Pellets eller värmepump

wepe
Pannrumsnisse!

Pellets eller värmepump

Inlägg av wepe »

Har funderat ett bra tag nu , ang pellets eller värmepump.
Alltså borra , LL värmepumpar har jag.Har kommit fram till
att det får bli pellets. Visst det är mycket bekvämare med en
Vp , men jag kan inte se att jag skulle tjäna in den mot pelletsen.
Så man har ju rätt bra timpenning för att lägga ner lite tid på
pelletsen. Tjänar ju ytterligare om man körde med ved , vilket jag inte
varken vill eller har utrymme till.Köpte en Nibe panna till ,så jag
har lite reservdelar. Vet att frågan varit uppe innan .Plus att detta
gäller i mitt fall. Ville bara skriva av mig lite. Som det känns nu
så blir det nog pellets för min del framöver. Detta gäller mig själv.
Skulle det gälla en ny installation plus leja bort allt jobb , så finns
det ju mera att grunna över.Men jag är nog rätt nöjd med det jag
har. Funderingarna har funnits där över ett år.Tror jag lägger ner det nu

Ha Det

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ett inte helt neutralt forum att ställa frågan på kanske.... :D

Beror ju lite på vad du tänkt dig, en ny pelletspanna och brännare kostar väl lika mycket som att smälla i en VP och med dagens pelletspriser är det inte lika roligt längre, men ska du bara ha en brännare så blir det ju avsevärt mycket billigare och värt att fundera på, personligen så undviker jag allt som stöjder elbolagshajarna, frågan är väl vilket som blir lönsamast i längden, den som det vistte.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
Det var nog inte en fråga , mer ett beslut i mitt fall. :wink:
Tror det mesta står i inlägget. Kan väl inte neka till som det
står i det jag skrev innan , funderingar på Vp. Har bara kommit
fram till vad som passar mig bäst och vad jag tror. Ämnet
passar nog bättre här en , på ett annat forum :roll: Kanske
skulle tillägga att jag kört pellets över 6år,visst prisbilden har
inte blivit roligare. Därför mina tankegångar. Men det får nog
bli pellets framåt , ett tag till.Är inte heller intresserad av att gynna
elbolagen.

Ha Det

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Bara att gratulera i så fall, det ju bara man själv som kan komma fram till vilket som passar bäst, i mitt fall var VP aldrig aktuellt, skorstenen skulle rätt snart vittra bort i så fall, en pelletsbrännare är dessutom inga större problem att laga om nått går sönder till skillnad från en VP.

Sen har jag ingen speciellt positiv syn på el-bolagen vilket gör att jag aldrig väljer något som drar en massa el.

Pelletsen har ju blivit rätt mycket dyrare men det är ju fortfarande en hel del billigare än olja i alla fall.

Nåja, du hade ju redan bestämt dig som sagt var så det är bara att önska lycka till med anläggningen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

För egen del vete f-n om jag inte valt VP om jag installerat idag, Nu kostade min anläggning totalt ca 82000:- o så sålde jag brännaren som satt i huset för 10000:- till en kompis så 72000:- la jag ut...
Då jag hade billig arbetskraft (installation 3900:-) samt köpte panna, acktank samt övrig kringutrustning av en kompis på dahl o en bergvärme anläggning skulle kostat 133000 blev det pellets...
Nu har rörkrökarn gått i pension så priset hade nog blivit betydligt högre idag, Att han va billig fick jag bekräftat av en kompis som tog han för byte av VP ifjol då det endast kostat 2500:- att byta pump.. Pumpen betalade han 38500:- för o den tidigar gått sen början på -80..

När dom borrade vid dagiset på andra sidan vägen så sa han att ett hål för mej skulle kostat ca 45-50000:- inkl slang o brinnevätska, Då tillkommer pumpen samt installation så totalt trodde han ca 120000:-..
Får se hur pelletspriset utvecklas om det ändå kan bli VP här om nått år då anläggningen ändå snart är intjänad o man installerat golvvärme i både källare samt bottenvåningen, Då är det bara 4 radiatorer man behöver byta uppe så har man ett riktigt bra lågtempsystem vilket skulle bli kanon till VP.. Funderar på att ha kvar befintliga radiatorerpå bottenvåningen för att få extremp lågtempererat system med både golvvärme i bjälklag o radiatorer, I källaren är det ingjuten golvvärme o det blir klinkers i hela källaren.....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vid ny instalation skulle jag tagit värme pump.En kamrat lyckades pressa priset till ca 100 000. 180m hål.Halva hålet svart. En10kw nibe pump.500L nibe volymförstorare. Mycket bra pris :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Vid ny instalation skulle jag tagit värme pump.En kamrat lyckades pressa priset till ca 100 000. 180m hål.Halva hålet svart. En10kw nibe pump.500L nibe volymförstorare. Mycket bra pris :D
Helt klart har din kompis gjort en bra affär, Har han dessutom lågtempsystem så blir vinsten ändå större...

Lyckas man trimma/få till en bra anläggning (lågtemp o Varmborra/jordsling) o kan nå cop 4 så får man ut nästan 5000 kWh i värme för samma kostnad som bara sotningen o brandskyddskontrollen är... :(
Sotningen här är ju drygt 400:-/gång (2 ggr/år) o brandskyddskollen kostade 840:- o är vartannat år så då blir det ca 1250:-/år i snitt som man istället kunnat mata in i vp o fått ut 4 ggr mer från..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

För egen del vete f-n om jag inte valt VP om jag installerat idag, Nu kostade min anläggning totalt ca 82000:- o så sålde jag brännaren som satt i huset för 10000:- till en kompis så 72000:- la jag ut...

Vad jag syftade på ,vad jag har idag .Handlar definitivt inte
om dom pengarna , arbetet har jag gjort själv. Har tjänat
in rätt bra på pelletsen åren innan . Skulle jag välja en ny
anläggning idag ,alltså ny pelletsanläggning för typ ovanst summa
eller borra .Då hade jag borrat. Men ser inte i dagsläget att det är
värt dom pengarna för smidigheten med en Vp .Räknar med att
brännare och panna ska hålla ett bra tag till . Var lite inne på att
borra ett tag .Den tanken har jag slagit bort.

Ha Det
wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena! öppnar ingen ny tråd ....jag fick hem lite hus och hem tidningar
värmekonsulten där skrev där att man inte skulle satsa på berg eller jordvärme om man inte förbr över 25000 kwh....det är ju en tanke ett tips om man överväger att göra en investering och inte är nån storförbrukare.....sen får man ju investera i precis vad man vill.... :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

I och med jag jobbar med med det jag gör är jag liksom tvungen att ha pellets ju men jag hade nog varit tvungen iaf. då båda grannar har BV och husen ligger ganska tät. Enl. vad jag har hört bör det vara en viss minimi-avstånd mellan hålen för att de inte ska suga ut varandra så att säga.

Dessutom är källaren riktig trevlig att vara i sedan pelletsbrännaren kom i, det är varmare och trevligare luft kan det väl bäst beskrivas som, detta är ganska viktigt då vi har TV-stuga i källaren och jag mitt kontor.

Jag tror att skillnaden är att den gamla oljebrännaren körde hög effekt vilket drog luft snabbare till pannan, nu är effekten lägre och luften "rusar" inte som förut.

Men det är ju så: varje hus har sin situation, hade jag olja idag hade jag nog nappat på fjärrvärmen som är på gång fastän det har en "dold" omkostnad: husets skattvärdering stiger vilket ger högre skatt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Om du väljer enbart fjärrvärme eller v-pumpbehöver du antagligen sätta radiatorer i källaren som ersätter den värme som pannan avger idag.Ge också akt på vad som händer på vinden.Det är risk för fukt och mögelskador när skorstensvärmen upphör.Bostadens självdrag kan försämras med kall skorsten,så ventilationen kan behövas förbättras.sätt också en huv på skorstenen om du saknar en sådan så det inte regnar och snöar ner i pipan.eller håll skorstenen varm med en p-kamin eller insats till öppna spisen..
OBS! (direkt avskrivet från tidningen)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

TJENA! Sen stod det lite om l/l vp också..............
Ett vanligt problem var att buller från dem irriterar grannarna.Det kan vara klokt att samråda först innan man monterar sin l/l v/p :wink:

Mvh ronald
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Här har du en som nyligen satsat på pellets

Köpte en Ctc Ecoflex som fungerar till 100 % belåtenhet. Dessvärre drog ju pelletspriset iväg så fort jag tömde första säcken i förrådet. Som sagt, inga problem med pelletseldning i en sån eller dylik panna men priset är ju inte riktigt som tidigare och fort gick det...

Hade det varit idag, hade jag nog varit lite försiktigare och tänkt till en gång extra. Jag har sagt det förr och säger det igen. Jag tror man ska satsa på lite olika kort för att gardera sig. För 100 lakan och nån kunnig polare får man en del prylar.

Man skulle kanske kunna köra effektiv L/L Vp tillsammans med en enklare pelletsanlägning typ begagnad Nibe city och brännare. Eller till och med nån vedeldad lösning om man har tillgång till det. Jag tror det är lite lurigt att binda upp sig till ett enda system i dagsläget. Varesig det är pellets eller eldrivet.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kan bara hålla med om ovanst.Personligen vill jag inte låsa
för mycket pengar i varken det ena eller andra.För min del
är ju pelletsanläggningen redan intjänad efter åren man kört.
Visst , kanske inte är det det ultimata . Men brännare och
Niben funkar ju. Funkar nu den automatiska uraskningen
av pannan , som det verkar än så länge , så är det ju bara ett plus.
Får se nu när de kommer och gör brandskyddskontrollen.
Hoppas det inte är för mycket att påpeka om , kanske
har ändrat mig då :roll:

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Värmekonsulten rekommenderade en sk Värmemix av olika ex.
pellets-sol ,,direkt el-p-kamin-ved-kamin-l/l vp osv....
Det tror jag själv är det bästa också(omväxling förnöjer som man brukar säga.. :wink:

Mvh ronald
Skriv svar