Roslagbrännare

Skriv svar
Esbe
Frö

Roslagbrännare

Inlägg av Esbe »

Har tankar att köpa pelletsbrännare typ av roslagbrännare. finns det någon som har nånting att berätta om brännaren. skall koppla den med Viadrus panna, som också beställs med samma veva...

Har nu en Högfors 15 Maxi, års m. 1979, av gjutjärn och enligt sotaren kan jag inte elda sönder den.. Är "lite" kluven skulle jag behålla gamla combipanna och försöka montera Pelletsbrännaren, typ Rosslags, i den... verkningsgraderna i den är säkert lite si o så också...

tack så mycket om er tid... jag känner mig ganska trygg med brännar valet men frågan om pannan gör mig GALEN!! :). Viadruspannans egenskaper ock storleken gör den ändå högt intresant lösning..

Ps. Lite mer bakgrund.. Har tänkt köra huvudsakligen pellets men man vet ju aldrig hur pellets priserna varierar och hurdant tillgång man har till ved!!!

Huset är 170m2 har ack.tankar 2st X 500 år 2005, sammanlagt 5 pers.
Senast redigerad av Esbe den tis 17 apr, 2007 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
putte80
Frö

Inlägg av putte80 »

Är det inte enklare att köpa en pelletspanna direkt? Vet inte priset på dessa men det låter som om d skulle vara enklare när du ändå ska köpa en ny panna oxå.

Har själv en Roslagsbrännare & är efter mycket strul nöjd med den. Det var den första månaden som den inte ville tända upp ordentligt eller tänd om. Har du tänkt göra jobbet själv eller en firma som installerar allt? Jag installerade min brännare själv, där av kanske allt strul. Men med firma så ställer dom in allt rätt (får man hoppas).
En annan sak jag är missnöjd med är deras "veckoförråd" som bildar en större kon i botten, vilket innebär att den lämnar mycket pellets kvar i förrådet som skruven inte får upp.

Lycka till :!:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har en Roslagsbrännare i en CTC265B och är mycket nöjd, har kört min brännare i 9 månader nu och den har funkat klockrent hela tiden, inga som helst problem.

Brännaren är enkel att installera och om man skulle ha problem så är det bara att ringa dit så hjälper dom till.

Pannan vet jag inget om så där har jag inga kommentarer.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Har ägt min Roslagen i ca 14mån nu, har gått bra bortsett från ett relä som gick sönder, vilket var snabbt åtgärdat via suporten där dem är väldigt tillmötesgående och trevlia (dok inte alltid lätt att komma fram)

Får hålla med om att förådet nog inte är värt de 1900kr som det kostar fast det ser ju bättre ut än ett oljefat=)
Hade nog kikat på ett Mafa mini, det verkar bra och tar ju pelletsen från botten, dok ingen erfarenhet av det.

Även varit och kollat på en Vidarus-panna, får säga att den är nog värd sina pengar och att det är Gjutjärn skadar ju inte.
Men efter att ha läst lite här så är det nog inte någon "super" vedpanna.
hade nog kikat på en Orlan? då denna kostar ungefär samma beroende på modell och den har underförbränning.
Inte den bästa verkningsgraden på Vidarus heller(gällande ved)

Min granne kikar på en Orlan då denna är billig och han vill byta ut sin befintliga Gjutjärnspanna för att han vill få ner vedförbrukningen samt öka på ack-volymen.

Vill inte påstå att Vidarus är ett dåligt val tycker bara att det möjligen går att få en bättre =)

//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
pannlover
Entusiast!

Ny panna

Inlägg av pannlover »

Jag tycker du ska satsa på en ny pelletspanna när du ändå ska köpa en panna också.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Håller inte med föregående skrivare!

Klart att om du har tänkt elda med pellets i 25år framöver så är ju en riktig pelletspanna att föredra.

men inte så kul ifall priserna stiger ytterligare, ska ju gå att räkna hem investeringen inom de närmsta 5åren iallafall.
med en vedpanna kan man elda det mesta, säkerligen inte lika bra verkningsgrad som en pelletspanna men med tanke på prisskillnaden så går de %:en att överleva.

tycker inte det går så oerhört med pellets i min sletna 265b & roslagsbrännare, gick 6pall förra året på ca 200m2 vilket är helt ok
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena :!:
Annars finns ju varianten-pelletspanna --plus ( vedkamin)( insats)i öppen spis=om pellpriset
drar iväg allt för mycket har man tillgång till ved ett pluss ,eller så är det väl billigt att köpa några stockar 8) ok lite arbete blir det med ved men det lät
som det fanns tillgång till det eller :?:
själv så går det ca 2.4 ton pellets okt till nu april :) småsäck
Det gör grymt mycket att elda i kaminen(för pellåtgången alltså)plus mysigt också förståss :) :)
Barnen får duscha hur länge dom vill så brännaren får arbeta nån gång :lol: :lol: en liten :wink: bara :!:

Lycka till med valet mvh ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Jo en effektiv kamin är alldrig fel, specielt om man har en bra planlösning eller fläktar...

tänkte sätta in en kamin nu till sommaren, men tyvärr satte sotarmästaren våra planer på is då det behövs insatsrör för ca 20`000 vilket blir förmycket med allt annat som ska göras denna sommar=(

får se vad som händer i framtiden, kanske får en sotare som är lite lättare på reglerna och sin egen åsikt=(
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Förstår inte varför en pelletsbrännare skulle få så mycket bättre verkningsgrad i en pelletspanna mot en bra vedpanna? I regel så är det så stor eldstad så att lågorna är långt ifrån att slå i de kallare eldstadsväggarna och inte har de så trånga rökgaskanaler heller, långa kanske, men det går i regel att justera med "effektspjäll". Jag är övertygad om att i en bra vedpanna med en bra brännare så är de jämförbara. Det hela är väl en fråga om trimmning/ justering av anläggningen och man har en större variatonsmöjlighet om man kan tänka sig att elda annat än pellets om priserna skulle raka iväg, vilket de iofs. redan har gjort enligt många.

Jag röstar på vedpanna med pelletsbrännare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Röstar samma som ovannämna =P

Men man får väl ha en ganska modern vedpanna för att det ska bli välldigt effektivt? svårt att sia om när man aldrig har provat eller sett någon vedpanna med pelletsbrännare =(

Sedan gör det väl en del vad man köper för brännare också, Roslagsbrännaren är mycket bra för sitt pris men jag anntar att det finns vissa som är effektivare men så kostar de säkert därefter=/
Skriv svar