Jag, nybörjare... ;)

corazon
Späd planta

Jag, nybörjare... ;)

Inlägg av corazon »

Först och främst ett stort tack till alla ni som mumlar omkring med ideér och funderingar och förser oss ovetande med en massa information.

Jag har en CTC1100 med automatshunt och nya retardrar, och tänker hoppa från Olja/El till Pellets(El). Vad jag förstått så har CTC1100 en liten brännkammare vilket kan ge ägaren (jag) en massa uraskningstillfällen att njuta av... ;p
Jag har även tolkat insändare i forumen att mitt val bör bli Värmebaronens Viking Bio och så ren pellets som möjligt (typ. VIDA)....

Pellets skall helst vara så ljus som möjligt och inte mjuk. Mjuk pellets sintrar gärna och kan orsaka driftsstopp. Helst bör pelletsen vara så långa som möjligt för att matarskruven lätt ska kunna transportera pelletsen till brännaren.

Samt att en pelletsbrännare har en viss tröghet i start och stoppmoment som sliter mer på utrustningen, miljön och plånboken. En elpatron som är nästintill direkt, skulle vara lämpligare för kortare igångsättningar, t.ex. varmvatten under sommarhalvåret.

...har jag fattat rätt? Mer synpunkter? Jag ska nämligen beställa rasket om 14 dagar.
CTC 1100
Viking Bio eller vad det nu blir.... ;p
Gott humör ;)
pannlover
Entusiast!

Re: Jag, nybörjare... ;)

Inlägg av pannlover »

corazon skrev:Först och främst ett stort tack till alla ni som mumlar omkring med ideér och funderingar och förser oss ovetande med en massa information.

Jag har en CTC1100 med automatshunt och nya retardrar, och tänker hoppa från Olja/El till Pellets(El). Vad jag förstått så har CTC1100 en liten brännkammare vilket kan ge ägaren (jag) en massa uraskningstillfällen att njuta av... ;p
Jag har även tolkat insändare i forumen att mitt val bör bli Värmebaronens Viking Bio och så ren pellets som möjligt (typ. VIDA)....

Pellets skall helst vara så ljus som möjligt och inte mjuk. Mjuk pellets sintrar gärna och kan orsaka driftsstopp. Helst bör pelletsen vara så långa som möjligt för att matarskruven lätt ska kunna transportera pelletsen till brännaren.

Samt att en pelletsbrännare har en viss tröghet i start och stoppmoment som sliter mer på utrustningen, miljön och plånboken. En elpatron som är nästintill direkt, skulle vara lämpligare för kortare igångsättningar, t.ex. varmvatten under sommarhalvåret.

...har jag fattat rätt? Mer synpunkter? Jag ska nämligen beställa rasket om 14 dagar.
8) :wink: Det finns fler brännare som går till den där pannan.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

Bättre och billigare... ? ;)
CTC 1100
Gott humör ;)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ett hett tipps!!
Om jag vore ägare till en Ctc 1100/1200.
Kan jag varmt rekomendera Ulma Brännaren av ren och skär erfarenhet.

Ved Profilen..
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

corazon skrev:Bättre och billigare... ? ;)
Bättre finns definitivt, men oftast inte billigare i inköpspris.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Jag kör själv, som du kan se CTC 1100 och VB Bio. Det finns som sagt fler brännare som går bra till den pannan, mest lämpade är dock framåtbrinnande brännare typ VB, Pellx, KMP m.fl.
Vad gäller bäst kvalitet på pellets, jag tror inte det spelar så stor roll som vissa andra. Har iofs inte kört upp mer än knappt 4 ton av 3 olika tillverkare än, men har flertal i bekanstskapskretsen som kör pellets, och det är inte hårdheten eller färgen som gör de största variationerna. Men man bör ha koll när man byter mellan olika leveranser, samma tillverkare eller annan och ev. justera sin brännare, inte nödvändigtvis med instrument, men helst.
Avslutningsvis kan jag bara reklommendera VB, man får mycket för pengarna, även om vissa haft problem med roster, brännarrör och allt vad det nu är.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

Jo jag har hört mycket bra om Ulma också, valet har länge stått mellan den och Viking Bio. De verkar ligga på samma prisnivå åsså.
CTC 1100
Gott humör ;)
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

alm skrev:Jag kör själv, som du kan se CTC 1100 och VB Bio. Det finns som sagt fler brännare som går bra till den pannan, mest lämpade är dock framåtbrinnande brännare typ VB, Pellx, KMP m.fl.
Vad gäller bäst kvalitet på pellets, jag tror inte det spelar så stor roll som vissa andra. Har iofs inte kört upp mer än knappt 4 ton av 3 olika tillverkare än, men har flertal i bekanstskapskretsen som kör pellets, och det är inte hårdheten eller färgen som gör de största variationerna. Men man bör ha koll när man byter mellan olika leveranser, samma tillverkare eller annan och ev. justera sin brännare, inte nödvändigtvis med instrument, men helst.
Avslutningsvis kan jag bara reklommendera VB, man får mycket för pengarna, även om vissa haft problem med roster, brännarrör och allt vad det nu är.
Eventuella justeringar, kan man göra dem själv eller bör man hålla fingrarna borta från sånt och leja bort det?
CTC 1100
Gott humör ;)
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Det beror ju på förkunskaper, konsekvenstänkande och allmänt vett. Kan du byta olja och tändstift på bilen el. gräsklipparen kan du nog också justera brännaren. Men känner du dig osäker - tveka inte att ta hjälp! Sotaren brukar kunna bistå i vissa kommuner.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

De flesta rörbrännare med ställbar effekt går säkert bra att använda i en CTC 1100.
Kom bara ihåg att för att inte få problem skall effekten på pelletsbrännaren var högst 60 % av pannans märkeffekt för olja. En grundläggande regel för all pelletseldning.

OBS Kontrollera vilken effekt en Ulma 2000 har om du tänker köpa en sådan :roll:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kurre_44 skrev:De flesta rörbrännare med ställbar effekt går säkert bra att använda i en CTC 1100.
Kom bara ihåg att för att inte få problem skall effekten på pelletsbrännaren var högst 60 % av pannans märkeffekt för olja. En grundläggande regel för all pelletseldning.

OBS Kontrollera vilken effekt en Ulma 2000 har om du tänker köpa en sådan :roll:
En fråga till kurre_44.
Effekten på pelletsbrännaren skall vara 60% av pannans märkeffekt för olja??Annars kan det möjligen bli problem?
Var kommer denna grundläggande information i från?
Mvh.Ved Profilen..
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

kurre_44 skrev:De flesta rörbrännare med ställbar effekt går säkert bra att använda i en CTC 1100.

Aha! Så för CTC1100s 35kW innebär det en brännare på max 21kW.
CTC 1100
Gott humör ;)
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

Ulma 2000
Effekt 10 - 20 kW
verkningsgrad 94%

Viking Bio
Effekt 15 - 20 kW
verkningsgrad 92%
CTC 1100
Gott humör ;)
corazon
Späd planta

Inlägg av corazon »

Ved Profilen skrev:

En fråga till kurre_44.
Effekten på pelletsbrännaren skall vara 60% av pannans märkeffekt för olja??Annars kan det möjligen bli problem?
Var kommer denna grundläggande information i från?
Mvh.Ved Profilen..
Jag Googlade på märkeffekt och pelletsbrännare och hittade följande länk:
http://www.biovarme.net/pellets2.html
CTC 1100
Gott humör ;)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Då kan jag direkt svara och skriva att detta inte stämmer med märkeffekt på olja.Jag vill att Kurre_44 svarar på min fråga först.

Ved Profilen...
Skriv svar