Hur mycket sparas det...med RÖKTEMP?

ronald
Pannrumstomte!

Hur mycket sparas det...med RÖKTEMP?

Inlägg av ronald »

Tjena! hur mycket sparar man" pellets"
om man sänker rökgaserna från tex:300 C---200 C finns det någon
enkel formel... :?:
MVH ronald :!: :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Se denna länk!
Här kan du ju lätt beräkna fram verkningsgraden, men då måste du dock veta vad du har för pannrumstemperatur kontra rökgastemp och CO2- halt.

http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Hur får jag fram Co2 halten?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Bulk
Späd planta

Inlägg av Bulk »

Den installatör som jag anlitade angav en tumregel om 17 grader/% verkningsgrad. Om man tittar i det beräkningsverktyg som det länkades till i föregående svar så kan man se att det blir ungefär det förhållandet. Detta förutsätter att CO2 ligger på ungefär den förvalda nivån.

Däremot är det inte bara att sänka rökgastempen hur som helst. Det gäller att man samtidigt har bra rökgasvärden/förbränning vilket innebär att man inte bara kan välja rökgastemp. Pannan och rökkanaler sätter också begränsningar. Tempen i skorstenen bör inte bli för låg etc.

För att ta reda på CO2-halten och andra parametrar behöver man utföra mätning med rökgasinstrument. Det finns många på forumet som berättar hur man kan justera brännare men jag tycker att man ska anlita en kunnig installatör med bra instrument som gör riktiga grundjusteringar. Det kostar inte så mycket men kan spara mycket pengar i längden. En felaktigt injusterad brännare kostar mycket i förhöjd pelletsförbrukning och kanske sot/tjärbildning etc. När en injustering har gjorts får man av installatören en utskrift med alla mätvärden. Utifrån dessa kan man sedan förstå vad som händer när rakgastemp m.m. ändras.
Ecotec Bioline 20/A4 i Parca Norah 3000 -81
Bulkförråd, platsbyggt 6,5 kbm
220 kvm 2½-plan
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Det är alltså verkngrad man skall räkna ut :?:
Förresten den borde få bli KLISTRAD på den här sidan snygg beräkning..
ja.. pryl.. :!: Det finns ingen formel som beräkning, som summan blir.
inbesparat =:svar=100kg/mån....=(sänkt rökgaserna med 100 C)tex
OBS!vi bryr oss inte om tempen skorstenen i beräkningarna bara en enkel uträkningsformel.vore urkul att se :)
Ursäkta att man är så usel att förklara....
MVHronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
men jag tycker att man ska anlita en kunnig installatör med bra instrument som gör riktiga grundjusteringar. Det kostar inte så mycket men kan spara mycket pengar i längden
Jodå kan hålla med om att det är bra att anlita folk med instrument
mm mm.Men när pellets kvalitèn ändrar sig från gång till gång.
Kanske det kan bli lite dyrt :roll: Bara min åsikt

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Undrar hur mycket det skiljer i. kg/mån . med en riktig injustering
med instrument, och min, som jag fick hjälp med muntligt här på forumet :?: Jag hade i alla fall 280 C nysotat och nu Ca 200 C
Det är därför man är nyfiken man man vill lära sig mer... :!:
Tack för hjälpen förresten :D :D
Han som installerade min brännare har gått i pension :(
Bulk
Späd planta

Inlägg av Bulk »

wepe skrev: Jodå kan hålla med om att det är bra att anlita folk med instrument
mm mm.Men när pellets kvalitèn ändrar sig från gång till gång.
Jag menar inte att man ska kalla på installatör så fort man fyller på bränsle utan att man gör en sakkunnig och korrekt grundjustering av hela systemet när det börjar användas. Och kanske en efterkontroll efter något år.

Viktigt är ju att t.ex. balansen med drag/lufttillförsel/bränslemängd blir rätt. I mitt fall t.ex. visade det sig i början att draget blev för dåligt om dragluckan som fanns sedan tidigare (oljedrift) användes. Förbränningen blev inte optimal med MYCKET hög CO-halt men systemet fungerade ändå. Att anlita en installatör (som är kunnig!) kan m.a.o. vara avgörande. Om man själv vet att man har kunskaperna och har de rätta mätinstrumenten då kan man ju klara det själv. Men med felaktiga justeringar kan man få onödigt hög miljöpåverkan från emissioner och kanske högre förbrukning.
ronald skrev: med instrument, och min, som jag fick hjälp med muntligt här på forumet Jag hade i alla fall 280 C nysotat och nu Ca 200 C
Det är därför man är nyfiken man man vill lära sig mer...
Jag vet inte vilka justeringar du gjort men det gäller ju att åtgärdena för att sänkta temperaturen inte har resulterat i sämre, mindre optimal förbränning. Att temperaturen stiger eller sjunker kan även bero på att draget varierar pga av årstidsvariationer med utomhustemperatur, blåst, inomhusventillation mm.

Jag är tveksam till att kvalitetsvariationerna för vanlig spånpellets producerad efter svensk standard är så stora att det har stor betydelse för hur effektivt förbränningen fungerar, men jag kan ha fel . Jag har inte märkt någon uppenbar skillnad (har kört pellets sedan dec-05 med olika leverantörer). Det snackas en del om detta på forumet men jag undrar hur mycket substans som finns för påståendena (nu får jag väl hela entusiastforumet på mig). Dåliga batchar kan säkert förekomma men då är det fel på pelletsen och inte på justeringarna. Byte till t.ex. torv är en annan sak.

Det skulle vara intressant att få konkreta fakta från andra om hur stor betydelse för förbränningen upplevda kvalitetsskillnader verkligen har.
220 kvm 2½-plan
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej

Har eldat pellets sedan -01 ,att pelletsen har blivit mycket
ostabilare i kvalitèn upplever jag det som,helt klart.Kolla
länken http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3828&start=15
Sedan mina expriment med olika sorter är en helt annan sak.
Kunde man köra ett märke med ungefär samma kvalitè Visst
då kunde man ju köra med en inställning,gick förr tydligen inte
nu som jag upplevt det.Som det är nu verkar det som man får
ställa om efter nästan varje leverans som jag serdet.Nu
pratar vi vanlig trä pellets. Så valet blir att ställa om brännaren
för att det ska funka just den gången,eller byta pellets som stämmer efter
den injustering man har på brännaren ?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Jag är en glad amatör bara..min installatör satte in brännaren mätte lite sisådär lagom och sa att ja det här blir fint..ja du har ju en gammal panna
så dom där rökgaserna får du nog stå ut med 280 C Han åkte innan pannan hade nåt 80 gr .jaha sa amatören (jag )det är klart nu..Japp sa han..Tack så mycket sa jag.....
Så har man lyssnat här på forumet och lärt sig skruva ned effekten på
brännaren så nu är lågan fin och ånga i skorstenen..200 C rökgas(obs!lågan fin innan ochså förståss..)
Men en riktig injustering skulle ju vara guld värd.. :!: :)
Jag var nu nyfiken på att veta om man sparar nåt med sänkt rökgas så jag skrev ned huvudfrågan... kg/mån ,,,,Om jag nu sparar nåt förståss :?:
Det kan ju bli 50-50 ochså om jag har ställt tokigt :wink:

MVH ronald
Bulk
Späd planta

Inlägg av Bulk »

Wepe och Ronald,

Jag har sett tråden tidigare och problem uppstår säkert ibland. Jag har kanske haft tur. Har prövat både OKQ8 (Laxå pellets), Nima (Mellanskog pellets), Lantmännen/Agrol och Telge energi (SÅBI) och aldrig märkt några skillnader med förbränningen. Mängden spån har varit rimlig hela tiden. Kanske kan det till en del bero på vilken typ av brännare man har, Bioline/A4 är inte så känslig.

Sen gäller det att vara säker på att förändringar verkligen beror på pelletsen och inte något annat. Har man eldat i många år och kan tekniken bör det förståss finnas en större vana med att avgöra vad som är orsaken.

Nu ska jag inte tappa tråden för ämnet (rökgastemp). Det enda jag ville få sagt var att temperaturen inte är allt, det gäller att förbränningen är optimal också. Men med en oförändrat optimal förbränning ger en sänkning av rökgastempen högre verkningsgrad (mer av värmen överförs till acc.vattnet i stället för ut genom skorstenen). Omvänt är en stigande rökgastemp under pågående eldningsperiod troligen en signal om att det börjar bli dags att sota/aska. Det gäller bara att man har kunskap och eventuellt instrument för att bedöma att förbränningen är korrekt om stora förändringar görs för att ändra rökgastempen.

Att det är viktigt att hitta en duktig installatör visar Rolands erfarenhet. En felaktig justering blir ju inte bättre av att det är en installatör som gjort den.
220 kvm 2½-plan
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo Bulk!
Är det verkngrad alltså ,det finns ingen annan formel som summan blir
exempel ....inbesp:=100kg/mån eller nåt...
Jag har ju veckoförråd och skriver upp hur många säcker som går åt per
vecka ...var mest nyfiken om det fanns någon formel.. :!:
Jag fick mycket tips och olika uträkningar angående effekt mätning.
Det kanske fanns många olika nu med.... :?:

Tackar på förhand :!: ronald
Bulk
Späd planta

Inlägg av Bulk »

Ok, jag tror jag förstår vad du är ute efter. Om man vet hur mycket verkningsgraden förändras går det enkelt att i terorin räkna ut bränslebesparing. Om vi t.ex. använder tumregeln, 17gr/%verkngrad, som förenkling blir svaret: 100gr/17gr = 5,9% bättre verkninggrad.
1000 kg x 5,9 % = 59 kg /ton /100 grader.
220 kvm 2½-plan
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Snyggt Bulk!
Det var bara någon sån fin formel att gå efter, så får man något riktvärde. :)
Så kan man ju se om man ställt in hyfsat eller alldeles tokigt och så..
Toppen och tack...MVH Ronald.
Bulk
Späd planta

Inlägg av Bulk »

Hej Roland,

Det luriga är dock om man har en hög ofullständig förbränning, dvs låg CO2, då sjunker förbrukningen mer med sänkt rökgastemperatur eftersom kurvan för förbränningsverkningsgraden blir brantare med sänkt CO2. Det ser man om man tittar på den smidiga beräkningssnurran som "Karla1" länkade till tidigare.

Det är ju iofs bra om besparingen blir ännu större men det visar då samtidigt att förbränningen inte är optimalt justerad. Så det är inte så enkelt som det verkar att bedöma hur bra man lyckats med justeringarna bara baserat på hur mycket förbrukningen sjunker.

Detta i teorin alltså.
220 kvm 2½-plan
Skriv svar