ack tankar

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

ack tankar

Inlägg av Jägarn »

fråga 1..Jag har en 1800l och en 500l tank om man ska koppla in tillopet i ena och returen i den andra för bästa skiktning i tankarna...eller om man ska gå in med bägge emellan dessa två tankar.....tank 1 är 500l tanken där sitter beredaren sen så att jag kan koppla ifrån tank 2 när man är borta

fråga 2..har det nån beydelse energi messigt hur man går upp till exp kärlet..jag tänkte dra upp mitt rör dit efter lad21...men sett att många dra iop rören från tankarn och upp till kärlet..vad är bäst o göra???

Fråga 3..om det är vettigt att man fyller på systemet med varmvatten istället för kallvatten..
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Gå in med tillloppet i toppen på 500 tanken som beredaren sitter i å returtn från bottnen på sen på 1800 liter

Är 500 liters tanken lägre än 1800 tanken tycker jag att du skall palla upp den på en ställning så att toppen på 500 an är minst lika högt som 1800 tanken

Ingen vitts att fylla med varmvatten ....

Det kan vara praktiskt att dra från toppen på tankarna för då får man automatisk avluftning av dessa....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Finessen med att fylla med varmvatten är att det blir mindre spänningar i materialet, jämfört med om kallt vatten plötsligt kommer in i de varma rören. Men det är ju sällan man fyller på.
"Min" rörläggare använder alltid varmvatten, om det inte är krångligare att komma åt ett sådant rör att ta det från.

Kopplar man expansionen mot returrören vid tankarna skickar man inte ut en massa varmvatten i expansionskärlet, när vattnet expanderar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

tackar för råden
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Nu när jag fått min tank(med shunt) så satt det en 4vägs shunt färdigmonterad på min lilla 500l tank....jag hoppas att det inte blir några problem med skiktningen nu i tankarna när all den kalla returen kommer till tank ett eller ska man bygga sig en bypas ner till returvattnet från tankarna...Jag ställde även frågan till borö rek 500l med beredare hur långt ner retur röret går neri tanken men inget svar...jag hoppas att det är till botten utav den.. :?
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Jag skulle nog strunta i den shunten å montera en brevid istället....
Men det är jag det *Leer*

har hört att röret som går genom tanken ned mot bottnen sabbar skiktningen för att den kyler vattnet som är runt ikting röret...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

I den fastighet som vi sålde i höstas hade vi en Borö 500 liters tank med förmonterad shunt, förrådsberedare och Borös platta solslinga i botten. Vi hade även en slavtank på 500 liter. Jag antar att den förstnämnda är samma tank som du har.

För det första tror jag inte att det är en (bivalent) fyvägs-shunt du har, utan en (konventionell) tre-vägs. Se här:

http://www.boroe.com/installation/shu.htm

Mina erfarenheter av Borös tank - vid vedeldning - är att jag observerade en reell skiktning i stort sett bara vid eldning (och strax därefter). Laddomaten (21) fungerade alltså utmärkt. Resten av tiden skilde det oftast 10-20 grader mellan topp och botten. Jag tyckte dessutom att tankarna tappade tempen ganska snabbt, även vid en jämförelse med bekanta som hade snarlika hus och samma ack-volym. Och inte laddade solen särskilt bra heller.

Den erfarenhet jag har av vårt nuvarande system är att ackumulatortanken reagerar helt annorlunda. Skiktningen är högst påtaglig, solen laddar som f-n, och tanken håller värmen längre.

Det har diskuterats i en annan tråd huruvida en förrådsberedare inverkar menligt på skiktningen och Ved-profilen har där argumenterat för att så inte behöver vara fallet. Om detta stämmer borde kan det inte gärna vara något annat än Borös shunt som är boven i dramat. Jag skulle alltså, precis som föregående talare, plugga skiten och montera ett externt shuntkoppel. Jag har till och med ett minne av att jag läst något inlägg där någon gjort det och skiktningen omedelbart infann sig.

(Detta löser förstås inte problemet med Borös platta solslinga, men det är en annan sak.)
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Jo det stämmer, det är en förmonterad 3vägs shunt..men det skiljer sig lite. Enligt borö en ny ansl på marknaden..den fins inte med på hemsidan men på minner mycket om ans till värmepums tanken http://www.boroe.com/produkter/default2.htm (nr 13 och 14)..men som sagt jag håller med dig och känner mig skepisk..samt att jag inte får tag i nån från borö som vil svara på denna fråga..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

BG skrev:
har hört att röret som går genom tanken ned mot bottnen sabbar skiktningen för att den kyler vattnet som är runt ikting röret...
Mmmm.. :(

Tanken både kyls i toppen samt att returen värms så botten blir varmare så det blir bara några graders skillnad mellan toppen o botten, Är returen t.ex 30° så blir botten tempen ca 40-45° om toppen på tanken är 80°..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Ska först testa och se hur det funkar...man tycker det borde bli bra med tanke på att det är förmodligen en konstruktör som kommit fram till detta....Annars funderar jag att lossa på returen vrida shunten åt sidan, montera dit en avluftning på tanken..Blugga returen neråt så att det fortfarande går in och blandar tilloppet.Sen göra en bypas net till returen kommer från tankarna som vidare går till lad 21..
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Jägarn skrev:man tycker det borde bli bra med tanke på att det är förmodligen en konstruktör som kommit fram till detta
Konstruktörer ritar på papper och där funkar det mesta.... Prova och se själv. Det kommer inte att bli bra skicktning som är nämt ovan.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Hur skulle du koppla för att få det optimala skicktning?
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Jägarn skrev:Hur skulle du koppla för att få det optimala skicktning?
Jag skulle ha en shunt brevid precis som jag har nu. Som andra har nämt tidigare i denna tråd.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

matwil skrev:
Jägarn skrev:Hur skulle du koppla för att få det optimala skicktning?
Jag skulle ha en shunt brevid precis som jag har nu. Som andra har nämt tidigare i denna tråd.
Jag med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag med!!

Ved Profilen..
Skriv svar