effekt på vattenradiatorer

Skriv svar
Holger
Entusiast!

effekt på vattenradiatorer

Inlägg av Holger »

Har en fundering vad gäller vattenradiatorer. Måste shunta ut 60 grader när det är över 20 minusgrader ute.
Har för närvarande dubbla panelradiatorer av 60-talstyp med mått 1000x590 mm. Kan jag få större effekt genom att byta ett par raddar på lämpliga ställen till duplex sektionsraddar med samma yttermått. Har tittat på Rinkabyrör men blir inte klok på vilken effekt en sektionsradde kan avge.
Det borde finnas någon tumregel för att jämföra olika radiatortyper.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Har du tittat på nätet eller i katalogen?
Jag vill minnas att det finns beräkningsmallar även för sektionsradiatorer i katalogen.

Det går att räkna på men jag har inga data tillgängliga.

Panelradiatorerna är inget problem, de får du fram ur rinkaby katalogen.
Sektionsradiatorerna får du kolla/ringa hos tillverkarna. Oftast finns det beräkningsmallar.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Det finns beräkningsformler för Lenhovdas sektionsradiatorer på Rinkabys hemsida (och i deras katalog), precis som för panelradiatorerna. Ibland får man dock multiplicera effekten per sektion med det antal sektioner man vill ha.

Skulle du fortfarande ha svårt att få till det, så har Lenhovda även egna kalkyler som du hittar via deras hemsida (http://www.radiatorn.se).

Jag har gjort jämförelser över hela linjen, och kommit fram till att du får större effekt per löpmeter med (billigare) panelradiatorer - om du inte väljer triplex, förstås - så det enda skälet att välja de (dyrare) sektionsradiatorerna synes vara att de passar huset bättre. Det var också därför som jag valde sådana (har hus från 1928).
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Tack,

Sökte inann jag frågade, men jag sökte för dåligt. Det fanns mycket riktigt en tråd om detta. Och svaret där länkade mig vidare till http://www.radiatorn.se/se/display.asp?apid=8.

Och i just mitt fall blev det runt 100w/kvadratmeter golvyta

trevlig helg
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ett tips kan vara att sätta upp en Fläktkonvektor. Dom ger jätte mycket värme.
http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?eJ ... 2F1%2FTrue

Jag har planer på att sätta en sådan i tvättstugan
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar