Rökgaser

Skriv svar
pekkapikk
Stor entusiast!

Rökgaser

Inlägg av pekkapikk »

Har nu bytt från 6mm till 8mm pellets, då jag inte alls var nöjd med 6 mm. Problem nu är att jag har alldeles för höga rökgaser ca 200-250 grader, trots nysotat panna, vad ska man göra, sänka matiningen? höja fläkt eller, någon som har nåt tips. Bör sägas att det är Neova pellets, som tydligen nu är något mörkare än förra gången jag fyllde på dessa!!!
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Sintringen
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Jag vill inte låta gnällig men det finns nog runt 20 trådar på forumet som berör ditt problem ..
Det finns en sökfunktion på forumet, testa söka efter "Rökgaser"
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jo, jag vet, men tänkte liksom om det var nån därute som hade ett snabbt litet svar, vad jag kan göra :lol:
Innegivare Cbj
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Finns det inga retarders att sätta i?
deleted
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Jag var tvungen att sänka matningen för att få rätt CO2 när jag började med Neova, den är tätare. Det gav dessutom lägre rökgastemperatur. Om du minskar matningen kanske också luften måste minskas. Beror på hur tillståndet är i pannan.

Varför var inte 6mm bra?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Alla mina "retaders" sitter i, hade 3 från början ( av 4 ) satt då in en till, för att få ner rökgaserna, men det blev knappt märkbar skillnad!

Jag tyckte när jag bytte från 8mm till 6 mm, att det blev otroligt mycket spån, så man måste "skaka" ur slangen till brännaren minst 3-4 ggr varje dag för att inte matningen skulle bli oämn, samt att det dammade så grymt mycket i pannrummet när man håller på med den.

Samtidigt så fick jag lov att höja matningen från 5 till 9 för att pannan skulle komma upp i värme, vilket borde väl göra att det går åt mer pellets för mig?

Ett litet annat fenomen jag märkte igår, ( kan tänkas att jag har fel, men ändå) det var att pannan slog på när termostaten stod på ca 70 grader ( värmer till 80 ) och vips så sjönk tempen i pannan ca 5 grader, så den måste värma upp från 65 till 80 grader, kan det bli så, eller är jag helt ute och cyklar :lol:
Innegivare Cbj
Skriv svar