Gammelpanna död - vilken ny? eller vp?

Skriv svar
Pällets
Ungskog

Gammelpanna död - vilken ny? eller vp?

Inlägg av Pällets »

Gjutjärnspannan från 60-talet ser ut att ha gett upp nu. Det sitter en ca 3 - 4 år gammal Ivabo Villa 1 S brännare som förre husägeren installerade. Nu är frågorna: Vilken ny panna ska jag välja? Det verkar finnas Janfire och Ariterm återförsäljare i närheten. Någon som vet skillnader od?
Jag kommer också behöva bygga ett bulkförråd.
Grovt räknat ligger jag väl ändå under kostnaden för nyinstallation av jordvärme, eller är jag dum som kör på med pellets?
Hur ska man tänka om man vill koppla sol till i framtiden?
Ivabo Villa S1, Combifire -07, 150 kvm, Frösön
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då el-priset tydligen kommer att skena kommer båda pellets och värmepump att bli lidande men jag tror att pellets kommer att vinna men om 5 år kan jag berätta helt säkert....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Som många andra här så har jag ställt mig samma frågor.

Den lättaste frågan att besvara är hur man ansluter sol till systemet. Bäst är att använda en ackumulatortank med slingor för både sol och varmvatten. Denna tank blir blir hjärtat i systemet och man kan ansluta andra värmekällor till den. Vill man köra på el är det vanligt med elpatronuttag direkt i tanken. Ved/pellets/olja eldas i separat panna utan varmvattenberedare. Även vissa värmepumpar kan anslutas till tanken.
Nackdelen är att ett sånt här system tar mer plats än en ren pellets eller kombipanna. Men man får en flexibilitet som är oöverträffad i val av bränsle och man låser inte in sig lika mycket till det just nu billigaste alternativet.

När det gäller pannor så verkar du lite insatt i pelletspannor och det mycket mer att läsa om dessa i forumet.
En markvärmepump ger ca 3 gånger tillbaka av förbrukad el sett över året. Visssa pumpar kan även komplettera en pelletspanna. Det går även att komplettera med luft/luftvärmepump men då är den inte kopplad till pannan alls.

Begär in offerter på de olika alternativen så är det lättare att jämföra kostnader för installation och drift med varandra.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Bosse Isplank
Fröträd

Inlägg av Bosse Isplank »

Har under våren installerat en Baxi Bonus med acktankar - den kan ändras från pellets/ved på ca 10 minuter och ger mig mölighet att köpa ved fråm bonden om pelletsen drar iväg - har också kombinerat med solpaneler och patron i ena acken - full flexibilitet alltså - HELNÖJD.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
elvis
Pannrumstomte!

Re: Gammelpanna död - vilken ny? eller vp?

Inlägg av elvis »

Pällets skrev: Grovt räknat ligger jag väl ändå under kostnaden för nyinstallation av jordvärme, eller är jag dum som kör på med pellets?
Grov räknat ligger en kWh producerad av jordvärme prismässigt ca 40% under en kwh producerad av pellets.

En värmepump är billigare än en pelletspanna i inköp.
Grävning för jordvärme kostar ungefär som ett hembyggt bulkförråd med transportsystem eller ett köpeförråd utan transportsystem.

Sol i Acktank funkar både till värmepump och pellets-ved.

Använd Såbis kalkyl och lägg in dina priser och dina kalkylerade Investeringskostnader. Jordvärme borde du ha inne för ca 85 000 kr.

Om du är dum som går vidare med pellets får du avgöra själv.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar