Verkningsgrad på cobifire/NH och integral
-
- Stor entusiast!
Verkningsgrad på cobifire/NH och integral
Hallå,
Idag gjordes en första ordentlig injustering av min panna. När den nyinstallerades för ett år sedan så hade jag några säckar Westmarka hemma, men jag avsåg att köpa hem Laxå till bulken. Därför gjorde installatören en injustering "på känn" efter den pellets jag skulle få. Jag skulle sedan ringa dem när jag fått leveransen. Men det gjorde jag inte. Var för slö. Men jag har nog haft en hygglig förbränning i alla fall. Grå-brun aska. Nästan inget sot. Och en del vita avlagringar i förbränningsrummet.
Nå, Det fanns inget protokoll här hemma när jag kom hem, men jag misstänker att det kommer med posten någon dag.
Följande ungefärliga effekter ställdes in: 9kW, 9kW med UH, 12kW och 15kW.
Jag har bra med tilluft. 110mm stålrör, 9 meter. Med dragbegränsare.
Vilken verkningsgrad tror ni att jag kommer att få på protokollet?
vh
Stefan
Idag gjordes en första ordentlig injustering av min panna. När den nyinstallerades för ett år sedan så hade jag några säckar Westmarka hemma, men jag avsåg att köpa hem Laxå till bulken. Därför gjorde installatören en injustering "på känn" efter den pellets jag skulle få. Jag skulle sedan ringa dem när jag fått leveransen. Men det gjorde jag inte. Var för slö. Men jag har nog haft en hygglig förbränning i alla fall. Grå-brun aska. Nästan inget sot. Och en del vita avlagringar i förbränningsrummet.
Nå, Det fanns inget protokoll här hemma när jag kom hem, men jag misstänker att det kommer med posten någon dag.
Följande ungefärliga effekter ställdes in: 9kW, 9kW med UH, 12kW och 15kW.
Jag har bra med tilluft. 110mm stålrör, 9 meter. Med dragbegränsare.
Vilken verkningsgrad tror ni att jag kommer att få på protokollet?
vh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Stor entusiast!
Systemverkningsgrad eller vad det kan kallas. Hur många procent av de 4800kWh/ton inmatade som kommer mitt system tillgodo.
Kan ju också vara intressant att veta bara brännarens verkningsgrad. Men det är ju mera roligt än viktigt att veta
mvh
Kan ju också vara intressant att veta bara brännarens verkningsgrad. Men det är ju mera roligt än viktigt att veta
mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
När min installatör var färdig fick jag en liten utskriven lista från hans instrument med en massa olika värden för olika effektlägen (var väl CO-halter, rökgastemperaturer och annat kul antar jag, minns inte exakt) och så en verkningsgrad som låg runt 80% har jag för mig, tror den var strax över vid de lägre effektlägena (6-9) och något under vid de högre (12-15).
Verkningsgrad 80% ???
Har du en förbränningsverkningsgrad kring 80% känns det som om du skottar in pelletsen med skyffel, eller har du satt turbo på förbränningsfläkten? Med bra brännare och panna bör det ligga närmare 90% med en injusterad anläggning av ett proffs.
Har du fått info om verkningsgrad från din installatör?
saabstefan skrev:Systemverkningsgrad eller vad det kan kallas. Hur många procent av de 4800kWh/ton inmatade som kommer mitt system tillgodo.
mvh
Re: Verkningsgrad 80% ???
Tja, vad vet jag, men det jag har läst brukar tala om 85-90% verkningsgrad med en panna anpassad för pellets och typ 80% när man stoppar in en pelletsbrännare i en oljepanna... Så jag tycker nog 80% låter helt normalt.Bondläpp skrev:Har du en förbränningsverkningsgrad kring 80% känns det som om du skottar in pelletsen med skyffel, eller har du satt turbo på förbränningsfläkten? Med bra brännare och panna bör det ligga närmare 90% med en injusterad anläggning av ett proffs.
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Re: Har du fått info om verkningsgrad från din installatör?
Visst är "systemverkningsgraden" det viktigaste. Men det installatören kan göra något åt vid justeringen av brännaren är till allra störta delen förbränningsverkningsgraden. Och ju sämre förbränningsverkningsgrad du har ju sämre blir ju "systemverkningsgraden".Bondläpp skrev:saabstefan skrev:Systemverkningsgrad eller vad det kan kallas. Hur många procent av de 4800kWh/ton inmatade som kommer mitt system tillgodo.
mvh
Re: Verkningsgrad 80% ???
ECOTEC:s A3 har 90 -95% förbränningsverkningsgrad enligt tillverkaren, naturligtvis med panna ämnat för ändamålet.AmiDog skrev:Tja, vad vet jag, men det jag har läst brukar tala om 85-90% verkningsgrad med en panna anpassad för pellets och typ 80% när man stoppar in en pelletsbrännare i en oljepanna... Så jag tycker nog 80% låter helt normalt.Bondläpp skrev:Har du en förbränningsverkningsgrad kring 80% känns det som om du skottar in pelletsen med skyffel, eller har du satt turbo på förbränningsfläkten? Med bra brännare och panna bör det ligga närmare 90% med en injusterad anläggning av ett proffs.
Om man nu har en opitmalt injusterat syreöverkskott och normal panntemperatur medför 80% förbränningsverkningsgrad omkring 350 grader i rökgastemperatur. Har man tydligt under de 350 graderna med 80% verkningsgrad är inte brännaren injusterad för optimal förbränning, sen kan ju det i sin tur bero på olämplig systemlösning med brännare, panna etc. som tvingat installatören att justera för kråkbränning.
Jag mindes tydligen helt fel.
Här är siffrorna installatören printade ut från sin mätutrustning:
6kW: 99 grader, 93% verkningsgrad
9kW: 107 grader, 92% verkningsgrad
12kW: 121 grader, 91% verkningsgrad
15kW: 141 grader, 89% verkningsgrad
Hmm, undrar om det verkligen är bra med så låg rökgastemp... Kanske man skulla ta bort de dära veckade plåtbitarna som ligger i de där rören vad de nu heter (uj vilket proffs man är
), eller det kanske inte är någon fara?

Här är siffrorna installatören printade ut från sin mätutrustning:
6kW: 99 grader, 93% verkningsgrad
9kW: 107 grader, 92% verkningsgrad
12kW: 121 grader, 91% verkningsgrad
15kW: 141 grader, 89% verkningsgrad
Hmm, undrar om det verkligen är bra med så låg rökgastemp... Kanske man skulla ta bort de dära veckade plåtbitarna som ligger i de där rören vad de nu heter (uj vilket proffs man är

Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.