Snabb fråga!!! Finns det nån fördel att köra med keramiken i pannan när man eldar pellets? Pannan är en nibe vedex 1000 och brännaren en Iwabo villa s1, kör endast mot den ena tanken som är på 500 l.
Iwabon sitter i förbränningskammaren.
Tycker att den går väldigt länge för att värma 400 liter vatten
Mvh/Mattias
Keramik i eller ur?
-
- Entusiast!
Vad tycker Du om din Vedex 1000?
Allt till Din belåtenhet?
För och nackdelar?
Vilka andra pannor valde Du mellan?
Har ju själv en gammal panna som snart borde bytas ut.... Är ju lite sugen på att ha möjligheten att elda lite ved när andan faller på. Vad har Du för acktank? Har själv tittat lite på en isolerad rinkabytank 500/120 med solslinga tillsammans med, exempelvis en vedex 1000, till att börja med. Kan ju kompletteras med en "ren" 500 liters tank till om det skall vedeldas mer seriöst! Har även en budget ide till ett annat pannbyte, men det får väl dryftas någon annanstans!
//Highlander
Allt till Din belåtenhet?
För och nackdelar?
Vilka andra pannor valde Du mellan?
Har ju själv en gammal panna som snart borde bytas ut.... Är ju lite sugen på att ha möjligheten att elda lite ved när andan faller på. Vad har Du för acktank? Har själv tittat lite på en isolerad rinkabytank 500/120 med solslinga tillsammans med, exempelvis en vedex 1000, till att börja med. Kan ju kompletteras med en "ren" 500 liters tank till om det skall vedeldas mer seriöst! Har även en budget ide till ett annat pannbyte, men det får väl dryftas någon annanstans!
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Tycker att den fungerar väldigt bra men kan säga att det minsta är nog 1000 lite acktank om du ska elda ved.
Jag laddar 1000 liter med 1.5 ilägg och då är inte min ved optimal utan för mycket tall och asp.
För att byta till pellets får man byta lucka och lägga tillbaka keramiken vilket tar ca 15 min, men det går att köpa en vedplugg som man bara skruvar över hålet där brännaren satt. så det lutar åt en sån.
/Mattias
Jag laddar 1000 liter med 1.5 ilägg och då är inte min ved optimal utan för mycket tall och asp.
För att byta till pellets får man byta lucka och lägga tillbaka keramiken vilket tar ca 15 min, men det går att köpa en vedplugg som man bara skruvar över hålet där brännaren satt. så det lutar åt en sån.
/Mattias
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Såg att din panna har max effekt vid pellets på 25 kW så då ska du köra brännaren på iaf 20 kW/4-5 kg pellets/timme..Mattiass skrev:Tack André!!!
Ska kolla lite hur man ställer efekten på brännaren, vad borde vara rimlig tid för att värma upp tanken till ca 88-60 grader?
/Mattias
Min panna går det minst pellets då jag kör på 15-16 kW inmatad effekt (nibe anger max 16 kW vid pellets) o då tar det 2 tim att ladda tanken 47-77° (500 l) när det är milt.. I natt då det va -29,5° tog det 4 timmar..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd