Dator problem.

Erik
Energiprofet!

Dator problem.

Inlägg av Erik »

Hej, jag har försökt hjälpa en bekant med en krånglande dator, men jag får den inte att funka.

En förinstallerad packard bell, men det står NEC på en "skärm" under den misslyckade uppstarten.
Den är gammal typ P3 eller nått, men med XP home.

Vad som händer är att uppstarten avbryts. Man kommer så långt som att "linjen börjar rulla", men inte längre. Utan då kommer man till valmenyn för felsäkert läge.

Jag har försökt med att reparera med reparationsdisketten, men när jag stoppar in första CD-skivan så hittar den aldrig skivan.

Jag har försökt att boota med en primitiv XPpro start diskett. Den ger då enhetsbeteckningarna C och D till DVD och CD-ROM enheterna! Men jag kan inte hitta någon hårddisk,(jag skriver c: d: osv vid promten.)!
När jag kopplar bort sladden till CD/DVD så hittar den inget alls, mer än diskettstationen. Vidare så fungerar kommandot dir på disketten, men inte på DVD/CD (enheten inte klar eller vad f**n det nu stod). :?

När jag bootade med avancerade bootdiskar för XPpro så gick det bra fram tills dess den skulle börja använda CDn, då läste den aldrig från CDn.

Jag tror att jag provat alla varianter på in och ur koppling av enheter utan att få det att funka.

Det som är så konstigt är att XP startar en bit,(och det ligger knappast i ett PROM för jag har provat att starta utan andra enheter än disketten och då blev det bara felmeddelande).
Om inte XP startat alls så vore det ju enkelt att bara säga att kommunikationen har pajat på moderkortet, men nu? :?:

Jag fattar nada! :roll:
petmal
Prima virke

Inlägg av petmal »

Du kan starta upp direkt på en XP-CD om du har valt det i BIOS:et, dvs om du vill göra en nyinstallation.

Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det enklaste är nog att installera om eländet enligt ovan, observera dock att om den hittar en bootsektor på hårddisken så måste du sätta sökordningen till CD/HD/diskett exempelvis så att den hitta CD'n först, när du sedan får ett meddelande om att ta ut alla disketter och cd skivor under installation så se till att göra det, eller ställ om startordningen under omstarten, annars så försöker den stata med CD istället för den nya bootsektorn på hårddisken.

Jag antar att den har fungerat ? och sedan lagt av, hände det något speciellt när den slutade fungera ?

Går det att få igång den om du väljer felsäkert läge (vilket namn :lol: ) ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Den fungerade tidigare, men ska ha slutat att fungera då de glömde en CD för trådlöstnätverk i datorn, men det skulle boot ordningen ha räddat om jag minns rätt på hur den ursprungligen var inställd.

Den startar inte i något läge!!!

Den kommer aldrig längre än till att det står windovs och "linjen" börjar rulla.
Sedan hoppar den till valmenyn för femtielva uppstarts alternativ, och jag har prövat alla ink. dosläge och INGA startar utan man kommer tillbaka till valmenyn. :shock:

Jag försökte boota från XP CDn, men det gick inte.
I bland kommer det sig av att BIOS inte stöder CD, eller DVD, och infon i den här BIOSen är under all kritik. (Det är inte en award.)
I det läget så kan man boota från 6 st startdisketter vilket jag gjorde och då har man mjukvarustöd för CD/DVD, men den läser inte CDn utan vill bara att man ska stoppa in en CD trots att man har gjort det. :evil:
Samma sak händer när man bootat från rep.disken, den läser aldrig från rep.CDn.

Det jag beskrev med en primitiv Bootdisk ger dig i princip bara en DOSpromt, men den ska rimligen hitta hårddisken när den hittar CD och DVD. Den skriver klart ut att den tilldelar CDn och DVDn enheterna C och D. När jag sedan flyttar mig till de enheterna ändrar sig enhetsbetekningen vid promten, men det går inte att köra dir på andra enheter än A.
Lossar jag kabeln till CD och DVD, hittar den endast diskettstationen.

Det som är så konstigt är att XP startar en bit. Ungefär som om den under vanlig uppstart kommer åt att läsa bootsektorn på hårddisken, men inte resten. Det riktigt underliga är ju att man inte kan läsa hårddisken alls med ett minimalt operativsystem. Och att CD och DVD inte fungerar som de ska, men att hårddisken fungerar lite grann när den är primar bootenhet.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Har du en bootdiskett som klarar NTFS då ? del flesta "primitiva" bootdisketter klarar bara FAT/FAT32.

Man kan ju tänka sig ett par alternativ.

Hårddisken är gått åt helvete, den hittar några filer så att den kan börja boota sen skiter det sig efter en stund.

Någon fil har pajat på hårddisken som behövs vid uppstart, händer ju normalt inte så ofta, jag har lyckats med det efter misslyckade "Windows Update" uppdateringar.

Om du har en bootdisk med fdisk på så starta den, med fdisk kan du ju fått en vettig uppfattning av om hårddisken fungerar och att partionerna är hela.

Annars kan ju något på moderkortet ha pajat så att den inte hittar hårddiskar eller CD (ofta samma hårdvara som kontrollerar HD & CD).

Kolla alla sladdar till HD/CD så att inget hänger på trekvart, har hänt mig några gånger.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Lite kommentarer och tips...

Att windows skulle ha tagit semester för att de glömde en CD med drivrutiner för ett trådlöst nätverk i när de startade om datorn verkar inte särskilt troligt. Windows må vara kodat av sopprötter men inte ens de har lyckats med att få till såna fel... Felet uppstod säkert då, men inte av den orsaken.

Att du inte kan läsa HD:n från en startdiskett beror antagligen på att då de har haft XP installerat så har de säkert haft filformatet NTFS som din startdisketts os inte kan läsa, som påpekats...

Det kan finnas två orsaker som jag ser det, ett kraschat moderkort eller en kraschad hårddisk.

Detta har hänt mig ett par gånger och då har det varit hårddiskens filsystem som har kraschat.

För att kolla om det är moderkortet som har pajat så koppla in deras hårddisk i din egen dator och se om den startar. Se bara till att du har kopplat ur alla dina egna hårddiskar först!

Mitt tips:
Jag antar att du har en dator och hyffsad kunskap eftersom de ringer dig om hjälp.
Se till att du har ett uppdaterat och uppgraderat visrusskydd som fungerar i din dator (inte panda, det släpper igenom kanonkulor men silar mygg). Koppla in deras hårddisk i din dator. Kopiera över allt som de vill spara till din hårddisk och formattera om deras hårddisk (riv eventuella partitioner och lägg upp nya om det krävs) så får du ett helt nytt filssytem, och då kommer datorn antagligen att hitta felaktiga sektorer på deras hårddisk. Detta är väl inte det enklaste sättet att få bukt med problemet men ibland kan det bara det enda som fungerar.

Lycka till!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Något snille här som vet vad som kan vara tokigt när NT baserade system hänger sig i uppstarten under en installation (precis efter att installationsfilerna kopierats till hårddisken och man startar om), med meddelandet att "could not mount device" med en skojig hex kod efter.

Exakt samma fel uppstår både om man låter installationen köra disken som FAT eller NTFS.

Testat med både W2K och XP, samma sak.

win98 går finfint att installera, men där fungerar inte USB stödet som vi vill (labdator på jobbet).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Till snillet:
Har du sökt på internet efter dina felmeddelanden?
Skriv även ner koden. Du kan skicka til mig så kan vi leta.

Och till Erik:
Missade jag om du har lyckats starta på Win Xp skiva eller inte.
Om du kan det så gå så långt att du kan se om hårddisken syns.
Men jag är rätt säker på att du startar på disken för annars hade fel kommit tidigare.
Det finns annars en cd för felsökning men den kanske inte hjälper dig så mycket men den Ultimata boot cd'n kan vara ett bra verktyg ibland.
http://www.ultimatebootcd.com/
Finns verktyg för att testa hdd och mer.
För att en dator skall starta på en cd behöver den vara startbar och det är ju inte alla. Att dom startar automatiskt i Windows är inte samma sak.

Om du inte ser bios informationen vilken kan döljas under NEC bilden som du beskriver så tab-tangent till vänster (hoppas du vet vilken jag menar) så brukar bios informationen visas.

Jo jag glömde nämna att om man yckas starta på XP skivan så finns en recovery console och där kan man komma åt Windows installationen.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det var NTFS på hårddisken så antagligen var bootdisken för primitiv.

Jag testade CD och DVD i min egen dator. Båda hittas men de klarar inte av att läsa skivor.
Därför fungerade inte XPskivan ens när man bootat upp en installation från disketter (en special variant många inte känner till och det är olika för XPhome och pro).

Kopplade sedan in hårddisken från datorn i min dator:

XP hoppar jämfota direkt och kör CHKDSK med resultatet "...Det går inte att läsa filpostsegmentet 4707 ..." och det var ett antal sådana segment i grupper med närliggande nummer. Den raporterade sedan skadade kluster.

Jag körde sedan vanlig utforskaren på hårddisken, vilket gick bra.

Sedan körde jag CHKDSK D: /R, men klantade mig genom att köra från "kör" i stälet för från DOSpromt så jag fick inte se felrapporten. Varför i h*lv*t* piplinar man inte den till en fil, som i UNIX? :twisted:
Det var mänder av rapporten "Windows ersatte skadade kluster i filen 5017 med namn ......".
Jag han läsa i felrapporten att "krypteringsfilen" var skadad. Jag antar att det är användarnamn och lösenord, i så fall stämmer det med att uppstarten uppträdde som den gjorde.

Slutligen körde jag CHKDSK från DOSpromt och då rapporteras 678k vara skadade kluster.

Är det fysiska skador på hårddisken?
Är det troligt att skadan på hårddisken hänger ihop med DVDn eller är det bara slump?
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det är antagligen fysiska skador på disken, men det funkar bra att använda disken ändå för om windows bara vet om att sektorerna är skadade så används de inte. Fast på sikt kan det ju vara en bra ide att byta drive ändå, för börjar det bli skadade sektorer på den på ett ställe så kan det ju ploppa upp på lite fler ställen.

Det vore ju inte första gången sm en CD eller DVD spelare pajade, jag har slängt ut fyra eller fem i mina dagar. Min Matsushita SCSI brännare från 1998 funkar fortfarande bäst, men långsamt...
Jag finner det inte troligt att en CD spelare pajar hårddisken såvioda du inte kopplar in den fel, jag har hört (=vet inte om det är sant) att om man har två bootbara enheter på samma sladd och båda är byglade som master så kan man tydligen räkna med ett helvete.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om du jämför värdet av de data som ligger på disken med kostnaden för en ny skulle jag tro att det var dax att åka till datoraffären och hämta en ny. Hur mycket problem skulle en riktig krasch orsaka för dig?

Se i alla fall till att ha backup på alla viktiga data!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En ny hårddisk kostar inte många hundralappar nu för tiden.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det är inte alls som tänker på att ju mer data man pressar in på samma yta desto större risk att de går förlorade i en HD-krasch.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det fanns inga viktiga data på hårddisken, men min bekant skänkte mig "resterna" efter som han inte tyckte det var värt 800 pix att skaffa ny gårddisk och DVD.

Själv är jag lite nojig när det gäller säkring av data, tyvärr så är det dock för dyrt att göra så som man önskar.

Varför finns det inte billiga bandstationer och band på samma gång?
Varför finns det inte miniDV bandstationer?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Band försvinner mer och mer eftersom disk börjar bli billigt.
Det blir mer och mer vanligt att man använder en diskhylla i backup för det går snabbare att ta backup och göra restore från en diskhylla än från band.

Priset på bandstationer och band avspeglar väl efterfrågan.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar