Neova kontra Vida
Neova kontra Vida
Jag funderar på att nappa på Vida pellets kampanj om 2050kr/pall 4hemkört fritt. Har kört med Neova innan.
Någon som har erfarenheter av någon av dem? eller som testat båda?
Jag mailade försäljningschefen med frågan varför det finns en sådan stor skillnad, svaret blev:
"Jag kan förstå ditt dilemma, vill först poängtera det viktigaste, pelletstkvalitet:
Vida tillverkar sin pellets med sk. torr råvara, detta innebär att de ej har möjlighet att styra fukthalten i sin pellets som är sk. kutterspånspellets.
Detta gör att kvalitén alltid är olika beroende på fukthalten i spånet, de torkar alltså ej denna.
Vi gör vår pellets av sågspån som torkas ner till exakt samma torrhalt varje gång, detta ger en jämn kvalitet som gör att du ej behöver ställa om brännaren varje gång du fyller i ett par säckar.
Vår torkningsprocess kostar naturligtvis mer än att bara köra råvaran (spånet) som det är och hoppas på det bästa,
Om vi skulle gå över till samma produktionssätt skulle vår pellets bli billigare att framställa, tom. billigare än Vidas pris, men du som kund skulle förlora i andra ändan, fortsätt med en trygg leverantör som ej tar alla uppkomliga genvägar.
Valet är ditt, lycka till."
Synpunkter på detta???
Någon som har erfarenheter av någon av dem? eller som testat båda?
Jag mailade försäljningschefen med frågan varför det finns en sådan stor skillnad, svaret blev:
"Jag kan förstå ditt dilemma, vill först poängtera det viktigaste, pelletstkvalitet:
Vida tillverkar sin pellets med sk. torr råvara, detta innebär att de ej har möjlighet att styra fukthalten i sin pellets som är sk. kutterspånspellets.
Detta gör att kvalitén alltid är olika beroende på fukthalten i spånet, de torkar alltså ej denna.
Vi gör vår pellets av sågspån som torkas ner till exakt samma torrhalt varje gång, detta ger en jämn kvalitet som gör att du ej behöver ställa om brännaren varje gång du fyller i ett par säckar.
Vår torkningsprocess kostar naturligtvis mer än att bara köra råvaran (spånet) som det är och hoppas på det bästa,
Om vi skulle gå över till samma produktionssätt skulle vår pellets bli billigare att framställa, tom. billigare än Vidas pris, men du som kund skulle förlora i andra ändan, fortsätt med en trygg leverantör som ej tar alla uppkomliga genvägar.
Valet är ditt, lycka till."
Synpunkter på detta???
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd

Läs trådarna som handlar om det. Har själv köpt
Vida pellets , funkar bra hos mig i varje fall.
Neova eller f.d Såbi har gjort sitt hos mig i varje fall.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
-
- Fröträd
Kan bara hålla med Wepe.
Vida är 100gånger bättre än Neova för mig.
Körde Vida/Wisswood i 2½år, sedan köpte jag 2 pallar Neova, och vilken skillnad! Mycket mera skräp och spån i Neova än i Vidas pellets.
Neovas pellets är mörkbrun medans Vidas är nästan vit och fin.
Beställde 5 pallar av Vidas erbjudande igår, för äntligen är Neova säckarna slut hos mig.
Vida är 100gånger bättre än Neova för mig.
Körde Vida/Wisswood i 2½år, sedan köpte jag 2 pallar Neova, och vilken skillnad! Mycket mera skräp och spån i Neova än i Vidas pellets.
Neovas pellets är mörkbrun medans Vidas är nästan vit och fin.
Beställde 5 pallar av Vidas erbjudande igår, för äntligen är Neova säckarna slut hos mig.
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi har också kört båda varianterna, fast då i bulk.
Båda fungerade här.
Köpte dock VIDA innan de hade egen bulkbil, och fick tyvärr mycket finfraktioner av den inhyrda bulkbilen.
Vi har kört Neova de senaste två fyllningarna eftersom VIDA inte har velat hänga med prismässigt. Jag har inte kollat läget idag.
Uppenbarligen fick inte VIDA så mycket pellets sålt som de ville på sin kampanj t.o.m. 15 augusti, eftersom den är förlängd till den 30 september.
Båda fungerade här.
Köpte dock VIDA innan de hade egen bulkbil, och fick tyvärr mycket finfraktioner av den inhyrda bulkbilen.
Vi har kört Neova de senaste två fyllningarna eftersom VIDA inte har velat hänga med prismässigt. Jag har inte kollat läget idag.
Uppenbarligen fick inte VIDA så mycket pellets sålt som de ville på sin kampanj t.o.m. 15 augusti, eftersom den är förlängd till den 30 september.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
När jag fick leveransen av Neova förra året var säckarna daterade samma dag tidigt på morgonen,
När jag skulle fylla på första säcken blev jag halvt chockad då hälften av säcken innehöll spån, tänkte hoppas inte resten av 215 säckarna är likadana, men så var ej fallet!
Har också noterat färgen på Neovas pellets, ser ju väldigt mörk ut!

När jag skulle fylla på första säcken blev jag halvt chockad då hälften av säcken innehöll spån, tänkte hoppas inte resten av 215 säckarna är likadana, men så var ej fallet!
Har också noterat färgen på Neovas pellets, ser ju väldigt mörk ut!
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hm, jo att färgen skulle ha med kvaliteten på pelletsen göra låter som ett rätt bra aprilskämt....
Fast teakpellets kanske kunde vara något att sälja, man kunde ju sälja dom styckevis i presentförpackning.
Fast teakpellets kanske kunde vara något att sälja, man kunde ju sälja dom styckevis i presentförpackning.

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det blev VIDA som fick leverera säsongens förbrukning nu i år.
Denna gången från egen bil (tidigare leveranser med inhyrd transportör).
Tyvärr är det lika mycket spån som förra gången, och åter mer än vad jag upplever vi får med leveransen från Neova.
Jag uppfattar också att jag får betydligt mer aska av VIDA än Neova.
Denna gången från egen bil (tidigare leveranser med inhyrd transportör).
Tyvärr är det lika mycket spån som förra gången, och åter mer än vad jag upplever vi får med leveransen från Neova.
Jag uppfattar också att jag får betydligt mer aska av VIDA än Neova.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den tor 07 feb, 2008 20:35, redigerad totalt 1 gånger.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Bulkleveranser....Rayyan skrev:Mitt bästa test är Rindi. Köpt på ByggMax.
Finns inget spån.
Hård och fin.
Bra pris.
Vad kan man mera önska?

Nok är det mera spån i Rindi än Vida. Mätte 30g per säck i Vida och 98 g per säck i Rindi. Bulk kanske blir förstörd vid leveransen så där vet man inget säkert.Rayyan skrev:Mitt bästa test är Rindi. Köpt på ByggMax.
Finns inget spån.
Hård och fin.
Bra pris.
Vad kan man mera önska?
Föredrar ändå Rindi eftersom pellets är mer jämnstora. Spånet spelar inte så stor roll tycker jag så länge det brinner upp.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
De som har fått riktigt fin Neova-pellets och det torde vara en hel del i Sverige med tanke på den produktion som Luleå Bioenergi har. (300 ton/dygn)
Mycket av produktionen packas direkt i Neovasäck och körs ned och lastas om för vidare distribution ut i landet.
Och då man ser lagret av spån i Vaggeryd börjar man fundera på hur mycket humus som finns i spånet? Passerade förbi förra veckan och blev mycket förundrad över spånkvaliteten.
Kanske Wepe eller GoForIt Pellets, som båda förefaller bo inte så långt därifrån kan ha ett svar ?
Mycket av produktionen packas direkt i Neovasäck och körs ned och lastas om för vidare distribution ut i landet.
Och då man ser lagret av spån i Vaggeryd börjar man fundera på hur mycket humus som finns i spånet? Passerade förbi förra veckan och blev mycket förundrad över spånkvaliteten.
Kanske Wepe eller GoForIt Pellets, som båda förefaller bo inte så långt därifrån kan ha ett svar ?