Hjälp, Injustering nytt system
Hjälp, Injustering nytt system
Hej alla pelletseldare,
Jag har precis bytt ut min oljebrännare mot en Ecotech pelletsbrännare och är ganska novis på detta med pelletseldning...
Jag har en acktank på 500l och värmer både elementen och varmvattnet med brännaren.
Hur skall man då ställa in detta system? Jag läst en del och det verkar ju var en hel vetenskap.
Fn har jag en termostat i pannan som styr pumpen mellan pannan och acktanken, dvs pumpen avstängd till tempen i pannan är ca 85 grader för att sedan med full fräs pumpa över allt varmvatten till tanken.
I tanken sedan sitter termostaten som styr brännaren. Ganska långt ner ca 1/3 ned. Brännaren kör på upp till 65 grader med en hysteres på 15 grader (dvs slår på igen vid 50).
Är detta sätt bra/dåligt?
Installatören pratade om att det var bra med skiktning av vattnet i tanken.
Nu är den slår på så är tempen längst upp ca 70 grader och 30 längst ner.
Gör jag rätt?
Tacksam för svar
Jag har precis bytt ut min oljebrännare mot en Ecotech pelletsbrännare och är ganska novis på detta med pelletseldning...
Jag har en acktank på 500l och värmer både elementen och varmvattnet med brännaren.
Hur skall man då ställa in detta system? Jag läst en del och det verkar ju var en hel vetenskap.
Fn har jag en termostat i pannan som styr pumpen mellan pannan och acktanken, dvs pumpen avstängd till tempen i pannan är ca 85 grader för att sedan med full fräs pumpa över allt varmvatten till tanken.
I tanken sedan sitter termostaten som styr brännaren. Ganska långt ner ca 1/3 ned. Brännaren kör på upp till 65 grader med en hysteres på 15 grader (dvs slår på igen vid 50).
Är detta sätt bra/dåligt?
Installatören pratade om att det var bra med skiktning av vattnet i tanken.
Nu är den slår på så är tempen längst upp ca 70 grader och 30 längst ner.
Gör jag rätt?
Tacksam för svar
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Visst har du laddomat/termiskventil??
Den behöver du för att inte kallt vatten når pannbotten o kortar dess livslängd..
Jag kör med 27° hysteres nu på vintern med start 51° stopp 78° med givaren till brännaren ca 35 cm från tanktopp, När tempen är 78° vid givaren är tanken 60° i botten..
Du kan släppa tanktempen så lågt som bara är möjligt bara du inte får problem med att ha värme/vv kvar, Hur varm du laddar tanken beror på hur bra isolerad den är..
Den behöver du för att inte kallt vatten når pannbotten o kortar dess livslängd..
Jag kör med 27° hysteres nu på vintern med start 51° stopp 78° med givaren till brännaren ca 35 cm från tanktopp, När tempen är 78° vid givaren är tanken 60° i botten..
Du kan släppa tanktempen så lågt som bara är möjligt bara du inte får problem med att ha värme/vv kvar, Hur varm du laddar tanken beror på hur bra isolerad den är..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Som gammal vedeldare vill jag passa på att göra ett inlägg i debatten om termiska ventiler.
Jag har under 10 års tid kört en ren vedpanna mot ack.tankar (3x835L) med bara en laddpump styrd från pannans stigartemperatur. Hysteresen var runt 10 grader, och en lämplig inställning för mig var att starta laddning vid 75 och avsluta vid 65 grader. Termiska ventiler eller laddomatsystem har ingenting med vattnets skiktningsförmåga att göra.
Huruvida "Maran" har rätt temp. osv. vill jag inte uttala mig om, personligen tror jag inte på att köra pelletspanna mot ack.tank, definitivt inte brännare i gammal panna.
Jag har under 10 års tid kört en ren vedpanna mot ack.tankar (3x835L) med bara en laddpump styrd från pannans stigartemperatur. Hysteresen var runt 10 grader, och en lämplig inställning för mig var att starta laddning vid 75 och avsluta vid 65 grader. Termiska ventiler eller laddomatsystem har ingenting med vattnets skiktningsförmåga att göra.
Huruvida "Maran" har rätt temp. osv. vill jag inte uttala mig om, personligen tror jag inte på att köra pelletspanna mot ack.tank, definitivt inte brännare i gammal panna.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
André:
Så du menar att det är bättre om jag flyttar upp givaren en bit på tanken för att inte behöva värma upp all volym?
Sedan läste jag ett inlägg där det stod att det var bättre att köra med hög effekt under kortare tid än lite lägre och lång tid? Stämmer detta?
Ursäka att jag är novis på detta, laddomat/termiskventil, var sitter den?
och hur funkar den.
En annan grej, ska man ha pumen till elementen på lägsta effekten eller högsta? Han som hade huset innan mig körde på steg 3 av 4. Jag har dragit ner den till lägsta.
Är det bra att ha så hög temperarur som möjligt i pannan som man sedan skickar över till acktanken? Är 85 grader högt? Jag började på 70 men tänkte att man får bättre skiktning om man höjer den.
Alm:
Varför är det inte bra att köra en pelletsbrännaren med acktank?
Sliter det på pannan eller blir det oekonomiskt?
Så du menar att det är bättre om jag flyttar upp givaren en bit på tanken för att inte behöva värma upp all volym?
Sedan läste jag ett inlägg där det stod att det var bättre att köra med hög effekt under kortare tid än lite lägre och lång tid? Stämmer detta?
Ursäka att jag är novis på detta, laddomat/termiskventil, var sitter den?
och hur funkar den.
En annan grej, ska man ha pumen till elementen på lägsta effekten eller högsta? Han som hade huset innan mig körde på steg 3 av 4. Jag har dragit ner den till lägsta.
Är det bra att ha så hög temperarur som möjligt i pannan som man sedan skickar över till acktanken? Är 85 grader högt? Jag började på 70 men tänkte att man får bättre skiktning om man höjer den.
Alm:
Varför är det inte bra att köra en pelletsbrännaren med acktank?
Sliter det på pannan eller blir det oekonomiskt?
Jag sade inte att det inte är bra att köra pellets mot ack.tank, jag sade att min personliga uppfattning är att jag inte tror på det, och anledningen är just det du är inne på, det är oekonomiskt. När jag körde med ved hade jag en panna med en toppeffekt på nära 60 kW, och en medeleffekt på dryga 35 under en eldningscykel. Då skyfflade jag igenom 2700 liter vatten på 5-6 timmar. Under den korta tiden är värmeförlusterna en liten del. Men när du kör med brännare i en gammal panna får du sällan mer än knappa 20 kW, och då ser jag inte vitsen med att ackumulera. Men det är min egen uppfattning, det finns väl två läger förmodar jag.
Laddomat är två termiska (temperaturkänsliga) ventiler som styr vattnet under uppvärmning. Innan panntemperaturen är 70 grader cirkulerar det runt i pannan men ej tankarna, när 70 gr. har uppnåtts börjar Laddomaten tömma tankarna tills tempen återigen sjunkit under 70 gr, osv.
Eftersträva att cirkulera radiatorvatten med så låg hastighet som möjligt, 1 räcker länge.
Laddomat är två termiska (temperaturkänsliga) ventiler som styr vattnet under uppvärmning. Innan panntemperaturen är 70 grader cirkulerar det runt i pannan men ej tankarna, när 70 gr. har uppnåtts börjar Laddomaten tömma tankarna tills tempen återigen sjunkit under 70 gr, osv.
Eftersträva att cirkulera radiatorvatten med så låg hastighet som möjligt, 1 räcker länge.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
När det gäller termiskventil osv så ta en första titt här http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=15, den beskriver rätt väl hur just laddomat 21 funkar... sen finns det varianter och versioner på det.... hett tips, prova google!
Cirkulation...... där finns det två läger, rätt så långt ifrån varandra med vedprofilen, alm och fler som förespråkar så låg fart som det bara går att ställa in. Teorin där är att med låg fart så hinner allt vatten kylas ner så mycket som möjligt innan det hamnar i acktanken igen vilket minskar förluster och ökar den mängd energi som går att ta ut ur en laddad tank.
Å andra sidan.... om man läser den litteratur som används i stora installationer och av proffs i värmebranschen så ska man snarare ha så hög fart som möjligt! Teorin där är att med hög fart så;
- slipper du kalla element längst bort
- du får hela elementet som värmeavgivare istf bara toppen (som det andra lägret)
- du kan ha lägre framtemp då hela elementet är varmt!
Personligen håller jag mig till läger två... hög fart, när det var -15 så hade jag runt 42 grader på framtemp! Med den tempen är elementen helt ofarliga, låg fart på cirkulationen innebär högre temp på toppen av elementen
Vad gäller brännareffekt.... det bäste vore om brännaren kunde alltid gå på precis den effekt ditt hus (plus varmvatten osv) kräver. Det finns två stora förluster i samband med all fastbränsle, dålig förbränning vid uppstart och uppvärmning av kall panna om det har varit stop länge! Där måste du titta till vad som är bäst för ditt hus... men generellt så acktankar i kombination med pellets innebär start/stop-cykler vilket drar ner effektiviteten.
/Jörgen

Cirkulation...... där finns det två läger, rätt så långt ifrån varandra med vedprofilen, alm och fler som förespråkar så låg fart som det bara går att ställa in. Teorin där är att med låg fart så hinner allt vatten kylas ner så mycket som möjligt innan det hamnar i acktanken igen vilket minskar förluster och ökar den mängd energi som går att ta ut ur en laddad tank.
Å andra sidan.... om man läser den litteratur som används i stora installationer och av proffs i värmebranschen så ska man snarare ha så hög fart som möjligt! Teorin där är att med hög fart så;
- slipper du kalla element längst bort
- du får hela elementet som värmeavgivare istf bara toppen (som det andra lägret)
- du kan ha lägre framtemp då hela elementet är varmt!
Personligen håller jag mig till läger två... hög fart, när det var -15 så hade jag runt 42 grader på framtemp! Med den tempen är elementen helt ofarliga, låg fart på cirkulationen innebär högre temp på toppen av elementen

Vad gäller brännareffekt.... det bäste vore om brännaren kunde alltid gå på precis den effekt ditt hus (plus varmvatten osv) kräver. Det finns två stora förluster i samband med all fastbränsle, dålig förbränning vid uppstart och uppvärmning av kall panna om det har varit stop länge! Där måste du titta till vad som är bäst för ditt hus... men generellt så acktankar i kombination med pellets innebär start/stop-cykler vilket drar ner effektiviteten.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
termiska ventiler och skiktning
Alm: Jag törs påstå att laddningssystem visst påverkar skiktningsförmågan. Jag baserar detta på att med ett laddningssystem typ laddomat så blandas det varma vattnet från pannan med kallt returvatten från tanken, typiskt till 75 grader eller så. Detta innebär ju att man får högre temperatur på vattnet som laddar tanken, men samtidigt mindre flöde. Just det med mindre flöde förbättrar skiktningen då det "vispar runt" mindre i tanken. Sen att du undviker att skicka kallt vatten till pannan ökar ju dennas livslängd.
joeri91942: jag svär till läger 1, då genom att optimera på så låg returtemp som möjligt, får man lagrat maximalt med energi i tanken (Maxtemp - Mintemp), vilket väl var poängen med att skaffa en tank till att börja med.
mvh Jonas
joeri91942: jag svär till läger 1, då genom att optimera på så låg returtemp som möjligt, får man lagrat maximalt med energi i tanken (Maxtemp - Mintemp), vilket väl var poängen med att skaffa en tank till att börja med.
mvh Jonas
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
Ja sanamon, att det i alla fall i teorin "skonar" din panna är det av dina argument jag håller med om. Jag säger teorin, då det beror helt på var på pannan returen går in. Kolla på CTC's nyaste, V35:an - du kan välja mellan att ansluta med Laddomat, och då använder du den lägre placerade anslutningen eller med laddpump, då väljer du det högre. Den enda anledning till alternativ anslutningsinstruktion är att det idag inte finns belägg för att livslängden är kortare om du kör utan Laddomat.
Sen förstår jag inte vad du menar med att vispa runt i tanken. Läs mitt tidigare inlägg ordentligt - när pannan kommit upp i temperatur startar laddpumpen, som sen stannar då inställd temp. är uppnådd. När pumpen står stilla sker ingen laddning om du dimensionerat rördimensionen rätt så du inte får självcirkulation. Därigenom är det ingen som helst skillnad på laddcykeln.
Sen förstår jag inte vad du menar med att vispa runt i tanken. Läs mitt tidigare inlägg ordentligt - när pannan kommit upp i temperatur startar laddpumpen, som sen stannar då inställd temp. är uppnådd. När pumpen står stilla sker ingen laddning om du dimensionerat rördimensionen rätt så du inte får självcirkulation. Därigenom är det ingen som helst skillnad på laddcykeln.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved