Garagekompressor

Skriv svar
Calfactor
Prima virke

Garagekompressor

Inlägg av Calfactor »

Hej på Er
Jag funderar på att köpa en kompressor eller kanske två...
Min fråga till Er är:
Om man köper två billiga kompressorer och kopplar i hop dem, blir det dubbel effekt då?

Enligt specen på denna kompressor så ger den Fri avg. luft 185 l/min
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?id=266

Får man då ut 370l/min om kopplar två tillsammans?
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Mekaniker
Fröträd

Att paralellkoppla kompressorer Ändrat samt lagt till

Inlägg av Mekaniker »

Att ha flera kompressorer som ger luft går bra, dock ger de inte dubbelt upp. Lite förlust blir det men inte nämnvärt.
Det som är mest negativt är att energieffektiviteten är sämre per avgiven "luft-liter"

I de flesta gamla industrier var det normalt med flera kompressorer på samma luft-system, de var satta med en liten tryckskillnad så de startade vid olika luftmängdsuttag. Det garanterade att det alltid var tillräckligt tryck systemet.
Ett ställe jag jobbade på hade fem, två "halvkubikare" gick turvis med direktstart via klocka och två små gick på lägre tryck för nattskiftet och veckosluten, femman var en gamling i reserv

Ta i beaktande att; Fri avg. luft 185 l/min inte betyder att det kommer ut den mängd vid fullt arbetstryck utan betydligt mindre mängd= förluster i ventiler samt slangar.
Vilket tryck har tillverkaren angett för lovad luftmängd?

Hittade info som verkar vara tillförlitlig:

http://www.kaeser.se/Images/P-2010-SE-tcm12-6752.pdf
Utförligt förklarat

http://www.luna.no/portalshare/katalog/ ... C038NO.PDF
Allmänt om tryckluft:
En och tvåstegskompressorer.
Enstegskompressorn är den vanligaste vid t.ex. sprutmålning, renblåsning,luftpåfyllning och för drift av luftverktyg.
Tvåstegskompressorn behöver man när det erforderliga trycket överstiger 8 bar. T. ex. vid pumpning av stora däck till
lastbilar.
Kompressorns tryck
anges i enheterna bar och kPa för samtliga kompressorstorlekar.
Genomlupen cylindervolym
är en teoretiskt prestanda som fås genom ekvationen: kolvantal x kolvarea x slaglängd x varvtal och anges i l/sek, I/min eller
m3/min.
Fri avgiven luftmängd
är kompressorns egentliga kapacitetsmått och anger vad kompressorn verkligen levererar i luftmängd. Den anges i l/sek
eller l/min. Den avgivna luftmängden är för Lunas kompressorer uppmätt vid 600 kPa (6 bar).
Verkningsgrad = Fri avgiven luftmängd i förhållande till genomlupen cylindervolym.
OBS. Skilj på fri avgiven luftmängd och genomlupen cylindervolym.
En förväxling av begreppen kan bli fatal vid en kompressordimensionering, då ju den fria avgivna luftmängden är ca. 65% av
genomlupen cylindervolym för 1-stegs kompressorer och 75% för 2-stegs kompressorer.
Belastningsgrad.
Kolvkompressorns belastningsgrad är ca. 70%, vilket innebär att kolvkompressor inte får vara i drift mer än 70% av
arbetstiden. Kompressorn måste således orka ladda under arbetsoperationen och vila då trycket sjunker till inställt undre
tryck. Skruvkompressorns belastningsgrad är 100%.
Skruvkompressor
Skruvkompressorn är främst avsedd för luftbehov över 1m3/min samt att den är enklare att installera än kolvkompressorn,
samt har färre rörliga delar och därför lägre krav på service och underhåll. Den är även lättare att integrera i det kompletta
luftbehandlingssystemet (kyltork, filter samt värmeåtervinning).
Ventilavlastad drift
Motorn är här ständigt i drift och kompressorn går i "tomgång" dvs. avlastas mellan kompressionsintervallerna. Rent
ventilerande aggregat måste handavlastas vid start mot tryck.
Helautomatisk drift.
Rent helautomatisk drift gäller på kompressoraggregat med elmotor för direktstart t.o.m. 4 kW (5,5 hk). En tryckströmbrytare
bryter och sluter motorn, som stoppar och startar kompressorn vid övre och undre tryckgränsen.
Kombinerad elektropneumatisk driftautomatik
för helautomatisk drift med fördröjt stopp alt. ventilavlastad drift. Används som regel på kompressoraggregat med
YD-startad motor dvs. fr.o.m. 5,5 kW (7,5 k) och uppåt.
Val av en eller flera kompressorer.
Tryckluften är för många lika viktig som elkraften. En strävan bör vara 2 + 1 kompressorer, dvs. två som är i drift och styrs
automatiskt efter den ofta varierande luftförbrukningen samt en kompressor i reserv. En sådan lösning innebär driftsäkerhet,
god driftekonomi och en rimlig investeringstakt.
Dimensionering av kompressoranläggningen.
Välj tillräckligt stor och driftsäker kompressoranläggning för undvikande av bl.a. värme- och kondensproblem. Beräkna
nettoluftförbrukningen med hänsyn tagen till utnyttjandegraden, tryckfall, läckage, slitage, etc. Med tanke på framtida
behov, välj en kompressor med en kapacitet lika med dagens dubbla nettoförbrukning.
Utformning av kompressorrummet.
Utrymmet bör vara tillräckligt för att underlätta underhåll, service och tillbyggnad. God ventilation är av största vikt. Rådgör
med tillverkaren eller leverantören, även vad gäller tryckluftnätets utformning och dimensionering.
Utnyttjandegraden för tryckluftsmaskiner.
Vissa tryckluftsmaskiner kan av praktiska skäl icke användas kontinuerligt. Den erfarenhetsmässiga utnyttjningsgraden för
de vanligaste tryckluftsmaskinerna anges här nedan. Dessa värden kan, användas vid beräkningen av den tryckluftskapacitet
som erfordras.
Slipmaskiner 50% utnyttjandegrad
Borrmaskiner 40% utnyttjandegrad
Mejselhammare 30% utnyttjandegrad
Mutterdragare 10% utnyttjandegrad
Renblåsningspistoler 10% utnyttjandegrad
Dessa fakta kommer från Lunas faktablad.
Senast redigerad av Mekaniker den sön 19 aug, 2007 07:07, redigerad totalt 1 gånger.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Calfactor
Prima virke

Inlägg av Calfactor »

Tack för svaret Mekaniker, men...
Ta i beaktande att; Fri avg. luft 185 l/min inte betyder att det kommer ut den mängd vid fullt arbetstryck utan betydligt mindre mängd
Jag har tänk att använda den till blästra, måla och mutterdragare.

Om man tar till exempel ett sandblästermunstycke, så står det att detta har en luftförbrukning på 250-300 l/min och arbetstryck på 6-8 bar.
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?id=1136

Hur vet man hur stor kompressorn skall vara för att vara tillräcklig?
Nibe EVC
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror lite på vad du tänkt dig, om du ska blästra mycket så behöver du en stor tank, en liten 24 liters tank rymmer för lite, blästring är nog det som tar mest luft.

Sprutmålning räcker fint med som föreslogs först, men samma gäller här, om du ska måla mycket så behöver du större tank.

Jag använder en billig 24 liters kompressor på 2.5hk och den funkar fint för att sprutmåla, blästra och till mutterdragare, men vid blästring får man se till att pausa lite då och då så inte kompressorn brinner upp.

Se till att skaffa en riktig slang till kompressorn så att grejerna får luft, de vanliga smala slangarna, har för mig att det är 3/8" räcker inte till, se till att skaffa en 1/2" slang.

Men som jag sa ovan, detta gäller knappast om du tänkt hålla på dagligen, då behöver du större kompressor och tank.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Calfactor
Prima virke

Inlägg av Calfactor »

Nu tror jag vet vad som jag behöver!!!

Tack för hjälpen!
Nibe EVC
Skriv svar