Böta Kvarn

Skriv svar
buzz666
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 08 feb, 2007 19:06
Ort: ronneby

Böta Kvarn

Inlägg av buzz666 »

hej pelletseldare!!
jag undrar om det finns någon som vet något om böta kvarns pellets??
nligt info så ska dom vara hårdare packat å mindre vatten i dom å
dammfria....någon som har testat??
yta:210kvm
boyta ca150
panna:ctc total-83
brännare:pellx20kw
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Har du proveldat pelletsen ??
buzz666
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 08 feb, 2007 19:06
Ort: ronneby

Inlägg av buzz666 »

nej det har jag inte gjort ...
yta:210kvm
boyta ca150
panna:ctc total-83
brännare:pellx20kw
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Det är jag som tillverkar pelletsen.

Har skrivit en hel del på forumet om kvalite tillverkning mm.
Jag har försökt att få pelletseldare förstå hur viktigt det är med en bra pelletskvalite. Bla så är asksmälttemperaturen det viktigaste, ej energiinnehållet. Med en bra asksmälttemperatur ( minst 1500 grader ), så kommer du att få en bra förbränning utan slagg och sintringar.
Det är aldrig kul att ge sig på pannan med en hammare och slagverktyg, för att få bort slaggen.

Pelletsen jag tillverkar håller mycket hög kvalite, hög asksmälttemperatur, över 1550 grader, askhalt under 0,3 %, Bulkvikt 680-700 kg / m3, energiinnehåll 4,8 Kw / kg.

Ni kan hämta fullständig analys på www.bioenergi.hogsby.net

Min tillverkning är helt datorstyd, det som skiljer sig mest mot andra tillverkare är att jag förvärmer den nermalda råvaran med 2 bars ångtryck ca 20-30 minuter innan det går in i pressen. Detta gör att materialet mjuknar vilket medför att att pelletsen blir hårdare pressad.
Ångan binder även dammet bra.

Om det är något mer ni undrar, så fråga bara.
Skriver lite mer senare när jag har tid.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Är tillverkaren Stockhorvan pellet Hultsfred
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

NICJON skrev:..2 bars ångtryck ca 20-30 minuter innan det går in i pressen.
Så bra!
Trävligt att du skriver på pellets.info också.
Räknas processen som en hydrolysprocess eller konditionering?
Vad typ av press har du; CPM, Matador, Kahl eller Bühler?
Har jobbat tidigare med indirekt torkning och pelletering, bl. annat leverat tork till Vestmarka i 1995.
Vad typ av tork har du?

Jag hoppas verkligen att många här på forumet provar din pellets. Jag tror den processen du kör med gör at matrisen håller längre och att den ger mindre spån i slutproduktet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Rol-bi skrev:
NICJON skrev:..2 bars ångtryck ca 20-30 minuter innan det går in i pressen.
Så bra!
Trävligt att du skriver på pellets.info också.
Räknas processen som en hydrolysprocess eller konditionering?
Vad typ av press har du; CPM, Matador, Kahl eller Bühler?
Har jobbat tidigare med indirekt torkning och pelletering, bl. annat leverat tork till Vestmarka i 1995.
Vad typ av tork har du?

Jag hoppas verkligen att många här på forumet provar din pellets. Jag tror den processen du kör med gör at matrisen håller längre och att den ger mindre spån i slutproduktet.
Ja det verkar intressant, men för oss på västkusten går det ej att prova, finns inga återföräljare här... :roll:
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Nej ! Jag håller till ca 7-8 mil söder om hultsfred.

Har ej så stor koll på om det är hydro... eller konditionering.
Det funkar mycket bra i alla fall.

Pressen är tillverkad av salmatec, det är ett tyskt företag.
Jag köper för tillfället endast in torr råvara, men letar efter en torkanläggning.

Är ej så insatt på detta området, vilket är bäst bandtorkning eller trumtorkning, vid mindre skala ?

Jag kan leverera pellets även på längre håll, men då måste några stycken gå ihop och handla. Har en bil med släp att tillgå, lossar med kran.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Salmatec press låter ju bra. Hade i 2003 lite kontakt med en Andre Müller där.

Brunpellets från Vestmarka går genom 30 minuter under 10 bars ångtryck, motsvarande ca. 180 grader. Vid 2 bar tror jag temperaturen ligger på ca. 120 grader (utan att jag har tabell framför mej).
Oavsätt, tror du har valt en mycket bra process med den du har. Jag vill tro att detta är en effektiv konditioneringsprocess i en padleskruv precis före pelletspressen. Din process är nog mer effektiv än traditionell konditionering som kör med ånga under atmosfärisk tryck, några endast med vattentilsätting. Konditionering är viktigt för att lösa upp massan och faktorer som verkar här är temperatur, tid, mekanisk bearbetning och evt. tryck, precis som i en tryckkokare.

Torka:
Det är direkt torkning vid bandtorka och trumma. Jag kan inte säja vilken som är bäst. Sen beror det på kapacitet, energikostnad och evt. hur man kan återanvända energien på tex ett fjärrvärmenät eller liknande. Om detta är viktigt, kan indirekt torkning vara mer effektivt men dyrare investering.

Det är möjligt att det finns begagnade torkar och kylare rundt om i Sverige hos det man på norsk kaller "kornmøller".
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
JPJ78
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 11:35

Inlägg av JPJ78 »

Det verkar ju lovande om man ser vad Rol-bi och tillverkaren själv(NICJON) säger.
Vore trevligt att höra från någon som har testat Böta Kvarns pellets?

Det var ju ett tag sedan senaste inlägget, så någon borde väl ha testat Böta Kvarn pellets nu...
En KMP PX21 brännare i en NIBE City panna.
Aritem 400L veckoförråd
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Jag har kört med deras pellets sedan augusti, och det är näst intill inget spån i säckarna, fasta hårda fina väldoftande pellets. Innan jag bytte körde jag med pellets från Hälleforsnäs sågverk och de var betydligt sprödare. Jag har fått justera ner matningshastigheten, och det är ju trevligt! - Dvs de brinner längre!
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Johansson M
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 21:45

Böta Kvarn

Inlägg av Johansson M »

Var köpte du Böta Kvarn pellets här uppe mjansson (gnesta) själv bor jag i Tystberga trakten.
Calimax Solida 7kW 140 kvm
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Hej,
Jag köpte 6 pallar i Linköping där de har ett lager. Åkte dit en kväll i augusti med lastbil och fick det lastat.
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Körde hela förra vintern med deras pellets i en Pellx och det funkade bra. Har precis beställt en ny laddning för den kommande vintern. Går att beställa på nätet: http://www.bioenergi.hogsby.net/

/per
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Inlägg av EdinBasic »

Hej!
Jag beställde också 10 pallar från Böta Kvarn, men har inte börjat köra med den än. Har hört mycket bra om deras pellets. Hoppas det kommer att funka hos mig också. De kommer hem och ställer in brännaren efter deras pellets utan extra kostnad. Jag betalade 2200 kr/pall.
Skriv svar