) som ingick i köpet av pelletspannan. Det tar ju slut snabbt så jag tänkte installera en mafa midi (730liter) istället.
Går denna att använda till min Biomatic 20+ ?
Någon som har en mafa midi förråd inkopplad? Några åsikter om Mafa Midi?
vänligen
Wille
jag har ett veckoförråd i trä (300 liter) som ingick i köpet av pelletspannan. Det tar ju slut snabbt så jag tänkte installera en mafa midi (730liter) istället.
vänligen
Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn
Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Klar att du kan använda en Midi om du vill. Är det så att du kommer skaffa ett bulkförråd i framtiden? Om du har plats kanske det är något att tänka på?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Re: Mafa Midi förråd
Jag har ett mafa midi, rymmer ca 32 säckar. Jag fyllde mitt mafa midi den 1:e Okt och det räckte hela Okt. Skönt med få påfyllningar.Wille skrev:Hej,
vänligen
Wille
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Mafa Midi
Har Mafa Midi(730L) till vårt lilla energisnåla hus i stan med ca 100 m2 uppvyta och som dessutom har solpaneler och jag kan inte tänka mig något behändigare här.Hämtar själv vid behov ca 25 - 30 säckar i kombin och fyller på direkt via ett insläpp genom ett källarfönster.
Inga extra skruvar som kan krångla och är väldigt kompakt i storleken till vårt lilla pannrum.Rent och snyggt runt om.Har dessutom köpt locket till med ventilationsstos.
Priset på Mafa Midi torde vara rena klippet jämfört med alternativen.
Ett fynd verkligen!!
Har dessutom ett annat större hus med ett rum avdelat till bulkförråd samt att jag förlängt brännarskruven för att kunna nå direkt därifrån.
Mycket spån och föroreningar här.Dammigt och smutsigt i pannrummet.
Detta stora hus (300 kvm) är en riktig storförbrukare och där skulle det troligtvis aldrig bli lika rationellt med ett mindre förråd.Tyvär!!
Janfire flex a i båda husen!
CTC 171b i det lilla och 265b i det stora huset.
Solpaneler(mkt nöjd) till det lilla huset och är på gång med detta till det stora
Inga extra skruvar som kan krångla och är väldigt kompakt i storleken till vårt lilla pannrum.Rent och snyggt runt om.Har dessutom köpt locket till med ventilationsstos.
Priset på Mafa Midi torde vara rena klippet jämfört med alternativen.
Ett fynd verkligen!!
Har dessutom ett annat större hus med ett rum avdelat till bulkförråd samt att jag förlängt brännarskruven för att kunna nå direkt därifrån.
Mycket spån och föroreningar här.Dammigt och smutsigt i pannrummet.
Detta stora hus (300 kvm) är en riktig storförbrukare och där skulle det troligtvis aldrig bli lika rationellt med ett mindre förråd.Tyvär!!
Janfire flex a i båda husen!
CTC 171b i det lilla och 265b i det stora huset.
Solpaneler(mkt nöjd) till det lilla huset och är på gång med detta till det stora
Hej
Jag hade exakt samma tanke som du. Jag har dock efter mycket tid på detta utrmärka forum samt funderande kommit fram till att bygga ett stort förråd i pannrummet.
Då de färdiga som finns på marknaden inte går in på höjden kommer det att byggas ett bulkförråd. Jag håller som bäst på att ta in förslag och offerter då jag tänker leja bort jobbet. Mest för att det ska bli snabbt klart men även för att jag då kan avkräva funktionsgaranti. Är det så att det finns någon på forumet som har tips om bra snickare som kan bygga bra, snygga förråd i Dalarna?
Jag hade exakt samma tanke som du. Jag har dock efter mycket tid på detta utrmärka forum samt funderande kommit fram till att bygga ett stort förråd i pannrummet.
Då de färdiga som finns på marknaden inte går in på höjden kommer det att byggas ett bulkförråd. Jag håller som bäst på att ta in förslag och offerter då jag tänker leja bort jobbet. Mest för att det ska bli snabbt klart men även för att jag då kan avkräva funktionsgaranti. Är det så att det finns någon på forumet som har tips om bra snickare som kan bygga bra, snygga förråd i Dalarna?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Bara tips och billigare.
Köpa 300L mafa och snickar eller bocka plåt som förhöjdning kragor med 55 cm ovanpå mafa då har man 200 L extra.
Köpa 300L mafa och snickar eller bocka plåt som förhöjdning kragor med 55 cm ovanpå mafa då har man 200 L extra.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
LW: "...men även för att jag då kan avkräva funktionsgaranti..."
Ska jag vara ärlig tror jag inte du kan hitta en snickare som vill ta ansvar för matningen! Säker gärna förrådet för själva förrådet men knappast för matningen då den inte är något de har gjort.
Detta betyder i mina ögon att det enda du vinner är ett snabbt byggd förråd om du själv har tidsbrist men resten (skruv osv.) sitter du med själv ändå.
Och det är sällan att förrådet är det som strular, det är i 99,9% av fallen skruven och dylikt som är felkällan.
Ska jag vara ärlig tror jag inte du kan hitta en snickare som vill ta ansvar för matningen! Säker gärna förrådet för själva förrådet men knappast för matningen då den inte är något de har gjort.
Detta betyder i mina ögon att det enda du vinner är ett snabbt byggd förråd om du själv har tidsbrist men resten (skruv osv.) sitter du med själv ändå.
Och det är sällan att förrådet är det som strular, det är i 99,9% av fallen skruven och dylikt som är felkällan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Icecap
Du lägger mycket tid här och har lärt mig massor,tack för det. Min brännarleverantor till min Janfire som även styrde upp allt vid installationen är snickare och kan bygga förråd säger han. Tycker du att jag är fel ute med att bygga ett bulkförråd? Ska jag istället satsa på ett MAFA midi med extrakrage som någon tyckte. Du verkar veta vad som gäller och funkar bäst. Vad tycket du?
/Lasse (LW)
Du lägger mycket tid här och har lärt mig massor,tack för det. Min brännarleverantor till min Janfire som även styrde upp allt vid installationen är snickare och kan bygga förråd säger han. Tycker du att jag är fel ute med att bygga ett bulkförråd? Ska jag istället satsa på ett MAFA midi med extrakrage som någon tyckte. Du verkar veta vad som gäller och funkar bäst. Vad tycket du?
/Lasse (LW)
Bara jag tanke.
Det är vad jag tänke så till exempel som min har jag mini Mafa 300L är en vecka förbrukning samma dag jag uraska och fylla på varje vecka. Så jag vet när min mini mafa pellets är snart slut då måste jag uraska. spelar inte roll om det är varm eller kallt ute. Bara jag vet måste uraska, annars blir full med aska i min eldstad om jag strutar i och fylla mer än 300L. då är max 300L jag klarar med den. Beror på pellets kvalitet en del mindre eller mer aska finns olika typ pellets.
Som jag tanke hos LW hur mycket pellets klarar Jämapanna tills han måste uraska. Exempel klarar runt 20 säckar blir Jämapanna full med aska. då är 500L. då bygger runt 600L Om det är 1000L eller mer. då hade varit bra med större förrådet eller typ bulkförråd så slipper man pendlar och fylla på.
Tanke på bulken tar stor plats och förlora ett rum.
Det är vad jag tänke så till exempel som min har jag mini Mafa 300L är en vecka förbrukning samma dag jag uraska och fylla på varje vecka. Så jag vet när min mini mafa pellets är snart slut då måste jag uraska. spelar inte roll om det är varm eller kallt ute. Bara jag vet måste uraska, annars blir full med aska i min eldstad om jag strutar i och fylla mer än 300L. då är max 300L jag klarar med den. Beror på pellets kvalitet en del mindre eller mer aska finns olika typ pellets.
Som jag tanke hos LW hur mycket pellets klarar Jämapanna tills han måste uraska. Exempel klarar runt 20 säckar blir Jämapanna full med aska. då är 500L. då bygger runt 600L Om det är 1000L eller mer. då hade varit bra med större förrådet eller typ bulkförråd så slipper man pendlar och fylla på.
Tanke på bulken tar stor plats och förlora ett rum.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
LW: Jag kan Janfire NH-brännaren in och ut av självklara orsaker men förråd kan jag bara i teorin. Jag har själv en K-Silo med Janfires 1½m skruv och det har aldrig varit problem där då den obehindrat flyttar pellets, betonbitar och mindre däggdjur, det jag syftar på är att många har problem, speciellt med flexskruvar när de blir över en viss längd och tydligen är inte ens Janfires spannmålsskruv utan problem när den blir lång nog.
Men det kan ju rent faktisk vara att din installatör faktisk vet vad han gör och har förstådd den som behövs och då kan det vara värd pengarna men det kan ju du och han bäst komma överens om.
Jag skulle gärna ha ett storförråd själv, jag tänker då inte bulk med inblåsning men istället ett månadsförråd eller så men flexskruve som måste till är det som stoppar mig. Jag har lite idéer som jag ska testa "vid tillfälle" (~aldrig) som kan lösa matningsproblemerna, kan jag få det att fungera blir det bra.
Men det kan ju rent faktisk vara att din installatör faktisk vet vad han gör och har förstådd den som behövs och då kan det vara värd pengarna men det kan ju du och han bäst komma överens om.
Jag skulle gärna ha ett storförråd själv, jag tänker då inte bulk med inblåsning men istället ett månadsförråd eller så men flexskruve som måste till är det som stoppar mig. Jag har lite idéer som jag ska testa "vid tillfälle" (~aldrig) som kan lösa matningsproblemerna, kan jag få det att fungera blir det bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag har K-silo med Janfire 1½m skruv, tror jag det är , det är den som hängde med i installationen, inga problem någonsin med transporten av pellets mellan förråd och brännare. Jag hoppas kunna använda samma skruv när vi bygger ett stort förråd. Men jag anar (vet) att den behöver skarvas med en skruv i botten av förrådet, är det med flexskruven man gör det? Eller köper man en rak skruv och skarvar ihop med den skruv som jag redan har. Jag har förstått att man ska passa sig för flexskruven.
Tacksam för kommentarer
LW
Tacksam för kommentarer
LW
Innan jag byggde bulkförråd fick jag rådet ha utlopp i en punkt (till skillnad från liggande skruv med flera inlopp). Förrådet ska med andra ord vara koniskt i botten, och sluta i ett kort fallschakt ner i en låda där skruvinloppet placeras. Då klarar man sig, om omständigheterna i övrigt tillåter, med en rak skruv.
Jag byggde så, och har aldrig behövt ägna pelletshanteringen en tanke sedan dess. Använder kärnlös, rak skruv på ~2,5 m i ~40 graders vinkel.
Jag byggde så, och har aldrig behövt ägna pelletshanteringen en tanke sedan dess. Använder kärnlös, rak skruv på ~2,5 m i ~40 graders vinkel.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Det går att kapa Pellistore på höjden
Jag har för lågt i tak i min källare för att ett Pellistore i ordinarie höjd skulle gå in. Installatören kapade helt enkelt 20 cm på vertikalstöttorna och borrade nya hål. Att säcken är lite större spelar ingen roll.LW skrev:Hej
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
Det där var intressant, jag har varit inne på tanken men inte checkat av det med installatören. Tycker du det funkar bra som du kör nu? Du kan inte lägga ut eller skicka mig en bild på det?
lasse@luw.se
Tack på förhand
Edit. Ändrade till rätt mail adress.+ tog bort inlägget om det moderator/Micke
lasse@luw.se
Tack på förhand
Edit. Ändrade till rätt mail adress.+ tog bort inlägget om det moderator/Micke