Vad är de för rör till och från min panna? (bild)

Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Vad är de för rör till och från min panna? (bild)

Inlägg av Hyttmyra »

Jag har namngett dessa rör som jag skulle vilja ha reda på vad de är för rör. Vilket av rören kan man sätta en anliggningstermometer så jag ser hur mkt jag schuntar ut osv?

Bild

MVH David
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

På min CTC panna är
1 Utgående värme
2 Expansionsledning
3 Retur värme
4 Kallvatten in
5 Varmvatten ut

En termometer på Utgående värme visar vilken temperatur man shuntar ut.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Inlägg av Hyttmyra »

hur mkt ska/bör man shunta ut? Vad är normalt osv?
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Mycket beroende på ditt hus (isolering, antal/storlek på radiatorer, mm). Jag behöver ca 60 ut vid minus 10 för att få 21 grader inne.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Hyttmyra skrev:hur mkt ska/bör man shunta ut? Vad är normalt osv?
Beror lite på vilken typ av radiatorer man har. Modernare radiatorer klarar sig med lägre temperatur än äldre.

Jag shuntar ut 40-50 grader normalt sett men när temperaturen sjunkit till 15-20 minusgrader på nätterna så får jag shunta ut 70 grader för att slippa frysa. Jag har dessutom gamla 2-glas fönster i huset som inte håller ute kylan speciellt bra, sådant spelar naturligtvis också roll.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

En del värmesystem är av högtemperaturtyp en del av lågtemperaturtyp (att föredra). I ett lågtemperatursystem skall man inte behöva shunta ut mer än 50 grader. Man kan se egenskaperna hos sitt system enligt följande: Öppna alla termostatventiler på vattenraddarna så mycket det går. Har man inte termostatventiler på något ställe så öppna ändå.
Vrid ned shunten så utgående värme är ca. 45 grader.
Har man då ett riktigt bra lågtemperatursystem så klarar man värmen inne om det är några minusgrader ute.
Ditt värmesystem ser inte ut att vara av senaste modell så troligen får du öka temperaturen på utgående för att få tillräckligt varmt inne.
I mitt gamla system fick jag öka utshuntad värme till 58 grader när det blev en köldknäpp.
En del har installerat automatshunt som känner av temperaturen ute och reglerar shunten efter det.
Att shunta ut en hög temperatur och sedan reglera temperaturen inne med termostatventiler går ju, men är inte så bra värmeekonomi.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

jag kör autoshunt, och har i vanliga fall uttemp på 45grader.
Men nu när det blev sabla kallt fick jag dra upp till 60-70 grader på vattnet ut i rören för att ha en chans att hålla 21 grader i kåken.

Har gamla 2 glasfönster och kallkällare så det är fortfarande golvkallt som satiken och kalldrag runt alla fönster ...

Men nu ska det in en murspis inom 2 veckor och då ska jag trycka tillbaka kylan med lite vedeldning när det är extra kallt :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Grimreaper skrev:jag kör autoshunt, och har i vanliga fall uttemp på 45grader.
Men nu när det blev sabla kallt fick jag dra upp till 60-70 grader på vattnet ut i rören för att ha en chans att hålla 21 grader i kåken.
:D
Eum är det inte det som autoshunten skall ändra automatiskt eller har jag fattat helt fel?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har 1" järnrör från 50-talet och lika gamla radiatorer men jag är rätt nöjd ändå, jag har aldrig shuntat ut mer än 50 grader och då var det -20
normal så funkar det helt ok med 35-40 grader ner till -10, nu har jag i och för sig bara 20 grader inne, tycker det blir för varmt annars.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Holger skrev:
Grimreaper skrev:jag kör autoshunt, och har i vanliga fall uttemp på 45grader.
Men nu när det blev sabla kallt fick jag dra upp till 60-70 grader på vattnet ut i rören för att ha en chans att hålla 21 grader i kåken.
:D
Eum är det inte det som autoshunten skall ändra automatiskt eller har jag fattat helt fel?
På autoshunten sätter du hur pass varmt vattnet får vara (max) som den ska shunta fram. Om den max får shunta ut 45gradigt vatten så öppnar den max och försöker så gott den kan.

Autoshunten ser ju till att hålla en viss temperatur i huset genom att skicka ur mer eller mindre varmvatten i slingan, men du sätter dock en maxtemp på vad vattnet får vara när det går ut i slingan. Tex bra för att förhinda att elementen börjar glöda av värme :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tänkte bara höra..

ska inte cirk-pumpen sitta på utgående värmeledning? kanske inte spelar någon roll... har det så hemma iallafall tror jag det=)

så borde inte rör nr 3 vara utgående värme?



borde nog skaffa termometer jag med så man ser lite mer =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Min circ pump sitter på returen...förmodligen för att det blir mindre värmepåverkan = längre livslängd på själva pumpen.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

låter ju ganska vettigt..

får ta och kontrolera eller sätta det "rätt" när pannan ska bytas.. =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Inlägg av Orchard »

Rör nr 4 är varmvatten ut !
Rör nr 5 är kallvatten in
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Inlägg av Hyttmyra »

Grimreaper skrev:Min circ pump sitter på returen...förmodligen för att det blir mindre värmepåverkan = längre livslängd på själva pumpen.
tänkte på de... hur gör ni i sommar? stänger ni av cirk pumpen och kör bara varmvatten eller låter ni den köra på som vanligt?
Panna: CTC -70, Eco tec a4 brännare mafa veckofråd. 1 1/2 plan med källare. tot 161 kvm.
Skriv svar