Fördröjningstid på brännare ...
Fördröjningstid på brännare ...
Jag kom på och beundrar när jag va i pannrummet o kollade där jag har fördröjningstid på 30 minuter. Hur mycket sjunkar det under 30 minuter.
Kul att veta.
Jaha tänker jag öh det sjunkar med 12ºC under 30 minuter då ute var -4ºC
För er som köra med fördröjningstid, undrar bara hur mycket sjunkar har du?
Kul att veta.
Jaha tänker jag öh det sjunkar med 12ºC under 30 minuter då ute var -4ºC
För er som köra med fördröjningstid, undrar bara hur mycket sjunkar har du?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Upplever ni en bättre verkningsgrad (minskad förbrukning) med startfördröjningen ?
Justerar ni sommartid till en ännu längre fördröjning eller kör ni med samma tid ?
Jag tänkte testa det, då jag tycker brännaren går så korta tider...
Justerar ni sommartid till en ännu längre fördröjning eller kör ni med samma tid ?
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Jag tyckte att det var för korta tider mellan bränncycklerna (hysteres på 6 grader) därför började jag använda tidsfördröjningen.
Tidsfördröjningen är programmerad i promet så det går inte att ändra
(om man inte ber VB att ändra i promet) och är 30 min.
Om man sparar något? har inte gjort någon mätning men något borde man spara då man slipper ett antal starter per dygn, men som sagt jag har inte gjort någon mätning. Jag använder tidsfördröjningen så länge som möjligt på vintern, när panntemp sjunker ner vid/under 60 grader stänger jag av tidsfördröjningen. När panntempen sjunker ner mot 50 så börjar kondens att visa sig och det vill jag inte ha.
Tidsfördröjningen är programmerad i promet så det går inte att ändra
Om man sparar något? har inte gjort någon mätning men något borde man spara då man slipper ett antal starter per dygn, men som sagt jag har inte gjort någon mätning. Jag använder tidsfördröjningen så länge som möjligt på vintern, när panntemp sjunker ner vid/under 60 grader stänger jag av tidsfördröjningen. När panntempen sjunker ner mot 50 så börjar kondens att visa sig och det vill jag inte ha.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Stopp ett tag, tidfördröjningen går att ställa mellan 0 och 135 minuter. Den ställer man med den röda vridpotentiometern. Den som sitter mitt emellan bränsle och luft potentimetrarna. Så är det iaf på nyare brännare och det står beskrivet i manualen. Min manual har datumet 2005-10-21.kenhje skrev:Tidsfördröjningen är programmerad i promet så det går inte att ändra
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Rätt båda två..Krister skrev:Stopp ett tag, tidfördröjningen går att ställa mellan 0 och 135 minuter. Den ställer man med den röda vridpotentiometern. Den som sitter mitt emellan bränsle och luft potentimetrarna. Så är det iaf på nyare brännare och det står beskrivet i manualen. Min manual har datumet 2005-10-21.kenhje skrev:Tidsfördröjningen är programmerad i promet så det går inte att ändra
På äldre modeller är fördröjningen låst till 30 minuter, precis som kenhje är inne på.
På nyare modeller är den justerbar som Krister skriver.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Har inte aning om verkningsgrad. Varför jag kör med fördröjning är att minska förbrukning med tändelement.Paddington skrev:Upplever ni en bättre verkningsgrad (minskad förbrukning) med startfördröjningen ?
Men med pellets förbruk tydlig lite mindre och mycket bättre med aska bl.a mindre och brinner upp helt pellets.
Har kört utan fördröjning och så de starta varje kvart när det är kallt ute. Och träpellets har inte brunnit färdig och blev restkvar.
Alltså kan tanke på att tändelement tar ca 600 kW och starta flera gånger därför sparsam att start mindre antal till exempel fördröjning.
Under sommar kör jag med time som starta bara vid bitti morgon, för den håller varmvatten ända till kväll.
Samma tid på fördröjning men då skillnad är ju längre tid på sommar än vinter.Paddington skrev: Justerar ni sommartid till en ännu längre fördröjning eller kör ni med samma tid ?
Ex. på din gör bara 6ºC sjunkar så den starta. och är kallt ute och du använder uppvärme hus gör väldig snabb sjunkar med 6ºC. På sommar stänger du junten och bara ha varmvatten, så det sjunkar sakta ner grader.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Vad trevligt, kan det vara så att VB har lyssnat på kundernaGoForIt Pellets skrev: Rätt båda två..
På äldre modeller är fördröjningen låst till 30 minuter, precis som kenhje är inne på.
På nyare modeller är den justerbar som Krister skriver.

Är det flera funktioner som är införda i nya modeller?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Jag skulle önska att man istället hade möjlighet att ställa vilka grader som brännaren skall start, istället för driftstopp i minuter.
Tycker väl att det är lite väl hysteriskt att start efter ca 6-8graders sänkning. Jag hade föredragit att den sjönk ca 15-20 grader och därigenom få mindre antal tändcykler.
Anldeningen är antagligen att man får renare avgaser/rök när pannan brinner relativt konstant i och med en varm skorsten samt varm panna under hela förbränningsförloppet.
Mvh Tobias
Tycker väl att det är lite väl hysteriskt att start efter ca 6-8graders sänkning. Jag hade föredragit att den sjönk ca 15-20 grader och därigenom få mindre antal tändcykler.
Anldeningen är antagligen att man får renare avgaser/rök när pannan brinner relativt konstant i och med en varm skorsten samt varm panna under hela förbränningsförloppet.
Mvh Tobias
Eller så är det svårt att få tag på termostater som har större hysteres än 6-7 grader, verkar svårt att hitta tycker jag i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
En sådan justerbar lösning skulle nog alla önska sig. Framför allt sommartid. Men samtidigt så finns det ju, som du skriver, säkert någon anledning till att Värembaronen har valt den lösning man gjort.Tobias skrev:Jag skulle önska att man istället hade möjlighet att ställa vilka grader som brännaren skall start, istället för driftstopp i minuter.
Mvh Tobias
Det skiljer ju väldigt mycket på hur hårt pannan är belastad. Är det rejält kallt ute, så tappar min panna ytterligare 4-6 grader innan brännaren har hoppat igång och börjat tillföra effekt. Och då är gångtiden så lång att den går över i högeffekt för att nå inställd temperatur.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Det får väl bli som så att man lär känna sin utrustning och har en sommarinställning och en vinterinställning (eller ännu fler) och därmed hittar så nära det optimala (tidsfördröjning = grader) som möjligt.Tobias skrev:Jag skulle önska att man istället hade möjlighet att ställa vilka grader som brännaren skall start, istället för driftstopp i minuter.
Mvh Tobias
Det funkar ju ialla fall för oss "nybörjare" som har sista skriket av brännare med ställbar fördröjningstid

Ha det bra VB-ägare !
/Paddington

Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Alla använder ju kanske inte den speciella panntemperaturgivaren.Abbe skrev:...fast...med Värmebaronens givare är väl differansen 16C (och väl mer när pannan sjunker när det är kallt) mellan till & frånslag? Det borde väl vara perfekt för de flesta?
mvh
Abbe
Vi som kör Joker och Comet använder ju bara pannans termostat med 8 graders hysteres.