Byta shunt eller byta panna?

Skriv svar
monstermataren
Ungskog

Byta shunt eller byta panna?

Inlägg av monstermataren »

Jag hade en gubbe hemma igår som kollade på min shunt som droppar någon droppe vatten ibland. Jag tänkte se om det var vettigt att byta den. Min svåger ska installera en shuntstyrning som känner av temperatur etc med och då tänkte jag att det är bra om shunten inte läcker.

Iaf, gubben sa att min gamla panna inte är någon mening att reparera, utan att jag borde köpa en ny panna. Jag har en pelletsbrännare från värmebaronen i en gammal gammal oljepanna nu.

Gubben sa att en ny panna kostar cirka 15000 kronor.

Det jag skulle behöva lite råd om är, tror ni det är vettigt att investera i tex en panna från värmebaronen som jag använder min nuvarande brännare, termostat och eventuellt elpatron till, eller ska jag reparera shunten och köra på några år till?

Jag tänkte jag skulle försöka gissa hur gammal pannan är, men det är lite svårt... den kanske skulle kunna vara från 70-talet... Huset är byggt 1925 men så gammal är den nog inte :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sitter shunten i pannan eller vid sidan om ???

Om shunten sitter i pannan så skulle jag nog fundera på om man inte skulle skaffa en ny panna/beg. panna med fungerande shunt.

Sitter den däremot vid sidan om pannan. Så skulle jag skaffa en ny shunt och köra vidare. Eftersom shunt utanför pannan går att "återanvända" vid ett framtida pannbyte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tja, det beror på din sits för övrigt.
En vettig panna kostar kring 19000 och uppåt 25-30 för de mer avancerade med högre bekvämlighet.

Personligen hade jag inte köpt en ny panna efter vilken brännare jag råkar ha just nu. Pannan kommer överleva två-tre brännare så det är bättre att välja rätt panna som passar dig.

Tänk på att arbete och installationsmaterial ofta kostar minst lika mycket som pannan och ibland avsevärt mer.

Ska du göra jobbet själv eller lämna bort ?

Ps. En kärvande shunt var det som fick mig att byta panna. Ville inte lägga en spänn till på gamla pannan från -81. Ds.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

är det en esbe shunt som läcker kring axeln ..... så går det att byta tätningen.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Vad har du för panna?

Shunten på min gamla Euronom från 1976 läckte och det visade det sig att man kunde köpa en packningssats (3 o-ringar) till den för några tior. Jag vill gärna vänta några år till innan jag byter panna för jag tror att automatsotning och annat kommer att utvecklas och bli bättre. Trots bättre verkningsgrad tar det rätt lång tid att räkna hem en ny panna när man redan har en gammal som fungerar.

Det är inte så konstigt att man får rådet att byta ut sin gamla panna av någon som själv säljer pannor. 15000 låter väldigt billigt. Dessutom tillkommer montering med mera.
Viessmann Vitodens 222 F
DavidU
Stor entusiast!

Vad är problemet?

Inlägg av DavidU »

Jag hoppas inte jag är ute och cyklar, men en ny shunt kostar väl inte speciellt mycket om jag inte missminner mig?!!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mekaniker
Fröträd

Shuntventil

Inlägg av Mekaniker »

Nästan alla går att fixa med nya tätningar, lite onödigt pyssel förstås om det är fastrostat
men om bultarna går att öppna utan våld samt de två små skruvarna som håller den lilla namnskylten fast så är det möjligt.
Om det finns ventiler direkt på vardera sidan om shunten så vad kan vara enklare

Några o-ringar samt en papperspackning (Ta en tjock förstasida från hustruns tidning och klipp till) + lite vattenfast vaselin
Enkelt och billigt;-)
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Svärfar bytte shunten (delar ej vredet mm) i sin gammla CTCtotal 83a kostnad ca 800kr +arbete som nog blev en 500kr

lägga 500kr på en fullt fungerande panna måste vara värt, kostar aldeles förmycket att sätta in en panna sålänge man inte kan göra arbetet själv och ändå kostar det en del.

tycker som ovanämnda att om några år borde det komma lite "bättre" pannor och förhoppningsvis har priset sjunkit på de mer avancerade
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
monstermataren
Ungskog

Inlägg av monstermataren »

Först och främst vill jag tacka för alla bra svar.

Shunten sitter uppe på pannan och nu på jobbet vet jag inte vad det är för märke etc. Men jag ska nog göra så att jag snackar med någon annan firma än de som ville byta ut allt och höra vad dom tror det kan kosta att reparera den.

Han som hade installerat brännaren var hemma och mixtrade med den lite, satte dit en o-ring sade han men efter det läcker den lite mer.

Men som ni säger så tycker man ju att det borde gå att byta ut lite tätning där för att få den tät igen.
Skriv svar