För varmt vatten i kran? CTC 1100
För varmt vatten i kran? CTC 1100
Hallå!
Vet inte vilken kategori ja ska fråga i men så här är det.
Jag har en CTC 1100 från -95 med en Viking Bio.
Vi har fullt ös på vårat varmvatten och de är ju inte så bra, är de 80 grader i pannan så är de det vi får i kran med om vi tappar upp lite diskvatten..
Jag har öppnat pannan och hittar där en box (värmeväxlare?) och de finns två kranar, en längst till höger och en som sitter nära boxen. Är de bara att prova vrida på dessa en och en eller kan de bli nåt knas??
Hoppas nån vet hur man gör.
Tack på förhand!
/johnny
Vet inte vilken kategori ja ska fråga i men så här är det.
Jag har en CTC 1100 från -95 med en Viking Bio.
Vi har fullt ös på vårat varmvatten och de är ju inte så bra, är de 80 grader i pannan så är de det vi får i kran med om vi tappar upp lite diskvatten..
Jag har öppnat pannan och hittar där en box (värmeväxlare?) och de finns två kranar, en längst till höger och en som sitter nära boxen. Är de bara att prova vrida på dessa en och en eller kan de bli nåt knas??
Hoppas nån vet hur man gör.
Tack på förhand!
/johnny
Senast redigerad av thunberg den ons 14 mar, 2007 21:11, redigerad totalt 2 gång.
CTC1100 -95
Viking Bio -06
Laxå småsäck
Viking Bio -06
Laxå småsäck
Det brukar finnas någon form av temp. reglering antingen elektronisk eller fysisk. Nu kan jag inte den pannan, men vanligtvis sitter det en ESBE blandningsventil och går känselkroppen sönder blir det som du beskriver, varmt.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Motdragslucka 20 Pa.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
ja ska öppna upp pannan igen o titta ordentligt om de går att urskilja vad alla rör o kranar är till förnåt..
Annars kanske man ska ta hem en röris som får kika på detta?
Om ingen här som har en CTC 1100 har haft samma problem som kan dela med sig..
MVH Johnny
Annars kanske man ska ta hem en röris som får kika på detta?
Om ingen här som har en CTC 1100 har haft samma problem som kan dela med sig..
MVH Johnny
CTC1100 -95
Viking Bio -06
Laxå småsäck
Viking Bio -06
Laxå småsäck
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Angående kranarna till värmeväxlaren så ska du inte pilla på dem.
De stryper vattnet till värmeväxlaren och det är ju dumt.
De används vid service på värmeväxlaren.
Du ska ha en blandningventil som nämnts tidigare, då kan du maxbegränsa utvående VV-temp mellan ex 35-65 grader.
Det är inte lag på det i vanlig enfamiljsvilla men däremot om man släpper ut vatten till tredje part ex hyresgäst.
Så om du har en två-familjsvilla måste du ha det, samma vid hyresfastighet.
Mvh
Angående kranarna till värmeväxlaren så ska du inte pilla på dem.
De stryper vattnet till värmeväxlaren och det är ju dumt.
De används vid service på värmeväxlaren.
Du ska ha en blandningventil som nämnts tidigare, då kan du maxbegränsa utvående VV-temp mellan ex 35-65 grader.
Det är inte lag på det i vanlig enfamiljsvilla men däremot om man släpper ut vatten till tredje part ex hyresgäst.
Så om du har en två-familjsvilla måste du ha det, samma vid hyresfastighet.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
hej igen... tillbaks från pannrummet..
Ja kolla igen och kan inte hitta nån blandningsventil, vet inte riktigt vad ja letar efter. (är inte så hemma på detta ännu) Är de nån som har en bild på detta eller nån internetshop som säljer sådana?
Nån som vet vilken man ska ha till just min panna och va de kan kosta.. material? jobb?
Kanske nåt man kunde prova koppla själv?
MVH Johnny
Ja kolla igen och kan inte hitta nån blandningsventil, vet inte riktigt vad ja letar efter. (är inte så hemma på detta ännu) Är de nån som har en bild på detta eller nån internetshop som säljer sådana?
Nån som vet vilken man ska ha till just min panna och va de kan kosta.. material? jobb?
Kanske nåt man kunde prova koppla själv?
MVH Johnny
CTC1100 -95
Viking Bio -06
Laxå småsäck
Viking Bio -06
Laxå småsäck
-
- Pannrumstomte!
Kolla på utgående varmvattenrör om det är förbundet med kallvattenröret i en mässingsklump stor som en knytnäve. Det är i så fall en blandningventil. (förväxla ej med ett ventilpaket som kan sitta på kallvattenledningen)
Annars kan du alltid ta ett kort, bättre än gissningslekar.
Mvh
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Gå till www.rinkabyror.se och sök på blandningsventil.... eller läs här http://tacat.tourandersson.com/1/Dokume ... TA-Mix.pdf och här http://tacat.tourandersson.com/1/Dokume ... TA-MIX.pdf
En sån bör (läs MÅSTE) man ha om man har små barn i huset..... fabrikat är i princip oviktigt bara den funkar, inte så svårt att sätta in själv heller bara man tar det lugnt och tänker sig för... läs instruktioner är oxå bra att göra INNAN man börjar!
/Jörgen
En sån bör (läs MÅSTE) man ha om man har små barn i huset..... fabrikat är i princip oviktigt bara den funkar, inte så svårt att sätta in själv heller bara man tar det lugnt och tänker sig för... läs instruktioner är oxå bra att göra INNAN man börjar!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Det är en sniken tillverkare, jag kollade manualen till efterföljaren 1200;elvis skrev:Kolla på utgående varmvattenrör om det är förbundet med kallvattenröret i en mässingsklump stor som en knytnäve. Det är i så fall en blandningventil. (förväxla ej med ett ventilpaket som kan sitta på kallvattenledningen)
Mvh
http://www.ctcvarme.se/enertech/p273/fi ... Family.pdf
De skickar inte med en blandningsventil!
Thunberg kolla sidan 13, den heter termisk blandningsventil för varmvatten har nr 11. och sidan 8.
Normalt sitter den direkt vid växlaren för att förhindra igenkalkning (be mig inte förklara, men så skriver Baxi.)
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
Motdragslucka 20 Pa.
Motdragslucka 20 Pa.
-
- Pannrumstomte!
Det finns mig veterligen ingen panntillverkare som skickar med blandningsventil.
Varken CTC,Nibe,Thermia,Värmebaronen,Euronom, eller vad det nu månde vara, ingen skickar med.
Det finns däremot på Baxis tappvatenautomater för att förhindra igenkalkning och de är fast låsta på en temperatur där kalkutfällningen är minst.
Inga andra tappvattenautomater från de andra stora tillvekarna har detta.
Mvh
Varken CTC,Nibe,Thermia,Värmebaronen,Euronom, eller vad det nu månde vara, ingen skickar med.
Det finns däremot på Baxis tappvatenautomater för att förhindra igenkalkning och de är fast låsta på en temperatur där kalkutfällningen är minst.
Inga andra tappvattenautomater från de andra stora tillvekarna har detta.
Mvh
Effecta leverar blandningsventil, avtappningskran, ventilpaket till kallvatten inkl säkerhetsventil o shunt.
Tyvärr är det så olika mellan olika leverantörer att det är svårt att hålla koll på och när man jämför priser och väljer en billigare panna så tillkommer detta vid installationen. Nåja det skiljer inte så värst mycket men ändå.
Jag fick en hel del ventilpaket och blandningsventiler över då jag köpte de första pannorna från effecta och samtidigt beställde rörmaterialet till installationerna....
Tyvärr är det så olika mellan olika leverantörer att det är svårt att hålla koll på och när man jämför priser och väljer en billigare panna så tillkommer detta vid installationen. Nåja det skiljer inte så värst mycket men ändå.
Jag fick en hel del ventilpaket och blandningsventiler över då jag köpte de första pannorna från effecta och samtidigt beställde rörmaterialet till installationerna....
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Jag har svårt att reglera ner min varmvattentemp trots blandningsventil. Kan det vara så att trycket på varmvattnet är för högt i förhållande till kallvattnet? Har bytt ventil 2 ggr och bara fått liten effekt. Redan vid installationen fick den dras ner till 35 grader och ändå ligger varmattnet snarare på 70 eller tom mer.
Tacksam för tips!
/NRG
Tacksam för tips!
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets