Pellistore skruven går inte.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd

Pellistore skruven går inte.

Inlägg av nilimaa »

Hej

Idag fick vi askskrapen ordnad. Vet inte om det fungerar riktigt eftersom den inte har fått gå en längre tid.

Nu krånglar externskruvarna. Jag har en skruv i botten på pellistoret som matar ut pellets till en ficka. Ifrån fickan går en längre skruv genom väggen och in i huset i 90 grader rakt in i pannrummet.

Det verkar som att den första skruven som ligger i botten på pellistoret inte går. Fickan är nu helt tom efter att jag har puttat in de restpelelts som låg på sidorna av skruven i fickan. Men förrådet matar inte på mer pellets ut i fickan.

Jag har inte hittat någonstans om jag kan styra den skruven manuellt heller. Givaren som sitter i fickan lyser inte heller.

Nu upptcäkte jag det här när jag kom hem idag (fredag) så jag lär väl inte få tag i min installatör heller på hela helgen.

Finns det något jag kan göra? vore tacksam för svar snabbt eftersom jag gärna vill duscha i helgen utan att betala den svindyra elkassetten i pannan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

För mig låter det omedelbart som om att spänningen till skruvan och/eller styrningen har försvunnit. Kolla evt. säkringar....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd

Inlägg av nilimaa »

hmmm
ursäkta min okunnighet men pratar vi om säkringar i huset eller har pellistoret säkringar ute i sin "elbox". Strömförsörjningen ut till motorn går ifrån samma jack som brännaren så det borde inte vara någon av husets säkringar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, det skulle såklart vara en "lokal" säkring i boxen, då jag aldrig har studerat Pellistore speciellt har jag ingen aning om det finns eller inte men jag misstänker att det finns.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd

Inlägg av nilimaa »

ok .. tack för det snabba svaret..
Det finns en elbox ute vid förrådet med ett kort som jag kan se en del säkringar på. Men känns inte som något jag borde vara och pilla i med tankte på garanti osv.
Men kan juh alltid tipsa installatören om det på måndag. Som jag gjort med allt annat som varit fel och jag hittat lösningar på här =)

tackar
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vad är det för sorts säkringar ? oftast brukar det gå att se rätt lätt om dom är trasiga eller inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Sitter en glas säkring i lådan med elektroniken
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
nilimaa
Fröträd

Inlägg av nilimaa »

Jag fick förresten det att fungera en halvtimme efter att jag har postat här.. jag kommer aldrig ens under de allra grymmaste förhörstekniker att avslöja vad felet var.....:)

-host- sladden - host hade åkt ur
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Hehe :) Sånt som kan hända även den bäste ;)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Grimreaper skrev:Hehe :) Sånt som kan hända även den bäste ;)
De va väl precis det de gjorde :D :wink:
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Skriv svar