källare

Skriv svar
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

källare

Inlägg av ingemar_o »

hur gör ni som har källare har ni värme på där eller stänger ni den under sommaren ?
jag har haft lite värme på hela året själv
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jag har källare och har grävt runt kåken och värmeislerat med pordrän, inte platon! Jag har ingen värme på i källaren för det funkar bra ändå för det är bra gjort, dvs. låg fukthalt. Men jag har full förståelse för de som måste ha värme på i källaren, de kanske skulle försöka med en avfuktare istället? Höjer värmen och torkar luften. För komfortens skull kan man ju ha på lite värme, om man har dusch/ bastu i källaren alltså.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Kall källare under sommaren

Inlägg av Mekaniker »

Till viss fördel skulle det ju vara att ta tillvara svalkan i källaren för sovrummet under den hetaste perioden men det kräver en kylmaskin som för oljud i sovrummet...

Har själv en "källare" ( Bastu, dusch, mat-källare + pannrum) som ligger på urberget och under sommaren så blir det ruggigt när cirkulationen är stängd och att hålla enbart golvet varmt med olja blir llite kostsamt
Har lite i tankarna att göra en sol-luftväme panel på altanräcket som blåser in uppvärmd luft i duschen för att hålla den varm ( 5m x 1m räcke ger en del kWh?)
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Ingen värme, men cirkulation. Om marktemperaturen är 12-15 grader, räcker det med att cirkulera 20 grader.

Ett annat tips är att låta pannrums dörren stå lite på glänt så att brännaren (och skorsten) suger ut den kallare källarluften.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Värme verkar behövas nästan året runt i min källare. Åtminstone när jag är färdig med att riva ut den invändiga isoleringen från källarväggarna... Kåken är ju dessutom relativt nyligen omdränerad, fast tydligen utan utvändig isolering. Dumt, men så är det iaf.
Har just köpt mig en luft/luft värmepump som skall installeras i källaren. Tänkte att den måste vara ruggigt effektiv för uppvärminigen den varma delen av året, dessutom ger det lite mer flexibilitet i val av uppvärmning beroende på kostnader för pellets/el.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vill gärna veta vad är normal fukthalt i källare, var och fundersam om min källare, är helt ok eller fara för fukt skada kan bli.

Vilken gräns fukthalt som är rekommendera, kan kanske är lite variera beror på husets byggår och/eller byggmaterial som vad de tålig eller otålig?

Nån som vet!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

manin skrev:Vill gärna veta vad är normal fukthalt i källare, var och fundersam om min källare, är helt ok eller fara för fukt skada kan bli.

Vilken gräns fukthalt som är rekommendera, kan kanske är lite variera beror på husets byggår och/eller byggmaterial som vad de tålig eller otålig?

Nån som vet!
Man brukar väl säga att vid nivåer över 70% så ökar riskerna för mögeltillväxt i organiska material.

Vi skaffade en liten avfuktare (runt 1 000 kr) för ett år sedan. Den uträttar underverk nere i källaren. Hela miljön i huset är bättre. Men den har gått en del även i sommar, efter allt detta regnande..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vi använder vår källare konstant, det är underbart med en tillflyktsställe när det blir för varmt. Det är torrt och fint här, även utan cirkulation.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har aldrig värme på i källaren, men min panna är så uselt isolerad så den värmer en hel del och har inga problem med fukt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Vi använder källaren året runt och vill gärna vara där så mycket det går (bastu, gillestuga, tvättstuga, mek-lokal, vinförråd mm).
Kör nu med avfuktare vilket gjort att luftfuktigheten ligger på mellan 50 och 60 istället för runt 75 som tidigare :D
Till nästa sommar blir det en l/l-pump som även får jobba vår/höst då COP'et ligger på 4 eller mer 8)
Inte dumt alls att ha en sovplats med 20 grader då det är 29 där uppe :P

Kan även nämna att vi satte in en fläktkonvektor förra året och det var nog bland det bästa vi kunde göra. Nu har vi runt 19 grader på vintern i stället för 15-16. Det är STOR skillnad det! Har nu skaffat 2 konvektorer till för resten av källaren. :roll:
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Kör med en vanlig paxfläkt i tvättstugan en fukt och tidsstyrd rackare....Men som sagt har inget relaxrum el dyl ...
pannrum garage tvättstuga förråd mm torrt och svalt och skönt helt enkelt bara ...bara pannrumsvärmen som värmer sommartid Och ctc´n är ju så bra isolerad så det blir ju inte så mycket värme.... :lol: :lol:

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Källaren SKALL det alltid vara värme på året runt!!! ovs..
Skriv svar