Idag är det tre månader sedan jga startade pannan.
Det enda jag har gjor sedan dess är att vid kallre väder gått över till en mindre hysteres och underhåll. Och motsatsen när det blivit varmare igen.
Lite då och då har jag ryckt till lite i spaksotningen.
Så, Är det någon som har något nybörjartips? Kan inte tänka mig att det är särskillt svårt egentligen, men kanske finns det något "fel" "alla" gör första gången? Eller något tips i allmänhet? Kanske något som är lätt att glömma att göra?
Håll tummarna nu för mig!
mvh
stefan
I morgon ska jag aska ur för första gången
-
- Stor entusiast!
I morgon ska jag aska ur för första gången
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Glöm inte sätta tillbaka slangen på brännaren när du är färdig, det har jag lyckats med två gånger, hela golvet fyllt med pellets.... 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
Tack Micke!
Jo, det vr ju bra. Men du vet, man lär sig ju sällan av andras misstag. Så i em kommer nog ett meddelande om att jag har gjort samma sak...
Trevlig helg på dig förresten!
Stefan
Jo, det vr ju bra. Men du vet, man lär sig ju sällan av andras misstag. Så i em kommer nog ett meddelande om att jag har gjort samma sak...
Trevlig helg på dig förresten!
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Stor entusiast!
KLAR!
Är just nu lite besviken på mitt val av panna. Den har nu brunnit tre månader och en dag, och var ännu ej full av aska. Bevikelsen beror på att DET VAR SKITKUL att städa den. Trist att man inte behöver göra det så ofta...
Jag kunde inte köra sotviskan i tuberna pga alltför låg takhöjd. Spaksotningen tar ju det mesta ändå, och tuberna såg ut att vara ganska rena.
Fick ihop 32 liter brun aska nästan helt utan oförbrännda pellets.
Trevlig helg brännarvänner!
Stefan
Är just nu lite besviken på mitt val av panna. Den har nu brunnit tre månader och en dag, och var ännu ej full av aska. Bevikelsen beror på att DET VAR SKITKUL att städa den. Trist att man inte behöver göra det så ofta...
Jag kunde inte köra sotviskan i tuberna pga alltför låg takhöjd. Spaksotningen tar ju det mesta ändå, och tuberna såg ut att vara ganska rena.
Fick ihop 32 liter brun aska nästan helt utan oförbrännda pellets.
Trevlig helg brännarvänner!
Stefan
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då du bara har en förbrukning på 22000 kWh/år tidigare så ska du klara dej med drygt 5 ton pellets vilket gör att du nästan kan köra ett år innan du kan tömma aska enligt reklamen (ca 4 ton pellets) 

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Om du tar bort "hyllan" / "baffeln" så kan du sota tuberna nerifrån.saabstefan skrev: Jag kunde inte köra sotviskan i tuberna pga alltför låg takhöjd. Spaksotningen tar ju det mesta ändå, och tuberna såg ut att vara ganska rena.
Med en kort sotviska i en sladdlös borrmaskin blir det glänsande rent.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.