Lite nybörjar frågor

Skriv svar
orpon
Gallringsobjekt

Lite nybörjar frågor

Inlägg av orpon »

Har precis startat min brännare för första gången.

Sotaren har inte gjort slutbesiktning på skorstenen, så det blev bara en kort testkörning. Dessutom så är det mörkt, så jag kan inte se hur röken ser ut när den kommer ur ur skorstenen.

Hur länge behöver egentligen brännaren gå innan man har fått upp drag i skorstenen?
Min drag regulator öppnade inte på min 5-10min testkörning.

Tyckte inte heller att temperaturen gick upp på pannan, men det är nog normalt. Det tar nog sin lilla tid. Eller?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det tar en stund, de flesta brännare behöver 5-10 minuter bara för att starta, sen tar det ju en stund innan värmen börjar stiga också så det är säkert inget problem.

Samma med dragbegränsaren, 10-15 minuter är inte speciellt mycket, det beror ju lite på vad du har för skorsten osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
orpon
Gallringsobjekt

Inlägg av orpon »

Skorstenen är ca 6m med ny monterat instatsrör.

Har ställt in dragbegränsaren på typ 15-20Pa.

Hur ska man ställa in dragbegränsaren rätt egentligen?
Vill man att dragbegränsaren alltid ska vara lite öppen, och öppna mer vi för stort drag i skorstenen?
Eller vill man bara att den ska öppna när draget i skorstenen blir för stort och vara stängd när det är "normalt" drag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

orpon skrev:Skorstenen är ca 6m med ny monterat instatsrör.

Har ställt in dragbegränsaren på typ 15-20Pa.

Hur ska man ställa in dragbegränsaren rätt egentligen?
Vill man att dragbegränsaren alltid ska vara lite öppen, och öppna mer vi för stort drag i skorstenen?
Eller vill man bara att den ska öppna när draget i skorstenen blir för stort och vara stängd när det är "normalt" drag.
Den ska ställas så den öppnar vid det drag som brännartillverkaren anger att brännaren ska ha..

Oftast brukar 10-15 pa anges, Om sen luckan öppnar/ej beror på vilken skorsten/drag du har.. Min lucka börjar öppna/vippa då rökgastempen från pannan kommit upp till 95° vilket tar ca 30 minuter från en kallstart av brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar