Nybörjare, första leveransen....

Skriv svar
M.A
Prima virke

Nybörjare, första leveransen....

Inlägg av M.A »

....kom igår. 4 pall Neova 8mm. Man lärde sig mycket på en enda kväll:

Att inte köra in pallen i garaget lite på snedden, då välter den på tröskeln, och man får bära ner lite fler säckar i pannrummet än det var tänkt.

Att inte ställa en avhakad dörr (tillfälligt avhakad för att kunna stapla säckar på en pall bakom dörren) mot pannrumsdörren, och sedan öppna pannrumsdörren från andra sidan. Då välter den avhakade dörren i golvet.

Att inte lasta på sig själv för många säckar i varje vända ner i pannrumet för att det ska gå snabbare (och, hrmmm, visa hur stark man är), då känns det i kroppen dagen efter.

Att ha tålamod när brännaren ska igång, tiden går alltid långsamt när man står och tittar på en blinkande lampa.

Förutom dessa nyttiga? lärdomar, så gick allt fint :)
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

:D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det jag lärde mig vid första leveransen är att 4 pallar pellets ser mycket större ut i källaren än på uppfarten.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Shakespeare skrev:Det jag lärde mig vid första leveransen är att 4 pallar pellets ser mycket större ut i källaren än på uppfarten.

Nja, jag tycker tvärtom, frugan undrade hur vi skulle få in 5 pallar i källaren... :shock: men man har ju jobbat på lager så det gäller att packa rätt :lol:

MVH // Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
M.A
Prima virke

Inlägg av M.A »

Nu har jag kört en vecka, utan driftstopp eller andra problem. På sju dygn har det gått åt tio säckar. Då har vi haft runt nollgradigt väder, i princip vindstilla. Framledningstempen regleras av en shuntautomatik med utegivare. Jag har inte lärt mig systemet än, och har inte pillat på inställningarna.

Ett par funderingar har jag:
1. Rökgastempen går upp mot 230-235 grader med nysotad panna. Är inte det lite högt? Jag har inte mätt vad temperaturen i skorstenen är än.

2. Är det lagom att brännaren startar 65-67 grader och stannar vid 85-87 grader som det är nu? Finns det för/nackdelar att ändra dessa inställningar?
95 m2 + 95 m2 källare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena! Intressant kombination Effekta+px21 det är precis den komb,
jag själv funderat på när min gamla trotjänare lägger av.
Rökgastemp går det att strypa lite på spjället kanske :?:
Hysteres på 20 gr är väl bra, kör sta-sto själv mellan 65-80gr. :wink: Lycka till :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Generellt skall man inte strypa spjället vid pelletseldning, utan man skall reglera ner effekten istället och montera en motdragslucka.
För övrigt finns inget spjäll på effectan, dock en motdragslucka som standard. Väldans bra panna tycker jag och den fungerar bra med många pelletsbrännare
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
M.A
Prima virke

Inlägg av M.A »

Nu har jag äntligen fått mitt bredband, så nu kanske man kan bli lite mer aktiv här.

Jag mätte temperaturen en meter ner i skorstenen, men jag var nog lite för långsam med att springa upp på taket med termometern (jag vet, jag ska låta den hänga där innan brännaren startar nästa gång), så jag tror att brännaren stannade innan termometern han "orka upp" till rätt nivå. Den kom upp i 65° vilket kändes lite lågt. Men den hade nog orkat upp 5-10° till om jag inte varit så seg.

Hur som helst, sotarn var här i torsdags, och han sa att jag nog inte behövde tänka så mycket på temperaturen i skorstenen, motdragsluckan gör att rökgaserna blandas ut med torr luft från pannrummet, vilket minskar risken för kondens. Det såg fint ut uppe i skorstenen, ingen fukt just nu i alla fall, enligt honom.
95 m2 + 95 m2 källare.
Skriv svar