Vad gör ni av askan?
Vad gör ni av askan?
Eldar pellets sedan två månader och det blir rätt mycket aska. I alla fall om man inte riktigt vet vad man ska göra av den. Det lär ju vara bra för växterna i trädgården, men inte hur mycket som helst, va´? Hur använder ni er aska?
Wodke Smart med vattenmantel. 750 liters acktank, 9,2 kvm plana Vitosol 100 på taket.
Tjena!
Jag har en allmänning som gränsar till tomten(inte han som kommer till jul) häller grovisaskan där, blandas med löv mm
Men annars är det bra för gräsmattan och häcken (trädgårds)kanske lättare att tippa och sprida hälla vintertid i häcken (så inte barnen blir
alldeles svarta om dom leker i snön..
Mvh ronald
Jag har en allmänning som gränsar till tomten(inte han som kommer till jul) häller grovisaskan där, blandas med löv mm
Men annars är det bra för gräsmattan och häcken (trädgårds)kanske lättare att tippa och sprida hälla vintertid i häcken (så inte barnen blir
alldeles svarta om dom leker i snön..
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kastar ut det på snön i början på april så har man en gödslad o snöfri gräsmatta på 1 vecka el 2-3 veckor före grannarna..
Det rekomenderas max 2 liter aska/m2 så man behöver bara 30-40 m2 för att bli av med askan från 5 ton pellets el ca 300-400 m2 om man eldar havre..

Det rekomenderas max 2 liter aska/m2 så man behöver bara 30-40 m2 för att bli av med askan från 5 ton pellets el ca 300-400 m2 om man eldar havre..
Senast redigerad av André den lör 12 maj, 2007 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har också en vattenmantlad Wodtke Smart och häller bara ut askan på gräsmattan eller nån annastans i trädgården men jag tycker inte det blir specielt mkt aska, det räcker att ta bort det en gång i veckan i eldnings-säsongen och då är det kanske 4l aska.
Är f.ö. nyfiken om du använder kaminen mot acktanken.
MVh Aryan
Är f.ö. nyfiken om du använder kaminen mot acktanken.
MVh Aryan