Hur ska jag få drag luckan att stänga efter eldning??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Henrik G
Ungskog

Hur ska jag få drag luckan att stänga efter eldning??

Inlägg av Henrik G »

Hur ska jag få drag luckan att stänga efter eldning när jag inte är hemma?
Tänkte att när rökgastermostaten stänger av laddomaten så ska luckan också falla. Har funderat på spolar från relä eller kontaktor? Är det någon som har en bra lösning?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Hur ska jag få drag luckan att stänga efter eldning??

Inlägg av Shakespeare »

Henrik G skrev:Hur ska jag få drag luckan att stänga efter eldning när jag inte är hemma?
Tänkte att när rökgastermostaten stänger av laddomaten så ska luckan också falla. Har funderat på spolar från relä eller kontaktor? Är det någon som har en bra lösning?
Varför vill du att den ska stänga? Är det inte bra att den drar ut pannrumsluft istället för att dra luften genom pannan och kyla den? Eller är jag ute och cyklar :?:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Henrik G
Ungskog

Inlägg av Henrik G »

Nej, det är jag som svamlar... :oops: Jag menar luckan som sitter på pannan.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Jag har kört med en brand-dörrs magnet som jag styrt med rökgas termostaten. 8) Fick fixa lite med en transformator och en snajdig metal klump till armen på luckan. :D
Senast redigerad av puttee den mån 22 jan, 2007 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Har man rökgastermostat vill man klart utnyttja den. Annars är den klassiska metoden att låte kedjan lyfta luckan, men inte ha öglan i änden på kedjan genom ett hål i luckans lilla hävarm. Istället sätter man en pinne på luckan. Ringen i länkens ände trär man över pinnen. Vinkeln på pinnen ser man till att vara sådan, att när pannan är någorlunda varm, glider ringen inte av. Men när veden tar slut, lyfter kedjan upp luckan högre upp, pinnen pekar uppåt och ringen rutschar av. Klang så är luckan stängd.

Man måste ha något lämpligt arrangemang för att komma igång. Pannan är ju kall när man börjar elda.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Varför inte brand-dörrs magnet som jag sa men kompleterat med en sån där "senil timer" som finns till kokplattor och kaffe bryggare :P Tror de finns i 30 minuters.. borde gå att koppla parallelt :D Eller 30 minuter kanske inte räcker :?:
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Jag använder esbe luckstängare ..
Den stänger luckan när panntempen sjunker X antal grader..( ställbart)

Men det verkar inte vara den lösningen som du är ute efter...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Daven
Gallringsobjekt

Inlägg av Daven »

Siggstedts Energi säljer en elektrisk dragregulator, VÅV 200.

Den har två termostater, den ena styr driftemperaturen och
den andra stänger luckan helt när temp. sjunker efter brasans slut.
Båda nivåerna är ställbara.

Den är tyvärr inte helt gratis.
Ingen hemsida men de har tel.nr: 0270-424496.
De säljer också omb.satser med keramik till äldre pannor.

Det finns kanske begagnade, enklare, eldragregulatorer att få i om du annonserar men då måste du kompl. med termostat och timer.
De användes/används ofta till vedförugnar.
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Daven
Gallringsobjekt

Inlägg av Daven »

Läste nog ditt inlägg för dåligt!

Du vill alltså att dragluckan ska stängas helt när rökgastermostaten bryter!
Har jag förstått det rätt?

Det borde gå att fixa med ett hjälprelä och en elektromagnet (t.ex. från branddörrsmagnet (se puttes inl.) eller tidigare nämnda eldragregulator).
Relä finns på Clas O. och elektromagnet går nog att få i hos ELFA.

Reläets spole kopplas så att en hållkrets byggs upp som håller reläet draget tills rökgastermostaten bryter. Då bryts hållkretsen upp och reläet faller.

Om du sedan kopplar in en termostat mellan relä och elektromagnet så får du elektrisk reglering av dragluckan.
Calmar V33 med sidourtag och 2x750 L Borö
Ecotec A3 -02
Skriv svar