Svår nöt att knäcka

Skriv svar
HET
Prima virke

Svår nöt att knäcka

Inlägg av HET »

Jag har en speciell lösning för uppvärmning av mitt hus. Eftersom en vital del har brakat ihop har jag börjat fundera på hur jag ska lösa styrningen av min uppvärmning kommande vinter.

Mitt hus (ett plan + källare) är försett med ettrörsystem med separata slingor till varje våning. Dessa matas av samma cirkulationspump då det sitter en t-koppling direkt efter på framledningen. På varje slinga finns en motorförsedd ventil som styrs av en rumstermostat som finns på varje våning. Ventilerna är antingen helt öppna eller helt stängda. Då någon av ventilerna är öppen startar cirkulationspumpen som alltså står stilla när ventilerna är stängda. Radiatorerna har inte termostatventiler. Shunten ställer jag manuellt. Jag upplever att systemet fungerar rätt bra när det är helt.

Det som hänt nu är att motorn till ventilen till källaren lagt av. Jag funderar på att låta montera motorshunt, med innegivare, i stället för rumstermostaten på ovanvåningen. I så fall kommer jag styra källaren med ventilerna på radiatorerna (jag kan tänka mig att ha svalt i källaren) eller att flytta motorn till ventilen till källarslingan så att den stänger när termostaten säger till. Oavsett vilket så kommer cirkulationspumpen att gå hela tiden.

Tänker jag rätt? Finns det några andra idéer hur jag kan lösa det (jag vill helst inte sätta termostatventiler på alla radiatorer)? Går det överhuvudtaget att förstå hur mitt system fungerar efter min förklaring ovan?

Jag är mycket tacksam för tips och idéer.
Viessmann Vitodens 222 F
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hej,

Fräsigt system... tror jag förstått.

Borde du inte kunna göra så att du ser till att ventilen till källaren alltid är öppen, MEN systemet betraktar den som stängd.
Så när någon av de andra slingorna (antar att de är mer än en) är aktiva, så kommer källaren oxo att få värme.

Kommer inte att vara en perfekt lösning, men man borde kunna anta att källaren behöver värmetillskott ungefär lika ofta som övervåningen. Kalibrering av ventilerna på radiatorerna kommer att behövas.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om du ändå måste göra om... varför inte dela på systemet så att du får en slinga med egen pump till källaren och en annan slinga till boytan? På det sättet kan du ju mata källaren med lämpligt varmt vatten vår&höst när resten av huset inte behöver nån värme.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar