Beläggning på inre brännarrör ??
-
- Energiprofet!
Beläggning på inre brännarrör ??
Har börjat få en liten beläggning, (hård kaka) ca 8-10mm bred ,2 mm tjock, vid kanten av rostret, men på brännarröret, ganska långt in, om ni förstår,svårt att förklara. Undrar om det är sintrad pellets, går ej bort m mjuk stålborste, får gnida med smärjelduk. Rostret däremot går lätt att göra rent. Har ni sett, hört något liknande ?? Känns vasst,ungefär som en grad. Utsidan av brännarröret ser bra ut.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Vilken märke träpellets kör du?
Då jag hade Sydpellets (=Laxå) och fick ibland stenkakor och sällan jag fick borsta med stålborst på brännröret. Efter Sydpellets bytte jag till Booforssjö inga kakor och fastna på brännröret alls, det går fint.
Då jag hade Sydpellets (=Laxå) och fick ibland stenkakor och sällan jag fick borsta med stålborst på brännröret. Efter Sydpellets bytte jag till Booforssjö inga kakor och fastna på brännröret alls, det går fint.
Senast redigerad av manin den fre 26 jan, 2007 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Re: Beläggning på inre brännarrör ??
Är beläggningen längs efter sidan på rostret eller i framkant?vatsug skrev:Har börjat få en liten beläggning, (hård kaka) ca 8-10mm bred ,2 mm tjock, vid kanten av rostret, men på brännarröret, ganska långt in, om ni förstår,svårt att förklara. Undrar om det är sintrad pellets, går ej bort m mjuk stålborste, får gnida med smärjelduk. Rostret däremot går lätt att göra rent. Har ni sett, hört något liknande ?? Känns vasst,ungefär som en grad. Utsidan av brännarröret ser bra ut.
Mvh Vatsug
Ligger rostret tätt mot brännarröret?
Är det mycket spån i pelletsen?
Har du gjort rent mellan brännarrören?
Körs den med låg/hög eller modulerande effekt?
Är rostret i bra skick?
"Det låter mest som en justering av brännaren!"
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
-
- Energiprofet!
Beläggningen är på ena sidan, inget spån nu längre, gjort rent skruv för 1 1/2 månad sen , rensar mellan brännarrör en gång i mån, kör med modulerande effekt, nyjusterad sen 2 månader. Men , jag ska kolla om rostret ligger lika tätt på bägge sidor av brännarröret. Beläggningen är på höger sida, (sett framifrån m brännaren utsvängd) det är ochså mest beläggning på rostret på samma sida (höger).
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Åt vilket håll "pekar" matarröret,enligt klockmetoden. Om pannan räknas som klockan 12. Jag har röret monterat mot klockan 5.
Mitt roster har också beläggningen på höger sida om man tittar genom brännarröret.
Har en känsla om att matarrörets "klockläge" spelar in.
Mitt roster har också beläggningen på höger sida om man tittar genom brännarröret.
Har en känsla om att matarrörets "klockläge" spelar in.
-
- Energiprofet!
Mitt matarrör står på kl 7, om pannan är kl 12. Tycker det har blivit lite bättre nu, sitter 2 små hål på brännarröret,ca 2cm från framkant på rostret,gjorde ren dom med en liten tandborste,det högra var liite igensatt, alltså på samma sida som avlagringen.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Även om fallrörets vinkel kanske inte påverkar lika mycket
så Helt klart så verkar luftdraget ha stor betydelse (riktning och flöde) för uppkommsten av brännda rester,
om det inte funkar kan det bero på att det stömmar in luft från sidan via hålet för fotocellen som kontrollerar om det blivit låga.
så Helt klart så verkar luftdraget ha stor betydelse (riktning och flöde) för uppkommsten av brännda rester,
om det inte funkar kan det bero på att det stömmar in luft från sidan via hålet för fotocellen som kontrollerar om det blivit låga.