Pellets Anläggning

Skriv svar
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Pellets Anläggning

Inlägg av jockefors »

Hej
har en ide om att bygga ett separat pannrum på gården
typ en friggebod å stoppa in en gammal olje panna + pelletsbrännare i huset ..
sen så blir det 7m kulvert in till kåken där jag dockar in det i min acctank

tror ni projektet går att lösa för ca 20 000kr ...

olje pannan är begad å även brännaren om jag får tag på nån...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det går att lösa.
Men inte för 20".
Dubbla det en gång eller två, även med begagnat.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Pelletsanläggning

Inlägg av Holger »

Det går nog att få panna + brännare för 20000. Men då får du ingen panna som är specialgjord för pellets utan en 5-6 år gammal oljepanna.
Många går över till fjärrvärme eller jordvärme och på Blocket utannonseras ofta oljepannor för ca 3000:- då går det att pruta till 1500:- för det är köparens marknad. Luskar själv på en 4-5 år gammal panna till sommarn, min egen panna är 41 år gammal!!
Kan ge lite tips om pannor. CTC 100 och 1200 är den absolut vanligaste,
Nibe City den näst vanliga. Det är pannor som för olja är högeffektiva, men för pellets är de lite väl trånga, man får aska ur en gång i veckan då askutrymmet är litet. Vet fler som har riktigt bra verkningsgrad i de pannorna och är nöjda.
Pelletsgrejorna har gått ned i pris, köpte själv Viking B16 + skruv + förråd för 18000. Tycker det är bra pris. Roslagsbrännaren är något billigare. Båda de brännarna är lämpliga att stoppa i oljepannor.
Skorsten kulvert och det fixar du som händig person själv.
Ja friggebod förstås... kommer utanför priset kanske
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
jopps det va just dom pannorna ja kollat på finns typ 1400av dom på blocket å dom e billiga....

annars så är en combi panna inte häller så tokig
en med allt ved el å olja
kostar inte många kr beg min kusin kör med en sån ctv panna
funkar super bra den tar lite pellets å går fint

felet e att jag tror en friggebod blir lite trång den skulle ju få va lite stor så man kunde släppa in en eller 2 bulksäckar i den så man slapp joxa med den varje dag ...
vore perre om man bara va tvungen att fylla förådet var annan eller var 3 vecka
hur länge räcker 600kg pellets i en normal villa på 200m2 vid tex 10 minus
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Pellets Anläggning

Inlägg av Holger »

Om du ändå skall joxa med panna är nog en gammal kombipanna inte så effektiv. Eldar man med ved så går nog 85% ut till kråkorna. "Veddelen" är egentligen ingen veddel utan en koksdel. Ved kan man elda i nödfall om strömmen går och någon tant som gillar "spinning" får trampa ström till cirkulationspumpen.
Av koks blir det inga gaser som brinner utan koks värmer genom strålning "konvektion". När man eldar med ved i en kokspanna finns det ingen plats i pannan för att dra nytta av de brinnande gaserna som veden bildar utan värmen går ut i skorstenen.
När man eldar med olja eller pellets i en kombipanna finns det inga tuber som effektivt tar tillvara värmen och därför blir verkningsgraden i en kombipanna med pelletseldning inte så bra. En renodlad oljepanna med tuber är effektivare.
En gammal kombipanna är inte heller så bra isolerad utan strålar ut mycket av värmen till pannrummet, också en förlust.
Naturligtvis är en riktig vedpanna att föredra för pelletseldning, den har ordentligt askutrymme. I dagens läge är det knappast någon som säljer sina vedpannor, man eldar istället.
Grymmast vore att elda med stenkol i en vedpanna men det är väl ett framtida projekt. I Ryssland kostar ett ton stenkol omkring 300 kronor!

Inte alla oljepannor passar för pelletseldning. På www.baxi.se
Produkter, Pelletsbrännare, Panndatabasen kan man få en vägledning vilka pannor som är helkass.

Har du traktorgrävare så är det ju smidigt att med den svinga in en storsäck genom en taklucka i friggeboden.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
fogge
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 17 jun, 2006 15:23
Ort: Lidköping

Inlägg av fogge »

har en ide om att bygga ett separat pannrum på gården
typ en friggebod å stoppa in en gammal olje panna + pelletsbrännare i huset ..
sen så blir det 7m kulvert in till kåken där jag dockar in det i min acctank

tror ni projektet går att lösa för ca 20 000kr ...
Jag byggde en liten panncentral förra året ca: 3,5* 5 m i lecablock med keramisk skorten 4,7m hög, det gick på ca: 30000 kr plus moms
Och då tillkommer
el
Kulvert
panna
brännare

Tänk på att skorstenen måste vara minst 15 meter från närmaste byggnad annars måste man ta hänsyn till den byggnaden .
( skorstenshöjden)
Diom el & ved
Overdahl MFS12 stoker
SEM keramisk skorsten
36m pex kulvert kopplad till-
Alfa TMV kombipanna
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja gjuter du en platta själv o har sand hemma o virke, Plåt så ska huset inte behöva bli så dyrt men det är som fan, Det drar lätt iväg.. :wink:

Såg här ny Atmos 15DP för 10000:- inkl moms o en beg för 7000:- inkl moms.. http://www.blocket.se/vi/10253553.htm?ca=2_s

Men då du ändå ska göra nått så ta då en ordentligt isolerad kulvert för det är liten mening o värma maskarna, Kostar 3-400:-/meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar