Ni som har "trånga" pannor....

Skriv svar
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Ni som har "trånga" pannor....

Inlägg av Paddington »

...hur "trånga" är de egentligen ?

Många nämner att uraskning måste ske varje vecka.Hur stort är askutrymmet egentligen tex på CTC 265, 1100, Albin Futura mfl ?

Tycker själv jag har en panna med litet utrymme (220 x 240 mm, djup 650 mm). Efter att haft askintervall först på 1 v, sedan 2 v har jag nu kört 3 veckor utan uraskning (för att testa om det skulle innebära driftstopp/bekymmer). Märkte vid dagens "depåstopp" att det fått plats ytterligare mer om det behövts...

Det känns därmed som om att jag kanske inte skall gnälla i alla fall... :P

/Paddington :P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hejsan!

Äger en 265b från 75, ticar på bra med pellets tycker det inte gått specielt mycket 6pall pellets på första året på ca 200m2 och vi är 2st slösande ungdomar=/

Tycker askutrymmet är helt ok för att vara en olje/ved-panna har ej heller tagit ur "stenarna" i botten utav oljedelen där brännaren är monterad, upplever även att askan "knuffas" över till veddelen ifall det blir för extremt.

Askar ur varje vecka men skulle nog gå bra med 2-3 kanske längre utan askning. körde som längst öer 1mån men det var på sommaren.

Hade nog blivit betydligt bättre samt billigare med en toppmodern pellets-panna men då är man låst till pellets samt en investering utan dess like som med dagens priser inte betalar sig så snabbt.
blir vedpanna med ack den dan pannan säckar ihop tillsdess är den gammla trotjänaren en sparbörsa....
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

kan inte måtten i huvudet men det beror på årstid, utetemp och kvalite på pellets.
Den kalla årstiden måste jag aska ur en ggr i veckan, helst innan det blir så mycket aska att den stannar i brännare och stryper densamma med avbrott som följd. Har hänt, med pellets som har hög askhalt att den har strypt sig själv under hösten innan det började bli kallt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har också an 265:a från 80, askar ur en gång i veckan nu under vintern, 2-4 veckors intervall på sommaren, askutrymmet är inte alls så illa som man kan tro, det ryms mycket aska där inne (jag har stenarna kvar).

Jag verkar också hamna på ungefär 6 pallar pellets under mitt första år, och då kör jag även på sommaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Min ctc 171-79 tycker jag är väldigt lättsotat också :)
Bort med övre baffeln och sug med grovis i övre luckan fram med
claes ohlsson pannväggsskrapa med trähandtag kommer åt överrallt
sug ur med grovis..2-3 veckor väntan om jag vill (men jag sotar varje :)
Det är en ganska skön stund där nere i pannrummet....
Lite som norrlandsguld reklamen.... 8) :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Tack för era svar !

I tråden där det beskrivs om olika kombinationer och dess +/- är det flera (inkl mig själv) som klagar över ett väldigt litet askutrymme och att det är mer eller mindre ett måste med veckovis omhändertagande av askan.

Som jag nämnde tycker jag att mitt brännarrum är lite litet (ex jmf med farsan VB Joker). Det var mer en liten fundering under dagens arbete i pannrummet om mina 220*240*650 kanske inte är så litet ändå...?

/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Bra initiativ. Att få reda på hur stort askutrymme olika pannor har och jämföra är ju kul.
Mätte på min ctc 265b. Djup 430, bredd 200, till "taket" från brännarcentrum 400 :) , till "botten" från brännarcentrum 10 :x
Pannan kan moddas på två sätt. Brännaren kan flyttas upp längst upp i lucköppningen om man gör en speciell plåt till det.
I botten kan man ta bort de 3cm tjocka stenarna och istället ingjuta 1 centimeter värmekulit ( en sorts eldfast cement).
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag har ju en CTC1100, och där är det inte mycket askutrymme, så den askas ur varje vecka, men det går ju lätt. Värre är det med mina 9 retarder, sota 9 kanaler + borsta av 9 retarder är det som tar längst tid. Sotade även pipan sista gången, men det var inte mycket sot där.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar