Köra på villaolja?
Köra på villaolja?
Har kvar en del villaolja sen jag bytte till pelletsbrännare i pannan.
Vet att man kan köra oljebrännaren på deisel, kan man då köra en deisel bil på villaolja???
Har en 2.0 deisel V50 2007
Vet att man kan köra oljebrännaren på deisel, kan man då köra en deisel bil på villaolja???
Har en 2.0 deisel V50 2007
Aquator-67 med Roslagsbrännaren i Bollebygdsskogar
Tänk bara på att det är olagligt att köra bilen på villa disel. Lägre skatt så att staten säjer aja baja med skit höga böter som följd.
Kommer inte ihåg om det var villa oljan som är färgad eller om det var diseln. Men polisen kan kolla detta om du åker in i en kontroll.
Kommer inte ihåg om det var villa oljan som är färgad eller om det var diseln. Men polisen kan kolla detta om du åker in i en kontroll.

Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Men är det verkligen någon större skillnad på skatten längre, på macken kostar smörjan ca 10 spänn/l och köper du villa olja så kostar den ca 10 spänn/l också. (får erkänna att jag inte tittat på vad villaoljan kostar på några månader nu, den kanske är billigare än så).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 319
- Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Har ingen koll på vad skatten är på respektive. Men hörde att oljan kostade ca 8.7/l här i GBG nu.
Men åker man dit med oskattad disel i bilen så hoppas jag verkligen ni har en STOR bunt med pengar hemma som ni ej behöver.
Hörde att med böter och straff skatt så kommer man få betal mellan 20-25000kr om man åker dit....aj aj aj
Men åker man dit med oskattad disel i bilen så hoppas jag verkligen ni har en STOR bunt med pengar hemma som ni ej behöver.
Hörde att med böter och straff skatt så kommer man få betal mellan 20-25000kr om man åker dit....aj aj aj

Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Bilen går bara bättre på eldningsoljan då det är den gamla dieseln (mk3) som dom bl.a har i en del andra länder.. Enligt el o diesel får du istort sätt samma effekt som med chip..
Har en svåger som fått en massa eldningsolja från folk som ska ut med tanken så han har kört gratis i 2,5 år nu o den har då inte varit färgad..
Sen är det ändå riskfritt med färgad diesel om du blir stoppad för jag har då alrdig hört talas om att polisen kollat detta, Man åker bara dit om det är grön diesel men inte om den är röd (finsk)

Har en svåger som fått en massa eldningsolja från folk som ska ut med tanken så han har kört gratis i 2,5 år nu o den har då inte varit färgad..
Sen är det ändå riskfritt med färgad diesel om du blir stoppad för jag har då alrdig hört talas om att polisen kollat detta, Man åker bara dit om det är grön diesel men inte om den är röd (finsk)

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Nja,
Det är inte nån nämnvärd skillnad i energiinnehåll och därmed dieselmotorns prestanda på vanlig "färsk" villaolja och "färsk" diesel.
Är det däremot äldre olja som är minst 10-15 år gammal så ska du se f_n när du kör en motor med mekanisk insprutning.
Gör kring 5% på prestandan, det är som att tanka "turbodiesel".
Var dock väldigt uppmärksam på all skit som finns i gammal villaolja !
Det finns mycket partiklar och fukt som inte syns med blotta ögat.
Din V50 har ett bränslefilter på 10 micron, det blir väldigt lätt igensatt och kostar typ 350 kr.
Har du otur och får vatten i bränslesystemet förbi filtret så kan det landa på 25 000 krför en ny Common Rail Pump och 5000 kr st för injektorerna.
Jag hade personligen aldrig kört villaolja i en Common Rail motor av kostnadsskäl.
En motor med Bosch rotorpump eller radpump och vanliga injektorer är avsevärt mer förlåtande och billigare att reparera så där hade jag tveklöst gjort det.
(Ca: 1200 liter villaolja blev det förra året genom den helmekaniska VAG 1,9D motorn)
Mvh
Det är inte nån nämnvärd skillnad i energiinnehåll och därmed dieselmotorns prestanda på vanlig "färsk" villaolja och "färsk" diesel.
Är det däremot äldre olja som är minst 10-15 år gammal så ska du se f_n när du kör en motor med mekanisk insprutning.
Gör kring 5% på prestandan, det är som att tanka "turbodiesel".
Var dock väldigt uppmärksam på all skit som finns i gammal villaolja !
Det finns mycket partiklar och fukt som inte syns med blotta ögat.
Din V50 har ett bränslefilter på 10 micron, det blir väldigt lätt igensatt och kostar typ 350 kr.
Har du otur och får vatten i bränslesystemet förbi filtret så kan det landa på 25 000 krför en ny Common Rail Pump och 5000 kr st för injektorerna.
Jag hade personligen aldrig kört villaolja i en Common Rail motor av kostnadsskäl.
En motor med Bosch rotorpump eller radpump och vanliga injektorer är avsevärt mer förlåtande och billigare att reparera så där hade jag tveklöst gjort det.
(Ca: 1200 liter villaolja blev det förra året genom den helmekaniska VAG 1,9D motorn)
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tja jag vill flika in en kommentar om detta med att hälla i lite fotogen så blir det frysskydd.Icecap skrev:Diesel och villaolja är exakt samma sak! Enda skillnad är att olja som är till inomhustank inte har frysskydd (fotogen) inblandat.
Hade 3 kubik med innevilla olja som jag ville göra så för att köra den i en annan kåk än den där oljetanken fanns, och mellan dem ha ett uterör där oljan gick.
La ut en tråd på annat forum och frågade hur man skulle göra. Kontentan var att det inte finns någon tillsats som man kan köpa att hälla i som garanterar frysning. För att testa att det var riktigt så gjorde jag en förfrågan till två olika oljebolag om att köpa tillsats. Ingen hade någon tillsats utan man var tvungen att pumpa ut oljan i tanken och konvertera.
Jag chansade med att köra inneoljan ändå, funkade i alla fall ned till cirka minus 10-12 grader. Kallare hade vi inte under tiden jag eldade upp den.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Tillverkarna säljer inte något för konvertering.
Det handlar om att inte få parafinutfällning vid kyla, vinterdiesel och utomhusolja har annan sammansättning för att lösa detta.
Förr i tiden rekommenderades fotogen eller rentav bensin för att åtgärda detta. Det är absolut inget någon tillverkare nånsin skulle våga säga idag med anledning av ansvarsfrågon om något inträffar.
Gamla instruktionsböcker till dieselbilar från 60 och 70 talet hade ofta tydliga anvisningar om inblandning och maxnivåer.
mvh
Det handlar om att inte få parafinutfällning vid kyla, vinterdiesel och utomhusolja har annan sammansättning för att lösa detta.
Förr i tiden rekommenderades fotogen eller rentav bensin för att åtgärda detta. Det är absolut inget någon tillverkare nånsin skulle våga säga idag med anledning av ansvarsfrågon om något inträffar.
Gamla instruktionsböcker till dieselbilar från 60 och 70 talet hade ofta tydliga anvisningar om inblandning och maxnivåer.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Det spelar ingen som helst roll om blandar ut den eller ej.
Mängden smuts och ev vatten är densamma vare sig du späder eller ej.
Om allt kommer på en gång eller inom utspritt över tid spelar ingen som helst roll.
Filter stoppar och blir igensatt i vilket fall men det tar lite längre tid.
Jag hade inte gjort det på en Common Rail motor utan ett vattenavskiljande förfilter modell dyr. (för marint bruk där man ofta har skitdiesel i utländer)
Mängden smuts och ev vatten är densamma vare sig du späder eller ej.
Om allt kommer på en gång eller inom utspritt över tid spelar ingen som helst roll.
Filter stoppar och blir igensatt i vilket fall men det tar lite längre tid.
Jag hade inte gjort det på en Common Rail motor utan ett vattenavskiljande förfilter modell dyr. (för marint bruk där man ofta har skitdiesel i utländer)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ang detta med skit/vatten i bränslet..elvis skrev:Det spelar ingen som helst roll om blandar ut den eller ej.
Mängden smuts och ev vatten är densamma vare sig du späder eller ej.
Om allt kommer på en gång eller inom utspritt över tid spelar ingen som helst roll.
Filter stoppar och blir igensatt i vilket fall men det tar lite längre tid.
Jag hade inte gjort det på en Common Rail motor utan ett vattenavskiljande förfilter modell dyr. (för marint bruk där man ofta har skitdiesel i utländer)
Har haft problem med att dieselvärmaren inte gått igång då man ska starta den, Man har fått göra 3-5 omstarter innan den startat.. Man hör ju att den pumpar o att det tickar när den ska igång men efter 1-2 min stannar den utan att den tänt..
Bilen har varit inne på verkstan idag men tyvär finns ju inga mekaniker kvar, Dom kopplade in datorn o där såg dom att den inte startat 1 gång pga att det va för lite bränsle i tanken.. Dom testade inte ens att starta värmaren innan dom körde in bilen utan det gjordes efter den stått inne några timmar o datorn inte larmade att något va fel.. Naturligtvis startade värmaren då dom testade där inne, Dom hade startat 10-15 ggr utan att den missat o det gjorde den inte tidigare i höstas heller då det låg runt 0° ute men nu då det blivit kallare har den missat varje gång..
Iaf så undrade killen om det va tankat i farmartank (vilket är gjort) o att de då kanske kommit in nån skit/vatten som ställer till de vilket jag tycker ä konstigt, Då borde den ju inte starta efter 2-5 försök heller om det skulle varit en ispropp..
Så han råde att sambon skulle åka på laitis o köpa nån tillsats som skule fixa detta problem, Jag är som sagt skeptisk till detta då farmtanken jag tankat ur är rengjord ifjol o lutar kraftigt bakåt från sugsilen..

Bilen/värmaren är 7 mån nu o det är vanlig diesel i den tanken (norskhydro)

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har snackat med en mekaniker på volvo, och han rekomenderade inte heller att köra på villaoljan pga. att det finns smuts och vatten i den, särskilt i uteolja som jag har. han har bytt filter och pump på bilar som har varit körda på villaolja, inte bra sa han.
Aquator-67 med Roslagsbrännaren i Bollebygdsskogar