Starttid efter uraskning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!

Starttid efter uraskning

Inlägg av Shakespeare »

Jag har inte haft min brännare så länge men den verkar funka bra. Dock är det en sak som retar mig. Efter att jag askat ur så käns det som det tar väldigt lång tid innan brännaren går igång. Det står i manualen att den ska fläkta i 10minuter innan den startar efter ett driftstopp men idag tog jag tiden och det var faktiskt nästan exakt 30minuter.
Ska det vara nödvändigt att fläkta så länge?
Går tiden att justera?

Man vill ju gärna se att den går igång som den ska men att vänta i rn ½-timme är lite tråkigt :(
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är 30 min. som gäller! Anledningen är att evt. glöder ska hinna släcka för att undvika rökgasexplosioner.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Icecap skrev:Det är 30 min. som gäller! Anledningen är att evt. glöder ska hinna släcka för att undvika rökgasexplosioner.
Så dumt att det då står 10 minuter i manualen :(
Men nu har jag hittat hur man gör en snabbstart så nästa gång slipper jag vänt :wink:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Man ska aldrig lite på vad som står i manualer :lol: dom ligger ofta långt efter verkligheten, dom uppdateras mycket mera sällan än exempelvis mjukvaran, så är det nästan alltid oavsett tillverkare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

håll in ext.mot knappen och vrid upp till önskat effekt läge släpp knappen när elspirals lampan tänds.. På så vis startar brännaren direkt!!

OBS gör endast detta då du sotat ur pannan och är säker på att det inte finns glödrester och sånt kvar annars kan det bli en rökpuff..
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Skriv svar