Har stora problem med min Viking Bio för närvarande. Skruven och slangen fylls upp med pellets och den stannar om jag inte drar ur skruven då och då. och den stannar p.g.a. misslyckade starter hela tiden.
Underlättar ju inte att den inte är speciellt tät mot pannan. Måste täta med isolering för att det inte ska läcka.
Finns det nån adapter som kan funka för att ansluta så att det blir tätt?
Annars, vad finns det för pannor som Viking Bio kan anslutas ordentligt mot?
Skruven fylls upp och brännaren stannar
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Skruven fylls upp och brännaren stannar
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Det har väl knappast så mycket med pannan att göra, om du har en usel anslutningsplåt till brännaren så blir det ju inte bättre med en annan panna, om anslutningsplåten är felaktig så bör det väl gå att ordna en annan riktig som håller tätt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Finns ingen anslutningsplåt som är gjord för min panna så det är väl därför det inte tätar helt. Finns ju andra pannor som Värmebaronen har anslutningsplåtar till och då min panna är lastgammal kanske det kunde vara värt att skaffa en lite nyare för en överkomlig summa.micke_932 skrev:Det har väl knappast så mycket med pannan att göra, om du har en usel anslutningsplåt till brännaren så blir det ju inte bättre med en annan panna, om anslutningsplåten är felaktig så bör det väl gå att ordna en annan riktig som håller tätt.
Nja, om panna funkar bra i övrigt opch inte är helt slut så finns det väl ingen anledning att slänga pengar på en ny panna, men det är ju upp till dig, det måste väl gå att smälla ihop en anslutningsplåt eller modifiera den du har så att det tätar, var är det som det inte håller tätt någonstans ?
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Jag har ingen koll på sånt där så att jag kan tillverka nåt. Sitter isolering under brännaren mot pannan iaf, utan den stannar brännaren.micke_932 skrev:Nja, om panna funkar bra i övrigt opch inte är helt slut så finns det väl ingen anledning att slänga pengar på en ny panna, men det är ju upp till dig, det måste väl gå att smälla ihop en anslutningsplåt eller modifiera den du har så att det tätar, var är det som det inte håller tätt någonstans ?
Jag antar att det läcker mellan plåten och panna, inte mellan brännaren och plåten ?
Du har ingen bild på monteringen ?
Du har ingen bild på monteringen ?
-
- Ungskog
Ny panna
Om du tänker byta pannan för att få bättre funktion i din pelletsbrännare så rekomenderar jag att du surfar runt på säljes-annonserna. Jag hittade en CTC-kombipanna för el och olja för 700:- på blocket. Oljepannorna är ju idealiska för att bygga om till pellets. Det behöver ju inte vara någon stor investering om man kan tänka sig en gammal, ny panna.
I annat fall kan du väl mäta upp vad det är för plåt du behöver och snubbla in till närmsta plåtverkstad så fixar dom garanterat till den för en ringa penning.
I annat fall kan du väl mäta upp vad det är för plåt du behöver och snubbla in till närmsta plåtverkstad så fixar dom garanterat till den för en ringa penning.