Alarm: Pellets saknas

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Alarm: Pellets saknas

Inlägg av wertok »

Har fått detta felmeddelande två ggr nu sista dagarna. Där är såklart pellets i förrådet och där kommer pellets i slangen när skruven snurrar. Samtidigt meddelar den en alldeles för hög genomsnittsförbrukning ca. 60 kg/dygn vilket såklart inte stämmer. Min fundering är om skruven av nån anledning får för lite pellets med sig?
Någon som varit med om liknande tidigare?

Tillägg: Allt fungerar igen om jag startar om pannan.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Yepps jag har EXAKT samma problem efter ca 1 & ½ år.. Dock så har jag fått det 3 gånger nu..

Senaste gången så lossade jag på den blåa slangen o tittade ner i koppen.. Den var tom.

Satte i gång motorn till skruven.. o det kom pellets direkt = som dom 3 gångerna tidigar också gjort.. :?

Verkar som om Brännaren inte känner av att det är tomt med pellets i "koppen".

Det sitter 2 st grejer i koppens sida. Nivå sensorer tror jag det är..

Troligen så har jag fått så mycket pellets damm där så brännaren tror det ligger pellets i koppen.

Jag har nu gjort rent dessa Sensorer.. o väntar på att det ska stanna igen. eller inte.. 8) senaste stoppet var i Måndags o det har funkat ok sedan dess.. Dock så är det lite tidigt att säga att det funkar ok nu.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Hmm ok enda skillnaden är att när jag lossar slangen så finns där pellets där, ungefär upp till sensorerna...
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Går det inte att kolla sensorernas värde i servicemenyn eller vart det nu var?
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Man börjar bli gammal tyvärr. Sist jag hade samma fel var ju lösningen att rensa skruven längst ner på sågspån, det verkar vara samma lösning denna gången.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

bearZ skrev:Går det inte att kolla sensorernas värde i servicemenyn eller vart det nu var?
Gå in i servicemenyn H+V pil tills det står service.
Tryck fram till nivågivare. Om förrådet är tomt kan man skymma givaren från sändaren och se att värdena går från 1 till 99.
Eftersom din pelletsförbrukning på brännaren inte stämmmer med din egen uppskattade förbrukning tror jag att felet är att av någon anledning matar inte externskruven fram pelletsen som den skall ( olämn matning ).

Förbrukningsmätaren i brännaren räknar vilken tid externskruven har gått. Om det kommer mindre pellets än vad som är inställt får skruven gå längre tid med felaktig förbrukning som följd.

Tvångskör skruven 20 - 30 min och kolla om det kommer tillräckligt med pellets hela tiden.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Tvångskör skruven 20 - 30 min och kolla om det kommer tillräckligt med pellets hela tiden.
Mäta gärna med en köksvikt 5 gånger 60 sekunder och se om matning är jämn. Üppreta mätning över tid som over.

Et annat fel kan vara att slussvingarna är utsliten och det kommer rök upp mellan sensoren som mäter om det er pellets. Röken ger altså et falskt signal om att det finns pellets, så att externmatningen inte går. Detta problem uppstår gärna när det är för stor kapacitet på avgaser i förhållande till vad som kan gå upp i pipan. Denna brännaren blåser luften ut i brännkoppen i riktning av brännarens matningskruv, därför är det viktigt att slussen er tät, alternativt att matningssystemen är tät.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Det var en massa sågspån längst ner i skruven, lyfte jagg på locket där så fick jag ut ½ liter sågspån, sen dess fungerar allt som det ska igen. Får skaffa en rutin på att göra detta 2 ggr/år så är det löst!
Tack för alla tips!
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

mmm...

Verkar som om jag har samma problem.. Ringde min installatör.. som sa "du har fått dålig,skit pellets, det finns inga genvägar bara skruva i sär röret o försöka tömma röret.. "

Kul.. Med 3Ton pellets över skruven.. jag skruvade i sär den på 2 ställen o försökte skaka ut så mycket det gick..

Antar jag jag får göra detta några gånger nu.. när pellets förådet är slut så ska jag försöka damsuga röret..

Brukar ni lossa på skruven innan ni delar på röret?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Crap.. det larmar igen.. 4:e gången i kväll.. jag verkar inte kunna komma åt där det verkligen är stopp/igensatt.. :cry:

Funderar på om man kan suga ut skiten på något sätt..?
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Per-Erik skrev:Crap.. det larmar igen.. 4:e gången i kväll.. jag verkar inte kunna komma åt där det verkligen är stopp/igensatt.. :cry:

Kommer det inget pellet eller är det sensorerna som du har problem med? Jag har haft en massa strul med min flexskruv i vinter. För mig bildades det valv över inmatningshålen så ingen pellets föll ner i håler att mata fram.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm imorse hade jag mitt tredje driftstopp på 2 år "pellets saknas" så jag trodde att det va slut i förråde o skulle måsta skotta fram lite.. Men ack vad jag bedrog mej, Det fanns pellets över ena öppningen kvar men va tomt i internförrådet så jag körde skruven manuellt o det funkade... Nu verkar det gå som det ska igen (gått 4 tim nu) så jag antar att det va damm på sensorerna som ställde till det..

Men jag har inte märkt att snittförbrukningen varit onomalt hög (inte sett till kylan iaf) som högst va den upp på 45,6 kg/dygn för drygt en vecka sen men då va de ju ner mot -30°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Fredde skrev:
Per-Erik skrev:Crap.. det larmar igen.. 4:e gången i kväll.. jag verkar inte kunna komma åt där det verkligen är stopp/igensatt.. :cry:

Kommer det inget pellet eller är det sensorerna som du har problem med? Jag har haft en massa strul med min flexskruv i vinter. För mig bildades det valv över inmatningshålen så ingen pellets föll ner i håler att mata fram.
Sätt en regel 45 X 95 30 cm rakt ovanför intagshålet så kommer det inte att valva mer.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Liding
Ungskog

Pellets saknas

Inlägg av Liding »

Hej Alla
Också jag har fåt problem efter 1,5 år med 16m matarspiral, har ståt på nu i 14 dagar, den kørde mycket rykigt så fastnade den så fick jag gå ut och sparka på flexrøret så losnade den, i dag har jag så tagit bort centerrøret i førrådet nu værker det funka nu undrar jag vad er centerrøret bra før.

Hælsningar Liding
Bequem 15D i HS-tarm Combi från 79/80 16m flexspiral från bulkforåd 8m3 (Dansk Keyboard)
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Yepps.. Sparkar man på röret så går skruven igen..

jag har problem med att skruven inte snurrar, den sitter helt fast.

Men det verkar ju vara ett vanligt problem med Flexi skruvarna.

Man startar matningen man hör motorn hur den försöker snurra men det går inte.. Man sparkar lite på röret.. i bland hoppar det då i gång.. I bland måste man skaka på hela röret för att det till slut börjar mata igen..

Jag har rensat röret så gott som det går men utan resultat. :(

i min 90graders böj som jag dessutom har en stigning på, den är full proppad med pellets o spån (mest pellets tycker jag). verkar som om Pelletsen rammal tillbaka. o sätter igen skruven. Märkligt kan man ju tycka detta uppträder efter ca 1,5 år.

När jag drar i sär plast röret så verkar det gå mycket lättare att dra i sär vid 90 graders böjen. Jag börjar misstänka att fjädern har blivit slapp med tiden, ut tänjd.
Jag skulle i dag tro att om man böt skruv till en ny så skulle det funka i ca 1 & ½ år till. Men jag spekulerar bara nu.

När skruven börjar mata så låter det som om skruven (fjärden) i plast röret dras ut och sedan dras i hop inte hela tiden men då o då iallfall.. Vet inte om det alltid har varit så med det är mycket möjligt iallfall..
Skriv svar