Hej
För att få ut mesta möjliga värme till pannan och inte elda för kråkorna så använder man ju sig av turbulatorerna för att reglera rökgastempen. Tidigare satt det 6 st turbulatorer av 50% längd i rökrören. Gångtid ca 30 min på läge 2 med pannans orginaltermostat. Nyligen gjorde jag egna turbulatorer av fullängd som skruvades drygt 1.25 varv (mot orginalets 2). Nu visar det sig att rökgastempen inte sjunker särskilt mycket, max 5-10 grader, men däremot ökar brinntiden med ca 15-20 min från ca 65 till 80 grader. Varför blir det så? Har vi i denna konfiguration passerat gränsen för max "luftmotstånd" i pannan? Anledningen till att stoppa i alla turbulatorer av fullängd var att få ner förbrukningen som ligger på ca 2 säckar / dygn = 32 kg = MYCKET för en person i hushållet.
Nå´n som har idéer eller förslag?
Längre brinntid med alla turbulatorer isatta!!!???
Längre brinntid med alla turbulatorer isatta!!!???
Bränner pellets hemma hos modern.
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
150 kvm villa m oinredd källare, byggår 1944
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Jo, så här blev det: rökgastermometern var en aning otillräknerlig så det var i praktiken ej lägre temperatur. I ett annat inlägg (Nibe city / Janfire) skriver jag att temperaturen med osotad panna stack till över 250 grader C. Det tyder helt klart på att mina hemmagjorda turbulatorer ej hade avsedd verkan, p g a för få varv på turbulatorn. 1,25 mot orginalets 2. Nu sitter alltså kapade orginalturbulatorer i och tempen är nere i 170-180 grader med sotad panna. Skall öka på turbulatorlängden ytterligare för att få ner rökgastempen och gångtiden / förbrukningen. En dragregulator skall också installeras asap.
Mvh B
Mvh B
Bränner pellets hemma hos modern.
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06