Reklamation av installation??
Reklamation av installation??
Hej,
Jag undrar om någon har reklamerat installationen av sin brännare?
Jag har förstått i efterhand att min installatör inte har gjort installationen enligt de föreskrifter som Janfire har.
Det stora problemet är att han inte kollade upp hur stor rökkanal jag hade. Har bara 100mm.
Detta medför att jag nu 2år senare får sätta in en rökgasfläkt.
Sen har han ej mätt rökgastemp på det där protokollet som man har för garanti i 5år.
Någon som varit med om något liknande?
Jag kommer prata med Janfire centralt under nästa vecka.
Har haft en annan installatör som kollat tryck/undertryck i pannan.
Han rekomenderade en rökgasfläkt.
/dkmart
Jag har förstått i efterhand att min installatör inte har gjort installationen enligt de föreskrifter som Janfire har.
Det stora problemet är att han inte kollade upp hur stor rökkanal jag hade. Har bara 100mm.
Detta medför att jag nu 2år senare får sätta in en rökgasfläkt.
Sen har han ej mätt rökgastemp på det där protokollet som man har för garanti i 5år.
Någon som varit med om något liknande?
Jag kommer prata med Janfire centralt under nästa vecka.
/dkmart
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
Janfire Flex-A
-
- Pannrumstomte!
Re: Reklamation av installation??
Har han kollat undertryck så här års så är det inte konstigt kanske.dkmart skrev:
/dkmart
Många har "problem" när det är varmt ute och får inte så bra drag.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Det är inte mätt någon gång inte ens vid installation.
Det finns ett protokoll för garanti mm. som skall vara ifyllt, men det saknas både rökgastemp och pann tryck. I manualen till brännaren står det klart och tydligt att: Undertrycket i pannan ska vara 0,15mbar under drift, mätt i eldstaden.
Min fråga är då hur man som installatör vet detta utan att mäta?
Är det bara så att jag blivit lurad att köpa en pellets brännare till min gamla olje panna?
Vet ej om ni läst mina tidigare inlägg men jag har problem med att jag får in stoft i pannrummet. Och detta har varit så hela tiden.
Installatören bad mig täta lite runt några skarvar.Men det hjälpte föga när man har en draglucka.
/dkmart
Det finns ett protokoll för garanti mm. som skall vara ifyllt, men det saknas både rökgastemp och pann tryck. I manualen till brännaren står det klart och tydligt att: Undertrycket i pannan ska vara 0,15mbar under drift, mätt i eldstaden.
Min fråga är då hur man som installatör vet detta utan att mäta?
Är det bara så att jag blivit lurad att köpa en pellets brännare till min gamla olje panna?
Vet ej om ni läst mina tidigare inlägg men jag har problem med att jag får in stoft i pannrummet. Och detta har varit så hela tiden.
Installatören bad mig täta lite runt några skarvar.Men det hjälpte föga när man har en draglucka.
/dkmart
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Tycker absolut att du ska ta upp detta med Janfire
inte minst för att se till så att inte fler drabbas av samme "installatör"
Min uppfattning är att janfire är rättså duktiga på att ta till sig kritik från kunder och de som inte sköter sitt uppdrag blir inte kvar som installatörer för janfire.

Min uppfattning är att janfire är rättså duktiga på att ta till sig kritik från kunder och de som inte sköter sitt uppdrag blir inte kvar som installatörer för janfire.

Janfire flex-a årsm 2005 i Effecta 220 from 2011 135kvadrat i 1,5plan med källare. Sjpallförråd på 750l
-
- Pannrumstomte!
Nej, lurad tycker jag inte att du har blivit.dkmart skrev: Är det bara så att jag blivit lurad att köpa en pellets brännare till min gamla olje panna?
CTC 1100 är en bra panna som inte är så väldigt gammal.
Om du undviker effektsteg 4 så finnns det stor chans till ett krångelfritt pelletseldande.
Detta förutsätter dock ett bra drag i skorstenen vilket du ska mäta om du tror dig ha problem.
Jag har ärligt talat inte mätt draget på min nya panna när jag installerade den och nya brännaren. Gjorde det på den gamla men orkade inte på den nya, då det var mitt i natten jag blev färdig med pannbytet och skulle jobba dan efter. Motdragsluckan står dock inställd som den ska och kippar så fint så jag utgår från att det inte är helgalet.
Rökgasmätningen med det hyrda instrumentet visade på fullt acceptabla värden så jag är nöjd.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
dkmart skrev: Det är inte mätt någon gång inte ens vid installation.
Det finns ett protokoll för garanti mm. som skall vara ifyllt, men det saknas både rökgastemp och pann tryck.
Det skall naturligtvis mätas vid installationen men det är inte tillräckligt för att du skall få 5 års garanti. För det krävs att du tecknar ett serviceavtal med installatören, du får alltså betala en årlig avgift och för detta skall du få regelbundna servicebesök med kontroll av brännaren. Du får då också 5 års garanti.dkmart skrev: Vet ej om ni läst mina tidigare inlägg men jag har problem med att jag får in stoft i pannrummet. Och detta har varit så hela tiden.
När det gäller CTC1100 så är det en panna med ett rätt stort motstånd åtminstone om man har alla turbulatorerna i pannan. Det krävs alltså ett rätt bra drag i skorstenen och en noggrann injustering för att det skall fungera bra. Du har tydligen en motdragslucka, ställ inte in den på 0,15 mbar för då blir undertrycket i eldstaden för lågt. Prova att stänga motdragsluckan helt och se om du slipper problemet med stoft som tränger in.
Som tidigare sagts så kan man inte använda effektsteg 4 i din panna, då blir brännaren varm 'bakvägen'. Min erfarenhet är att fabriksinställningen på en Janfire inte heller fungerar i den pannan, utan man får justera ner fläkten lite.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
tjenare
Jag är i precis samma situation. Jag påpekade dock detta till min installatör, (att det saknas data i protokollet, pga uteblivna mätningar etc) då fick jag som svar att han kommer om en månad och gör klart det. Det har han aldrig gjort och nu har vi kört våran brännare i ett år ungefär.
Jag kommer att ringa Janfire om det. Hoppas gubben inte får sälja mer!
Jag är i precis samma situation. Jag påpekade dock detta till min installatör, (att det saknas data i protokollet, pga uteblivna mätningar etc) då fick jag som svar att han kommer om en månad och gör klart det. Det har han aldrig gjort och nu har vi kört våran brännare i ett år ungefär.
Jag kommer att ringa Janfire om det. Hoppas gubben inte får sälja mer!
Hej,dkmart skrev:Hej,
/dkmart
Jag reklamerade min installation (egentligen brännaren).
När jag kört ett halvår fick jag min Flex-A brännare utbytt mot en NH. Detta löste dock inte mina problem så efter ett och ett halvt år som pelletsbrännare är jag nu en fjärrvärmekund.
Problemet jag hade var att pelletsen inte gav tillräckligt med kräm. Vi har ett stort badkar och det tog 45-60 minuter att fylla det när vi värmde med pellets. Nu fyller vi det på 15 minuter. Juste detta med vårt behov av badvatten tog jag upp med leverantören innan, det var väl det som gjorde att jag fick häva köpet.
Tycker att leverantören skötte det hela på ett helt ok sätt. Jag fick ligga på lite men nu har jag en uppvärmning som funkar för min familj och leverantören slipper mitt tjat. Antar att min nuvarande uppvärmning är lite dyrare men det får jag väl leva med. Det är ju inte pelletsbrännarleverantörens fel.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- Pannrumstomte!
Antagligen för att brännaren tvunget måste fläkta en halvtimme innan den startar, eller hur? Om den hade hållt reda på hur länge den stått stilla så hade den väl kunnat fläkta bara när det verkligen behövdes. Som det är nu så går min brännare bara en gång per dygn men fast den stått still nästan ett dygn så måste den blåsa och blåsa och blåsaJohanKD skrev: Problemet jag hade var att pelletsen inte gav tillräckligt med kräm. Vi har ett stort badkar och det tog 45-60 minuter att fylla det när vi värmde med pellets.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Det är ju lite udda att den ska blåsa så länge, jag menar blåser man med fläkten ett par tre minuter så finns det inget kvar som brinner, nu har jag ställbar tid på min brännare men det kör två minuter som grundinställning.
Antagligen finns det något säkerhetstänkande bakom det hela men det verkar lite överdrivet.
Antagligen finns det något säkerhetstänkande bakom det hela men det verkar lite överdrivet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nej, fläkten förklarar inte att det tog 45-60 minuter. Om brännaren var igång och nästan skulle slå av så tog det 45 minuter att fylla. Eftersom jag körde med underhållsglöd på vintern kunde jag få vänta ytterligare en kvart innan pannan var uppe i strax under 80 grader.Shakespeare skrev: Antagligen för att brännaren tvunget måste fläkta en halvtimme innan den startar, eller hur? Om den hade hållt reda på hur länge den stått stilla så hade den väl kunnat fläkta bara när det verkligen behövdes. Som det är nu så går min brännare bara en gång per dygn men fast den stått still nästan ett dygn så måste den blåsa och blåsa och blåsa
mvh
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Tänk situationen att en Flex-A har fyllt i startdosen och är en bit inne i startcykeln. Strömmen försvinner och pelletsen glöder. Då Flex-A inte är sådär "hyperintelligent" OCH startar automatisk när strömmen kommer tillbaka kan det bli ganska otrevligt med dubbel startdos OCH eld i skiten innan man är klar.
Om strömmen försvinner ett par gånger? Trippel startdos med fyr på = bakbrand så det visslar om det. Dum situation.
Alltså blåser den 30 min för att säkra att en pyrande startdos inte ställer till det, kanske lite i överkant men det fungerar på den säkra sida.
Med NH'n är det ju en annan sak, den kan rent mekanisk rensa brännkoppen men att den inte klarade av att hålla tempen under badkarsfyllning KAN vara för att pannan inte orkade att ta upp mer värme än XkW men detta är en ren gissning, den kan mycket väl utveckla 23kW eller mer om rökgången pallar trycket.
På min loggning ser jag ett tydligt dyk i panntemperaturen när vi dushar och om frugan tar till sitt gamla beteende får hon duscha i kallvatten, hon brukade nämligen att öppna full patte och det klarar vår värmeslinga inte.
Den kanske borde avkalkas... men hon blir ju ren även när hon lugnar sig lite och vi sparar en hel del vatten så det får nog bli status quo.
Om strömmen försvinner ett par gånger? Trippel startdos med fyr på = bakbrand så det visslar om det. Dum situation.
Alltså blåser den 30 min för att säkra att en pyrande startdos inte ställer till det, kanske lite i överkant men det fungerar på den säkra sida.
Med NH'n är det ju en annan sak, den kan rent mekanisk rensa brännkoppen men att den inte klarade av att hålla tempen under badkarsfyllning KAN vara för att pannan inte orkade att ta upp mer värme än XkW men detta är en ren gissning, den kan mycket väl utveckla 23kW eller mer om rökgången pallar trycket.
På min loggning ser jag ett tydligt dyk i panntemperaturen när vi dushar och om frugan tar till sitt gamla beteende får hon duscha i kallvatten, hon brukade nämligen att öppna full patte och det klarar vår värmeslinga inte.
Den kanske borde avkalkas... men hon blir ju ren även när hon lugnar sig lite och vi sparar en hel del vatten så det får nog bli status quo.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är väl ca 10 minuter den blåser...Icecap skrev:

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd