Första driftslarmet - fläkt ur funktion

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke

Första driftslarmet - fläkt ur funktion

Inlägg av hjerpe »

Så fick man då det första driftslarmet natten mot måndag. Tyckte att det var väldigt vad det tog tid att få fram varmvattnet och när jag kontrollerade så larmade brännaren att fläkten var ur funktion. Har läst i andra trådar att det har varit folk som haft problem med sina fläktar. Har det visat sig på annat sätt än att brännaren larmat med jämna mellanrum? Fungerar den ibland för att sedan larma?

Jag återställde genom att bryta strömmen och sedan har det fungerat igen. Känns som jag ska avvakta ytterligare problem innan jag vänder mig till leverantören eller? Kan det ha varit något enstaka problem som inte återkommer?

Kan den larma för fläkt ur funktion om det ligger mycket aska i brännarrörets främre del? Jag hade inte sotat den på 10 dagar om nu det skulle ha någon betydelse för fläkten? När jag läser i instruktionsboken verkar det i stället vara övertryck i brännkammare som skulle indikera att det var mycket aska i brännarröret.

Av en slump var jag i källaren under en uppstart i kväll och för första gången som jag sett så misslyckades första starten. Detta trots att den hade etablerat låga och börjat ge ytterligare dos pellets. Fläkten stannade och gick sedan igång långsamt igen. Det blåser inte något extra i kväll som skulle öka på draget.Är det vanligt?

Man börjar känna sig lite nojig över att inte grejorna fungerar som de ska. Man vill undvika att köra på elpatron utan förväntar sig att brännaren ska fungera.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Så är dålig konstruktion hos Värmebaron eller vad jag inte vet. Men jag ser att flesta problem är "fläkt ur funktion". -Finns några orsakar, brist jordad på brännare, flimmer på kretskort, inte rätt installerad på brännare.
Har din Röris erfarent och installerat dit brännare och gjorde analyser så att allt gick fint och ska kontrolla igen efter några veckor.
Bara du har gjort rätt med rostret enlig bild här
http://web.telia.com/~u47042369/Bilder/roster.pdf

Om det är bra dragning ( har motdraglucka) , rätt sotskala och rätt rostret och finns ventil från ute så tillräcklig luft mängd i pannrummet.

Om det fortfaran "fläkt ur funktion" igen och igen.
Då kontroll om finns jordad från transformat den kabel färg ser ut gul/grön, och har den inte spänningsadapten så ring till Värmebaron och be om skicka det. Det är enkel att koppla dit själv.

Det är vad jag kan säga eftersom det sådan haft hänt med mig då i början sen har blivit problemlöst och sen har inte hänt på 2 år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Voxac30
Gallringsobjekt

Inlägg av Voxac30 »

Du kan nog avvakta lite... Om det skulle vara frabrikationsfel på fläkten så borde det visa sig snart. Då får installatören byta ut den. Det ska gå på garantin.
Min fläkt fick jag utbytt efter c:a 1 månads körning och då hade den krånglat rejält...
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
Skriv svar