En förinstallerad packard bell, men det står NEC på en "skärm" under den misslyckade uppstarten.
Den är gammal typ P3 eller nått, men med XP home.
Vad som händer är att uppstarten avbryts. Man kommer så långt som att "linjen börjar rulla", men inte längre. Utan då kommer man till valmenyn för felsäkert läge.
Jag har försökt med att reparera med reparationsdisketten, men när jag stoppar in första CD-skivan så hittar den aldrig skivan.
Jag har försökt att boota med en primitiv XPpro start diskett. Den ger då enhetsbeteckningarna C och D till DVD och CD-ROM enheterna! Men jag kan inte hitta någon hårddisk,(jag skriver c: d: osv vid promten.)!
När jag kopplar bort sladden till CD/DVD så hittar den inget alls, mer än diskettstationen. Vidare så fungerar kommandot dir på disketten, men inte på DVD/CD (enheten inte klar eller vad f**n det nu stod).

När jag bootade med avancerade bootdiskar för XPpro så gick det bra fram tills dess den skulle börja använda CDn, då läste den aldrig från CDn.
Jag tror att jag provat alla varianter på in och ur koppling av enheter utan att få det att funka.
Det som är så konstigt är att XP startar en bit,(och det ligger knappast i ett PROM för jag har provat att starta utan andra enheter än disketten och då blev det bara felmeddelande).
Om inte XP startat alls så vore det ju enkelt att bara säga att kommunikationen har pajat på moderkortet, men nu?

Jag fattar nada!