Om man har en solfångare så har man antagligen gott om varmvatten på sommaren så då är nytta med att återvinna värmen naturligtvis väldigt lite. Men när solen inte räcker till i vanliga fall kan det förlänga "säsongen" och spara en del el eller pellets. Jag räknar med att värmeväxlaren (materialkostnat ung 500 kr) i vårt fall (2 vuxna och 2 tonåringar) sparar in sig mycket snabbt, inom ett år dvs mkt snabbare än de flesta energibesparande åtgärder.BG skrev:Har en fråga till angående detttaaryan skrev:Tack Kent,Kwc skrev:En kanonlösning tycker jag bara man tänker på omvänd cirkulation!!
Har sett lösningar när man under vintertid när det inte ger så mkt så förvärmer man kallvatten innan varmvattenberedning, sen när solen ger mer så kopplar man om till varvattenberedning med sol.
mera enkla/billiga lösningar tack!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kent
Jag kom på denna ide när jag letade efter info om en värmeväxlare till duschavloppet som jag funderade över och hittade denna enkla varianten http://www.hei-tech.nl/brochureDouchepijp_English.pdf som lär kunna spara mer än hälften av varmvattnet till duschen:!: Det blir en investering som löner sig mkt snabbt....
Jag har inte plats för 2,1 meter men har byggt en lite kortare (1,45 m), här kan du se den innan svetsningen, som den blev fulare av
![]()
![]()
/Aryan
E det egentligen någon ide att sätta in / bygga en sån här ... iof gratis energi men det går väl inte åt så många liter när man duschar ...
Är det någon som har undersökt hur många liter i minuten det går åt när man tar en dusch... Går kanske åt mycket om man har tonåringar i huset ,,,, men om man har det så kan man ju alltid skaffa en mindre varmvattenberedare istället ... typ 15 liter eller så
Jag har precis kopplat in den nu och ännu inte hunnit mäta temperatur på in och utloppet. Jag har skaffat acktank till en solfångare men än så länge värms vattnet med en varmvattenberedare på 80 liter.
Man känner tydligt att vattnet vid utloppet har blivit uppvärmd och när jag duschade igår och gick ner för att kolla så hade vvberedarens elslinga som är på 2000 watt redan stängt av sig, dvs redan hunnit värma upp vattnet igen under tiden att jag hade satt på mig kläder! Det brukar aldrig vara så i vanliga fall.
Jag har även satt dit ett sparduschmunstycke som har halverat flödet från 9l/min till 4,5l/min. Alla i familjen tycker trots det att det är en skön dusch

/Aryan