Elelement i källaren?
Elelement i källaren?
Hej,
I mitten av april så stängde jag av värmen i huset genom att stänga shunten och cirk.pumpen. Detta ledde till att temperaturen i gillestugan (där vi har TV-rummet) sjönk till ca 18 grader medans det fortfarande på övervåningen ligger på ca 21-22 grader. Vårt hur har ganska stor källarvåning där vi har TV-rum, kontor, lekrum samt tvättstuga.
Det blir lite kallt att titta på TV (frugan klagar...)
Det känns lite onödigt att sätta igång hela cirkulationen bara för ett rum. Nu förbrukar vi ca 35 kg pellets i veckan till varmvattet och brännaren går ca 1 ggr varannan dag (Ack.tank på 500l). Medans när jag hade cirkulationen igång så gick brännaren ca 2-3 ggr/dygn eftersom vattnet hela tiden cirkulerade.
Vad tror ni? Är det bättre att bara sätta in ett elelement i TV-rummet för att bara värma upp det? Vilket blir billigast samt vad skall det vara för typ av element? Det behöver väl komma upp ca 20 grader iaf.
Mvh
Marcus
I mitten av april så stängde jag av värmen i huset genom att stänga shunten och cirk.pumpen. Detta ledde till att temperaturen i gillestugan (där vi har TV-rummet) sjönk till ca 18 grader medans det fortfarande på övervåningen ligger på ca 21-22 grader. Vårt hur har ganska stor källarvåning där vi har TV-rum, kontor, lekrum samt tvättstuga.
Det blir lite kallt att titta på TV (frugan klagar...)
Det känns lite onödigt att sätta igång hela cirkulationen bara för ett rum. Nu förbrukar vi ca 35 kg pellets i veckan till varmvattet och brännaren går ca 1 ggr varannan dag (Ack.tank på 500l). Medans när jag hade cirkulationen igång så gick brännaren ca 2-3 ggr/dygn eftersom vattnet hela tiden cirkulerade.
Vad tror ni? Är det bättre att bara sätta in ett elelement i TV-rummet för att bara värma upp det? Vilket blir billigast samt vad skall det vara för typ av element? Det behöver väl komma upp ca 20 grader iaf.
Mvh
Marcus
http://www.clasohlson.se/Search/Product ... torelement
Tjena!
Ett konvektor element kanske?
Finns både billiga och lite dyrare( på claes Ohlsson)
Mvh ronald
Tjena!
Ett konvektor element kanske?
Finns både billiga och lite dyrare( på claes Ohlsson)
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Har du tillgång till sol så bygg en luftsolfångare.
http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf
http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf
Fråga, kan man stänga alla termostat utan källare, då cirkulation enda runt element i källare medan ovanvåning stilla.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ja, men var medveten om att någon eller några termostater (ventiler) kanske inte sluter helt tätt, jag har fått byta flera stycken otäta, Jag har gjort så under alla år för att slippa fukt i källaren.manin skrev: Fråga, kan man stänga alla termostat utan källare, då cirkulation enda runt element i källare medan ovanvåning stilla.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Jag gör på samma sätt som dig kenhje och funderar på att installera en shuntautomatik som skall styra värmen i huset, dock så kommer inte att sitta i källaren utan på "huvudvåningen". Jag ser att du har thermomatic CBJ installerad. Hur gör du på sommaren när "huvudväningen" håller rätt temp men källaren är kall?kenhje skrev: Ja, men var medveten om att någon eller några termostater (ventiler) kanske inte sluter helt tätt, jag har fått byta flera stycken otäta, Jag har gjort så under alla år för att slippa fukt i källaren.
Stänger du av shuntenautomatiken eller har du satt en mini fram temp på cirka 25C eller liknande?
Det omständliga jobbet att hänga av CBJ från spiken och flytta ner den i källaren, går på några minuter.JJeppsson skrev: Hur gör du på sommaren när "huvudväningen" håller rätt temp men källaren är kall?
Stänger du av shuntenautomatiken eller har du satt en mini fram temp på cirka 25C eller liknande?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
CBJ funkar rätt bra så sommartid brukar inte vattnet vara varmare än 24/25 grader på framledningen.
Jag stänger alla ventiler i boningsplanet sommartid.
Jag skulle också vilja ha en egen slinga i källaren men det skulle innbbära att jag får dra nytt i hela källaren, nästan 200kvm (~105+~97)
Jag stänger alla ventiler i boningsplanet sommartid.
Jag skulle också vilja ha en egen slinga i källaren men det skulle innbbära att jag får dra nytt i hela källaren, nästan 200kvm (~105+~97)
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
dubbla slingor
Detta är löst elegant hos mig. Dubbla slingor ut ur pannan. Bo delen är shunt styrd och källaren har egen slinga med två element som skall få egna termostater med tiden,
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Jag har en enklare lösning... se till att termostaterna är öppna "överallt" och så slår du på cirkulationspumpen, då jämnas värmen ut i hela huset.
Om du använder pannan till varmvatten så gäller det att shunten är tät..
Annars har du pannan avstängd.
Inget monster till uppvärmning då temperaturdifferensen kommer att vara liten. Men om du ha stora element så borde det fungera.
Dessutom motionerar du systemet, annan riskerar cirkulationspumpen att lägga av på hösten när du ska starta den...
Själv gör jag så här för att flytta "kylan" i källaren till övervåningen.
Om du använder pannan till varmvatten så gäller det att shunten är tät..
Annars har du pannan avstängd.
Inget monster till uppvärmning då temperaturdifferensen kommer att vara liten. Men om du ha stora element så borde det fungera.
Dessutom motionerar du systemet, annan riskerar cirkulationspumpen att lägga av på hösten när du ska starta den...
Själv gör jag så här för att flytta "kylan" i källaren till övervåningen.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Jag har nu kört med cirk. pumpen på i 4 dygn och shunten på 25 grader, alla element avtängda utom i TV-rummet i källaren.
Detta har lett till att pelletsförbrukningen har ökat från 5 kg/dygn el 35 kg/vecka till 11,3 kg /dygn el 78 kg/vecka.
Detta ger en ökad månadskostnad på ca (11,3-5)*30*2,6 = 491 kr för att öka värmen i ett rum ca 2 grader.
Frågan är då, blir det billigare att köpa ett konvektorelement för 299 kr på 750-1000W och köra detta i det rummet? Elementet har jju dessutom en fläkt som kan sprida värmen i rummet. Jag antar dessutom att det inte går på fulltid.
Vad tror ni?
Detta har lett till att pelletsförbrukningen har ökat från 5 kg/dygn el 35 kg/vecka till 11,3 kg /dygn el 78 kg/vecka.
Detta ger en ökad månadskostnad på ca (11,3-5)*30*2,6 = 491 kr för att öka värmen i ett rum ca 2 grader.
Frågan är då, blir det billigare att köpa ett konvektorelement för 299 kr på 750-1000W och köra detta i det rummet? Elementet har jju dessutom en fläkt som kan sprida värmen i rummet. Jag antar dessutom att det inte går på fulltid.
Vad tror ni?