VB Comet och VB Viking bio???
VB Comet och VB Viking bio???
Hej!
Jag har nyss köpt ett hus där det finns en VB Comet panna som idag eldas med olja. Jag har planer på att köpa mig en Viking bio och börja elda med pellets istället. Jag undrar vad ni här har för erfarenheter av Comet och Viking bio, är det bra grejer eller bör jag välja en annan brännare? Klarar man att installera det själv eller bör man anlita en vvs firma? Jag kommer nog på fler frågor med tiden.
Jag har nyss köpt ett hus där det finns en VB Comet panna som idag eldas med olja. Jag har planer på att köpa mig en Viking bio och börja elda med pellets istället. Jag undrar vad ni här har för erfarenheter av Comet och Viking bio, är det bra grejer eller bör jag välja en annan brännare? Klarar man att installera det själv eller bör man anlita en vvs firma? Jag kommer nog på fler frågor med tiden.
Vikingen bör ju passa bra i din panna kan man tycka, den är ju också massproducerad, har ingen egen erfarenhat av den men om ska gå efter vad som skrivs här så är brännarröret av rätt "billig" kvalitet och räknas som slitdel som ska bytas efter något/några år.
I övrigt så är den brännaren nog lika bra som de flesta andra av samma modell.
Om du kan installera själv eller inte beror ju på hur "händig" du är, men om du klarar att installera en oljebrännare själv så klarar du av att installera en pelletsbrännare också, det kan ju vara injustering som man kan behöva hjälp med om man ska göra det.
Det är inte på något vis komplicerat.
I övrigt så är den brännaren nog lika bra som de flesta andra av samma modell.
Om du kan installera själv eller inte beror ju på hur "händig" du är, men om du klarar att installera en oljebrännare själv så klarar du av att installera en pelletsbrännare också, det kan ju vara injustering som man kan behöva hjälp med om man ska göra det.
Det är inte på något vis komplicerat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ja jag har ju läst en hel del inlägg om Viking bio, en del tycks vara nöjda och en del mindre nöjda. Men om jag fattat rätt så har mycket av problemen uppkommit pga dåliga pellets kvallité.
Jag har bett om offerter hos flera företag men ännu inte fått nåt svar, dom har väl mycket att göra antar jag. Får jag inga svar om ca 1 vecka så beställer jag prylarna själv och installerar dom själv.
Jag har bett om offerter hos flera företag men ännu inte fått nåt svar, dom har väl mycket att göra antar jag. Får jag inga svar om ca 1 vecka så beställer jag prylarna själv och installerar dom själv.
10000Danne82 skrev:Jag gav ca 10 000 för installation så att testa själv om man kan vore en lönsam lösning, om man inte sabbar nått då men tror inte man kan ha sönder nått dyrt om man har lite koll på elen i pannan.

Jag kan göra det själv men har lite dåligt med tid just nu (har installerat pannor mm förr). Anledningen att jag kollat med ett antal företag är att jag gärna skulle vilja ha den riktigt in trimmad. Men kostar det 10000kr så får jag ta mig tid och så köper jag hellre en Co2 mätare och gör intrimmningen också själv.
Jag gav 25000 för grejorna och installationen har för mig att köper man grejorna själv får man det för 15000 kanske kan man få ner det lite om man köper grejorna själv och sen låter någon intsallera dem men jag hittade ingen som ville göra det om jag inte köpte grejorna genom dem.
Har för mig att dom tar 800 - 1000 här omkring för endast en intrimning.
Har för mig att dom tar 800 - 1000 här omkring för endast en intrimning.
deleted
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag skulle vilja säga att det är häromkring är närmast omöjligt. Och priserna ligger på 1 500 kr och uppåt..hatte skrev:Är det inte svårt att få nån att trimma in grejerna om man installerat själv? Oftast är det ju så att dom vill göra allt eller inget.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Du har ju i alla fall fördelen av att ha Värmebaronen "inpå knuten"..
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det lät nytt och spännande. Hur fungerar det, och vad ingår?Danne82 skrev:Sen finns det ju fler firmor som man kan skriva service avtal med då tex.trimmar dom den en gång om året och kommer inom 24 timmar och lagar i fall nått går sönder.
Kostar för mig 1400.
Någon annan som har serviceavtal?
Jag är tyvär inte hemma just nu så kan inte säga exakt vad som ingick men det var typ en injustering av brännaren per år samt att de kommer och lagar den inom 12 eller 24 timmar eller vad det var.
Man får dock stå för reservdelar själv men inte arbetet.
Kommer inte ihåg vad firman heter men kan kolla upp i hälgen sen.
Tror att det igentligen var ett serviceavtal för oljebrännare som de konverterat till ett pelletsavtal.
Man får dock stå för reservdelar själv men inte arbetet.
Kommer inte ihåg vad firman heter men kan kolla upp i hälgen sen.
Tror att det igentligen var ett serviceavtal för oljebrännare som de konverterat till ett pelletsavtal.
deleted