fundering angående kondens för oss med insatsrör

Skriv svar
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

fundering angående kondens för oss med insatsrör

Inlägg av babaloi »

Hej

Har insatsrör i titan och funderar mycket angående kondensen man brukar få högst uppe i skorstenen. i normala fall släpper man ut tillräckligt med hög rökgastemperatur för att slippa kondens högst uppe i skorstenen. Men vi med insatsrör behöver vi bry oss om det ? vi skulle kunna elda så effektivt som möjligt och släppa ut minimalt med rökgastemp (samtidigt som pelletsbrännaren är optimal inställd såklart) för om vi får kondens högst uppe så borde det ju inte spela någon roll för det angriper ju inte insatsröret, som en skorsten i ren tegel där fukten tränger in i teglet/bruket.

Har jag fel angående mina funderingar ?
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har ett insatsrör i titan så behöver du nog inte bry dig, titan varken rostar eller oxiderar och om jag minns rätt så är det inte speciellt mycket som fräter sönder det heller.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: fundering angående kondens för oss med insatsrör

Inlägg av elvis »

babaloi skrev: Har insatsrör i titan
Säker på det ? Inte rostfritt stål ?
Ett rör i Titan kostar svimma och dö + moms.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

du kan få så pass mycket kondens så att det rinner ända ner till pannan. Tror det finns system som tar hand om det.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:du kan få så pass mycket kondens så att det rinner ända ner till pannan. Tror det finns system som tar hand om det.
Här finns slang för kondenserande drift som dom lämnar 10 års garanti på även med spannmålseldning o kondens... http://nsp.exice.se/page.php?id=30

Finns en skiss på dräneringen av slangen..

Den kostar ca 1000:- meter el ungefär dubbelt mot en som är för torrdrift..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Röret är dubbelmantlad syrafast slang som heter Decflex TW 316 TI
den är tillverkad i titan och stållegering.

enligt säljaren så klarar deras syrafasta rör kondens, dessutom lämnar de 10 års garanti på rören..
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Sotaren som besiktade min skorsten efter renoveringen med syrafast insatsrör sa att jag kunde köra med kondens utan problem.
Vi har bara ca 35° i sista halvmetern. Hängde ner en termo-element givare förra vintern.

Jag köpte inte den dyrare spannmåls insatsröret.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Hmm... Spännande!
I samband med installationen av min Ecoflex förra året lät jag även montera en flexslang i skorstenen.
Jag frågade då installatören om det innebar några problem med kondens i det nya röret.
Svaret blev ett solklart NEJ. Röret är i princip helt okänsligt för låga eller höga temperaturer vid pelletseldning.

Röret är från Landyvent. Mer än så vet jag inte. Men jag misstänker att det är ett Alpha DS jag har och enligt deras hemsida står det att det lämpar sig för torr drift. Torr drift är väl om jag minns rätt från ca 140 grader vid pannans rökrör, och det ska brinna en bra stund innan jag når upp dit i nuläget.

Jag vet att jag bör mäta i skorstenstoppen. Har dock inte blivit av ännu. Frågan är ju bara om mitt insatsrör kommer att ta stryk av snåleldningen?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

babaloi skrev:Röret är dubbelmantlad syrafast slang som heter Decflex TW 316 TI
den är tillverkad i titan och stållegering.

enligt säljaren så klarar deras syrafasta rör kondens, dessutom lämnar de 10 års garanti på rören..
Min flex-insatsrör kommer från Soliduct och är i AISI 316 samt heter Decflex. förmodligen samma rör som du har.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

johansjostrand skrev:Hmm... Spännande!
I samband med installationen av min Ecoflex förra året lät jag även montera en flexslang i skorstenen.
Jag frågade då installatören om det innebar några problem med kondens i det nya röret.
Svaret blev ett solklart NEJ. Röret är i princip helt okänsligt för låga eller höga temperaturer vid pelletseldning.

Röret är från Landyvent. Mer än så vet jag inte. Men jag misstänker att det är ett Alpha DS jag har och enligt deras hemsida står det att det lämpar sig för torr drift. Torr drift är väl om jag minns rätt från ca 140 grader vid pannans rökrör, och det ska brinna en bra stund innan jag når upp dit i nuläget.

Jag vet att jag bör mäta i skorstenstoppen. Har dock inte blivit av ännu. Frågan är ju bara om mitt insatsrör kommer att ta stryk av snåleldningen?
Min sotare säger att dom inte har sett någon tendens till att kondens från pellets skulle angripa vanliga syrafasta dubbelmantlade insatser.
Hoppas han har rätt, annars kommer jag att få veta, då min panna har ca 100°C rökgastemp. nysotad vid 15 kW effekt.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Ska optimera brännaren/pannan så fort jag börjar köra med pelletsen igen vilket kommer bli vilken vecka som helst. sen ska jag mäta för skojs skull vad för temp jag hag har 1 meter ner i skorsten men oavsett ska jag optimera för bästa verkningsgrad med låg avgastemp ut. Har kollat runt lite och det ska inte vara någon som helst problem med kondens i syrefasta rör. Köpte mitt rör på http://www.skorsten.nu/
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
Skriv svar