Vill ha tips på nya samt beg pannor 02- och framåt

babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Vill ha tips på nya samt beg pannor 02- och framåt

Inlägg av babaloi »

Hej

Har ett hus på 250Kvm 2/½ våningshus från 1930. Äger en Pellx P21(ny inköpt 06) och en VM500 panna. Men den pannan verkar inte gå bra med pellets, Finns 3 fack med lavastenar som värms upp som är tänkt att hålla värmen men det funkar inte alls. Verkar som att den tar åt sig dåligt med värme. Har en extern vattenberedare på cirka 200liter inkopplad (ny inköpt 05). Förbrukade cirka 10 pallar pellets från oktober 06 till och med april 07. (Kan tilläga att jag använde shunt). Så nu är tanken att köpa en beg.panna så jag tänkte höra vad ni rekommenderar:
-Ska vara på minst 20Kw helst 25kw
-kopplas ihop med beredare på 200liter
-funka med en pellx P21
-OCH VIKTIGASTE AV ALLT MINSKA PELLETS FÖRBRUKNINGEN :D
Senast redigerad av babaloi den ons 09 maj, 2007 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Var det olja tidigare?Hur mycket gick det åt då?
Du gjorde alltså av med ca 8,3 ton pellets i vintras.
Funderat på att bygga ett bulkförråd för att få ner kg priset?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Ja det var olja tidigare. Förbrukade cirka 4½ kubik på 1 år men det var inklusive sommarhalvåret. Jo bulkförråd är alternativ vilket nog oavsett ska byggas. Men den här pannan ska ändå ut, tror pannan är den stora boven i dramat. Men som sagt tips på beg. pannor uppskattas.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Begagnat är väl bara att rekomendera om man kan koppla in den själv-
Install kostar sägs det här på forumet (ganska många tusen....
Du som har så stort borde ha en ny panna =ju större yta att värma snabbare pay off så att säga....
Men hittar du en fin Ctc 171 så har du en lättsotad och bra panna :D
Lycka till....


Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den ons 09 maj, 2007 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du skriver inte var du håller till men om du är i södra delen av Sverige kanske du ska titta på att handla en ny plåtpanna i Danmark / Tyskland / Polen? Bättre priser men transporten kan bli hög om man ska ha den hit upp till Norrland!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Jo inkoppling och allt sådant ordanar jag själv.

Bor i skåne och tanken har funnits att åka över. Men innan dess tänkte jag höra om lite tips.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Då får du ju tag på en Dor eller liknande för runt 11-12 tusen plus en shoppingresa att handla öl på :D

Är det värt att chansa på en begagnad som du inte vet när den börjar droppa vatten för att par tusen mindre?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Men skulle jag köpa beg. så skulle jag försöka att få tag i -02 och nyare
men visst för de pengarna kan man också köpa nytt men det ska också vara bra saker.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Brännaren är det väl inget större fel på och troligrn inte pannan heller.
Börja med att sänka effekten till c:a 5-6 kW och kolla vad det är för rökgastemp ut från pannan då ser Du om pannan är dålig. Är det över 120° är den inget vidare. Begagnade pannor brukar kosta omkring en 1000 lapp när dom byter till fjärrvärme.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Pannan är runt 18år gammal. Över 120° inte bra? ska det inte ligga på mellan 180°-220° (så står det i instruktionsboken till brännaren) ? Provade en effekt på 15kW så låg avgasvärden på runt 220 Men Panntemp kom aldrig upp i 85grader så den åt bara pellets konstant och låg på cirka 70°-75° när det var "kallt". Så jag fick öka effekt till 20kW så var det inga problem längre utan den orkade värma upp vattnet m.m då låg avgstemp på cirka 240°. Då insåg man hur dålig isolerad pannan är och hur dåligt den tog åt sig värme med tanke på avgastempen m.m. Det är en udda panna som har fack med lavastenar, inte direkt någon standard panna. Så tro mig den här pannan är KASS.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När jag kör hög effekt (15kW eller mer) och pannan är osotat hamnar den på kanske 230°C i rökgas men i vanligt fall ligger den på 120°C-150°C så den panna verkar inte vara sådär jättebra....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Med 5-6 kW ska det inte vara mer än c:a 110° från pannan om den är bra.
Det borde räcka om Du bor i Skåne dessutom. Jag bor utanför Boden och här räcker det bra. Min panna är en Albin från 1978 och jag har lite drygt 100° när det är kallt -25° annars strax under 100° för då har jag lite lägre effekt. Har c:a 22-23° inne. Man ska inte elda för kråkerna utan för sig själv. Vilken temp Du kan ha beror på vilken skorsten Du har. Stål eller rostfritt då kan Du ha låg temp.
Prova och sänk brännaren till 5-6 kW och se om pannan släpper ut högre temp det är bästa sättet att se om den är kass. Går det inte ut högre röktemp i skorsten så är resten kvar i huset :)
Det kan ju vara så att all värme går ut genom väggarna på pannan och inte till vattnet, kanske fel på cirkulationen bara?
6 kW är mycket effekt 1,5 kg/h blir 36 kg/dygn kostar 75:-/dygn dyrt det.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Dålig cirkulation är det nog inte för när jag bytte beredaren så bytte jag också till nya Cirkpumpar från grundfors detta gjordes -05 och till storleken större.

Kan tillägga att nu när jag har stängt av vattnet helt och hållet till elementen och ska bara värma upp beredaren så gick det åt 1 pall pellets på 1 månad när jag märkte det så fattade man att pannan är dålig. Kopplade över till elpatronen och har kört det nu i 20dagar och vad har jag förbrukat i pengar där jo precis över 400kr (har seperat elmätare till den) vilket skulle motsvara cirka 600kr i månaden att värma upp beredaren med elpatron och 2000:- med pellets. Sammanfattningsvis pannan är dålig.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Du har fortfarande inte skrivit vilken temp Du har på rökgaserna, om pannan är så dålig som Du säger så är dom väl 500° :wink: nej sänk dom till 100° då ser Du hur dålig pannan är eller också har Du en brännare som Du bör kasta över axeln.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

jag skrev nog tidigare att vid en effekt på 15kW var den 220° och 20kW 240°. När jag värmde upp bara varmvatten körde jag på 15kW. Jag kan testa och sänka den så att det bli 100° och se om den klarar att värma upp beredaren. Men en sak vet jag när vi hade 10-15 minusgrader och vi testade på 15kW så orkade den inte värma upp vattnet till 80grader vilket var inställt utan den låg som sagt på mellan 70-75 och bara åt pellets konstant.
Skriv svar