Köra på villaolja?

marc
Frö
Kontakt:

Köra på villaolja?

Inlägg av marc »

Har kvar en del villaolja sen jag bytte till pelletsbrännare i pannan.
Vet att man kan köra oljebrännaren på deisel, kan man då köra en deisel bil på villaolja???
Har en 2.0 deisel V50 2007
Aquator-67 med Roslagsbrännaren i Bollebygdsskogar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Diesel och villaolja är exakt samma sak! Enda skillnad är att olja som är till inomhustank inte har frysskydd (fotogen) inblandat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Tänk bara på att det är olagligt att köra bilen på villa disel. Lägre skatt så att staten säjer aja baja med skit höga böter som följd.
Kommer inte ihåg om det var villa oljan som är färgad eller om det var diseln. Men polisen kan kolla detta om du åker in i en kontroll. :twisted:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men är det verkligen någon större skillnad på skatten längre, på macken kostar smörjan ca 10 spänn/l och köper du villa olja så kostar den ca 10 spänn/l också. (får erkänna att jag inte tittat på vad villaoljan kostar på några månader nu, den kanske är billigare än så).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Den oskattade oljan är grön, och det räcker med en slatt för att färga en rätt så stor volym, så man kan inte pytsa i en lite skattad diesel för att få bort färgen heller.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Har ingen koll på vad skatten är på respektive. Men hörde att oljan kostade ca 8.7/l här i GBG nu.
Men åker man dit med oskattad disel i bilen så hoppas jag verkligen ni har en STOR bunt med pengar hemma som ni ej behöver.
Hörde att med böter och straff skatt så kommer man få betal mellan 20-25000kr om man åker dit....aj aj aj :twisted:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bilen går bara bättre på eldningsoljan då det är den gamla dieseln (mk3) som dom bl.a har i en del andra länder.. Enligt el o diesel får du istort sätt samma effekt som med chip.. :wink:

Har en svåger som fått en massa eldningsolja från folk som ska ut med tanken så han har kört gratis i 2,5 år nu o den har då inte varit färgad..
Sen är det ändå riskfritt med färgad diesel om du blir stoppad för jag har då alrdig hört talas om att polisen kollat detta, Man åker bara dit om det är grön diesel men inte om den är röd (finsk) :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nja,

Det är inte nån nämnvärd skillnad i energiinnehåll och därmed dieselmotorns prestanda på vanlig "färsk" villaolja och "färsk" diesel.

Är det däremot äldre olja som är minst 10-15 år gammal så ska du se f_n när du kör en motor med mekanisk insprutning.
Gör kring 5% på prestandan, det är som att tanka "turbodiesel".

Var dock väldigt uppmärksam på all skit som finns i gammal villaolja !
Det finns mycket partiklar och fukt som inte syns med blotta ögat.
Din V50 har ett bränslefilter på 10 micron, det blir väldigt lätt igensatt och kostar typ 350 kr.
Har du otur och får vatten i bränslesystemet förbi filtret så kan det landa på 25 000 krför en ny Common Rail Pump och 5000 kr st för injektorerna.

Jag hade personligen aldrig kört villaolja i en Common Rail motor av kostnadsskäl.
En motor med Bosch rotorpump eller radpump och vanliga injektorer är avsevärt mer förlåtande och billigare att reparera så där hade jag tveklöst gjort det.

(Ca: 1200 liter villaolja blev det förra året genom den helmekaniska VAG 1,9D motorn)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är ingen skattskillnad på villaolja och diesel! Det var i "gamla dagar" det fanns en skattskillnad, nu är skatt osv lika.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Icecap skrev:Diesel och villaolja är exakt samma sak! Enda skillnad är att olja som är till inomhustank inte har frysskydd (fotogen) inblandat.
Tja jag vill flika in en kommentar om detta med att hälla i lite fotogen så blir det frysskydd.
Hade 3 kubik med innevilla olja som jag ville göra så för att köra den i en annan kåk än den där oljetanken fanns, och mellan dem ha ett uterör där oljan gick.

La ut en tråd på annat forum och frågade hur man skulle göra. Kontentan var att det inte finns någon tillsats som man kan köpa att hälla i som garanterar frysning. För att testa att det var riktigt så gjorde jag en förfrågan till två olika oljebolag om att köpa tillsats. Ingen hade någon tillsats utan man var tvungen att pumpa ut oljan i tanken och konvertera.

Jag chansade med att köra inneoljan ändå, funkade i alla fall ned till cirka minus 10-12 grader. Kallare hade vi inte under tiden jag eldade upp den.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tillverkarna säljer inte något för konvertering.
Det handlar om att inte få parafinutfällning vid kyla, vinterdiesel och utomhusolja har annan sammansättning för att lösa detta.

Förr i tiden rekommenderades fotogen eller rentav bensin för att åtgärda detta. Det är absolut inget någon tillverkare nånsin skulle våga säga idag med anledning av ansvarsfrågon om något inträffar.

Gamla instruktionsböcker till dieselbilar från 60 och 70 talet hade ofta tydliga anvisningar om inblandning och maxnivåer.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
marc
Frö
Kontakt:

Inlägg av marc »

Många bra svar!
Jag har bara ca 100L olja kvar och tänkte blanda ut den med vanlig deisel,då ska de väl inte vara några problem med filter och pumpar som kan paja.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det spelar ingen som helst roll om blandar ut den eller ej.
Mängden smuts och ev vatten är densamma vare sig du späder eller ej.
Om allt kommer på en gång eller inom utspritt över tid spelar ingen som helst roll.
Filter stoppar och blir igensatt i vilket fall men det tar lite längre tid.
Jag hade inte gjort det på en Common Rail motor utan ett vattenavskiljande förfilter modell dyr. (för marint bruk där man ofta har skitdiesel i utländer)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Det spelar ingen som helst roll om blandar ut den eller ej.
Mängden smuts och ev vatten är densamma vare sig du späder eller ej.
Om allt kommer på en gång eller inom utspritt över tid spelar ingen som helst roll.
Filter stoppar och blir igensatt i vilket fall men det tar lite längre tid.
Jag hade inte gjort det på en Common Rail motor utan ett vattenavskiljande förfilter modell dyr. (för marint bruk där man ofta har skitdiesel i utländer)
Ang detta med skit/vatten i bränslet..

Har haft problem med att dieselvärmaren inte gått igång då man ska starta den, Man har fått göra 3-5 omstarter innan den startat.. Man hör ju att den pumpar o att det tickar när den ska igång men efter 1-2 min stannar den utan att den tänt..

Bilen har varit inne på verkstan idag men tyvär finns ju inga mekaniker kvar, Dom kopplade in datorn o där såg dom att den inte startat 1 gång pga att det va för lite bränsle i tanken.. Dom testade inte ens att starta värmaren innan dom körde in bilen utan det gjordes efter den stått inne några timmar o datorn inte larmade att något va fel.. Naturligtvis startade värmaren då dom testade där inne, Dom hade startat 10-15 ggr utan att den missat o det gjorde den inte tidigare i höstas heller då det låg runt 0° ute men nu då det blivit kallare har den missat varje gång..

Iaf så undrade killen om det va tankat i farmartank (vilket är gjort) o att de då kanske kommit in nån skit/vatten som ställer till de vilket jag tycker ä konstigt, Då borde den ju inte starta efter 2-5 försök heller om det skulle varit en ispropp..
Så han råde att sambon skulle åka på laitis o köpa nån tillsats som skule fixa detta problem, Jag är som sagt skeptisk till detta då farmtanken jag tankat ur är rengjord ifjol o lutar kraftigt bakåt från sugsilen.. :?

Bilen/värmaren är 7 mån nu o det är vanlig diesel i den tanken (norskhydro) :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
marc
Frö
Kontakt:

Inlägg av marc »

Har snackat med en mekaniker på volvo, och han rekomenderade inte heller att köra på villaoljan pga. att det finns smuts och vatten i den, särskilt i uteolja som jag har. han har bytt filter och pump på bilar som har varit körda på villaolja, inte bra sa han.
Skriv svar