Taskiga vibbar...

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Taskiga vibbar...

Inlägg av Thomas_P »

En arbetskamrat som värmer med en Parca 3000 är inne på att lämna ved/olja/el (patronen gav upp nyligen) och stoppa in en pelletsbrännare i stället. Han har nu möjlighet att köpa en demokörd Pellx P20. Brännaren är enligt säljaren (som även är installatör) troligen från 2003.

Nu är det så att jag får taskiga vibbar av den brännaren och har höjt ett varningens finger, men jag kan inte komma ihåg varför. Jag finner inget konkret mer än att den gärna puffar när jag söker, men det kan kanske vara skäl nog. Kanske har jag fel i mitt antagande, är min negativa syn på brännaren obefogad?

Finns det något särskilt som min arbetskamrat ska tänka på om han slår till?

Alla tips, trix och erfarenheter emottages tacksamt :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Kan inte förstå att folk påstår en massa sådant.
En brännare fungerar bra bara man installerar den rätt.
Justerar brännaren med ett rökgasinstrument för att få optimal förbränning. Inställning av rätt startdos mm.

Placerar brännaren i rätt eldstad på pannan mm.
Monterar dragbegränsare.

Finns mig veteligt ingen brännare idag ute på marknaden som fungerar dåligt utav dom som är P-märkta eller testade hos Äfab.

Allt hänger på hur man gör installationen och sedan hur man sköter sin anläggning.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Karla1 skrev:Kan inte förstå att folk påstår en massa sådant.
En brännare fungerar bra bara man installerar den rätt.
Justerar brännaren med ett rökgasinstrument för att få optimal förbränning. Inställning av rätt startdos mm.

Placerar brännaren i rätt eldstad på pannan mm.
Monterar dragbegränsare.

Finns mig veteligt ingen brännare idag ute på marknaden som fungerar dåligt utav dom som är P-märkta eller testade hos Äfab.

Allt hänger på hur man gör installationen och sedan hur man sköter sin anläggning.
Jag betvivlar inte dina uppgifter, men vad är "installerar rätt"? Kan en lekman själv installera den (som många på forumet har gjort) och sen köra den med samma driftsäkerhet och utan puffar precis som man uppenbarligen kan med många andra brännare? Eller är denna brännaren känsligare och kräver exakthet och därför överlåtelse till en fackman när det gäller installation? Är den känslig eller känsligare än andra brännare för exempelvis om man byter pellets? I så fall, vad kan ske och hur ter det sig?

Brännaren i fråga är enligt uppgift från 2003 och utvecklingen går framåt. Vad skiljer den från dagens motsvarighet? Det är väl KMP PX21 om jag inte är fel på det? Och visst är väl PX21'an vettig?

Att något, vad det än må vara, är godkänt av något organ eller instans, ger ingen som helst garanti för att det fungerar bra eller felfritt. Det som är intressant är HUR bra det fungerar, och/eller vad man kan förvänta sig. I synnerhet när det inte gäller dagens brännare. Därav min undran. Om det hade varit så enkelt som "installera rätt" så hade behovet för det här forumet varit väldigt begränsat. :roll:

Hur som helst, tack för att du tog dig tid att svara.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tror inte det finns något att oroa sig för där, jag tror inte någon brännare är mer benägen än någon annan till "puffar", det hänger mer på att pannan och skorsten funkar bra och är lämpliga för en pelletsbrännare, är dom det så funkar nog de flesta brännare bra (sen finns det givetvis vissa brännare som passar mindre bra i vissa pannor, frammåtbrinnande/uppåtbrinnande osv).

Ta ett snack med sotaren vad han säger om skorstenen eller låt någon som kan pelletsbrännare kolla på det hela och se om det verkar vettigt att installera en pelletsbrännare.

Att själv installera en pelletsbrännare är givetvis inga problem, har själv aldrig råkat ut för några "puffar" och här har aldrig varit någon "installatör" i närheten av min brännare, sen är det ju aldrig fel att någon med instrument tittar på brännaren och eventuellt justerar den, men med tanke på den skiftande kvaliteten på pellets så anser jag att det är rätt lönlöst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag har haft min PellX sen -00 och det som jag bytt på den är glödstiftständningen som var då och den kärvade ibland.Fick den nya glödspiralen på garanti när den kom ut :wink: Har bytt den glöddelen en gång.Har också bytt några stoppbleck för att de bränts sönder.Annars har det inte varit några fel på den.Jag har haft några puffar ibland,men det har varit när jag stängt av brännaren ett par timmar för att jag skulle sota och rengöra brännaren och då har panna och skorsten blivit nerkylt.Vid nystart då så har det blivit en riktig motpuff :shock: Kan vara att jag aldrig har haft nån motdragslucka :roll: Visste inte om detta förrens jag läst om det här.
Skall flytta från den här hyreskåken snart och då tar jag med mig brännaren till nya huset,då den hyresvärden tänker också börja med pellets i stället för olja :lol: Han löser in min brännare och jag kan hjälpa honom med att fixa det med pelletsen :wink:
Det är lite passning och pysslande med pelletseldning,så det måste man vara införstådd med.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du ej har någon kunskap om förbränning och hur det fungerar så skulle jag råda dig att anlita en fackman som monterar och justerar din anläggning. Du kan också höra med din lokala skorstensfejare om denna har instrument för justering. Visst kan man justera med ögat, och få lågan att brinna med rätt nyans. Men det behövs väldigt lite för att du skall hamna med ett för högt luftöverskott, och till följd en sämre verkningsgrad och högre förbrukning i längden. Det är också viktigt att anpassa brännarens effekt efter typ av panna och eldstad.

Val av pelletsförråd samt rätt montering av skruv mm är också saker man bör fundera på.

Att kalla en injustering lönlös på grund av pelletskvalitet vill jag inte hålla med om. Försök istället hitta en leverantör som du håller dig till, för priset skiljer sig inte mycket idag. Jag har själv instrument och har köpt från samma leverantör i flera år och har kollat med jämna mellanrum förbränningen och den har inte ändrat sig nämdvärt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ett bra sätt att få en uppfattning om brännaren är ju att kolla in märkes forumet.
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=10
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Det verkar finnas lite olika uppfattningar om den brännaren, men intressantare/viktigare tror jag diskusionerna om undertryck i eldstaden som finns i andra trådar.

Mitt personliga intryck är att många installatörer inte föreslår/kräver skorstensfläkt. Det är naturligtvis en fråga om att kunna lämna lägsta anbud.

Pellets är känsligare än oljebrännare för dåligt drag och gissningsvis så uppkommer större delen av problemen med pellets p.g.a det.

Sedan så är det frågan om hur startdosen portineras ut och hur brännaren hanterar misslyckade starter.

Tyvärr finns det ingen oberoende testning (vad jag vet) där man provocerar "puffar". Däremot så provocerade man bakbrand i något test.

För att verkligen kunna provocera puffar så krävs dessutom nästan en analys av styrprogrammet för att hitta svagheter.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Tack för input, min arbetskamrat kommer med all sannolikhet att slå till på brännaren. :D

Brännaren kommer tydligen att sitta i oljedelen, inte minst för att han vill ha möjligheten kvar till att stoppa in en och annan brikett som han stundtals har eldat med tidigare. Finns det några för eller nackdelar med det som man bör ha i åtanke?

:cheers: Om alla reser sig upp och skriker "välkommen till pelletsklubben Henrik i Revinge" så kanske han hör oss :cheers:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Thomas
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Som du ser på min signaturbild så har jag kombipanna och det har funkat fint med att variera ved eller pellets :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar