Ni som använder bulkpellets hur upplever ni kvaliteten på pelletsen?
1. Har ni i dagsläget mer spån än tidigare?
2. Skiljer sig kvalitén beroende på vilken årstid man fått levererat?
3. Om ni har varit missnöjda och klagat, vilket bemötande har ni då fått?
4. Hur lång tryckväg är det mellan bulkbil och förråd?
5. Tycker ni att leverantören borde lämna någon form av kvalitetsgaranti som är bättre än ISO- standarden dom lämnar?
Kunde vara roligt att få igång en diskusion om detta, då pelletspriset har stigit och många upplever kvalitén försämrad.
MVH
Karla
Hur upplever ni bulkpellets?
1. Pelletsen innehåller mer fin material nu än för några år sedan.
2. Har ingen erfarenhet, eftersom det oftast brukar bli "tankning" under årets tre första månader. De få gånger som jag har "tankat" på andra delar av året så har pelleten i stort varit lika bra/dålig....
3. Har faktiskt inte klagat någon gång. Kanske fel av mig men det har bara inte blivit av.
4. Lite beroende på hur bilen har parkerat resp. var den har sin koppling så brukar det ligga mellan 10-15 meter.
5. Dagens norm "känns" för dålig. Borde gå att få en bättre pellets. Det gick iallafall när jag började för snart nio år sedan. Min "bästa" bulkleverans är nog de 2-3 första. Då kunde man "köra" nästan 6 månader innan det blev tvunget att rengöra filtret i sugaren till luftmatningssystemet. Idag måste man rengöra det minst en gång per vecka.... Finns dock en lite skillnad mellan då och nu. Då var filtret helt nytt och av en liten annan utformning (större filter yta) än dagens filter som har hängt med i ungefär 3 resp 6 år. Det äldsta tätnar snabbast.
När jag började så var bulkpelletsen hårda och rena på ytan och pelletslängder upp mot 45-55 mm var inte ovanligt (skapade iofs. driftsproblem det också). Men framför allt så var det mycket mindre spån då.
Dagens pellets känns mycket mjukare och är korta och lite "mjöliga" på ytan samt innehållet mycket småbitar.
Frågan är vad skall man satsa på för leverantör som kan leverera en hård och ren pellets, eftersom det snart börjar bli dax att göra en pelletsbeställning på ca 5-6 ton. Synd att man har en "gammal" A3:a där det inte går att justera något. Annars hade kanske Vestmarka varit något, men de verkar ju ha leveransproblem.
Byta processor är ju iofs. ett alternativ men den kostar oförskämt mycket samt ger "bara" möjligheten att justera matningen med jämna 10%-steg mellan 30-100%. Skulle viljat haft en lite mer "steglös" justeringsmöjlighet.
2. Har ingen erfarenhet, eftersom det oftast brukar bli "tankning" under årets tre första månader. De få gånger som jag har "tankat" på andra delar av året så har pelleten i stort varit lika bra/dålig....
3. Har faktiskt inte klagat någon gång. Kanske fel av mig men det har bara inte blivit av.
4. Lite beroende på hur bilen har parkerat resp. var den har sin koppling så brukar det ligga mellan 10-15 meter.
5. Dagens norm "känns" för dålig. Borde gå att få en bättre pellets. Det gick iallafall när jag började för snart nio år sedan. Min "bästa" bulkleverans är nog de 2-3 första. Då kunde man "köra" nästan 6 månader innan det blev tvunget att rengöra filtret i sugaren till luftmatningssystemet. Idag måste man rengöra det minst en gång per vecka.... Finns dock en lite skillnad mellan då och nu. Då var filtret helt nytt och av en liten annan utformning (större filter yta) än dagens filter som har hängt med i ungefär 3 resp 6 år. Det äldsta tätnar snabbast.
När jag började så var bulkpelletsen hårda och rena på ytan och pelletslängder upp mot 45-55 mm var inte ovanligt (skapade iofs. driftsproblem det också). Men framför allt så var det mycket mindre spån då.
Dagens pellets känns mycket mjukare och är korta och lite "mjöliga" på ytan samt innehållet mycket småbitar.
Frågan är vad skall man satsa på för leverantör som kan leverera en hård och ren pellets, eftersom det snart börjar bli dax att göra en pelletsbeställning på ca 5-6 ton. Synd att man har en "gammal" A3:a där det inte går att justera något. Annars hade kanske Vestmarka varit något, men de verkar ju ha leveransproblem.
Byta processor är ju iofs. ett alternativ men den kostar oförskämt mycket samt ger "bara" möjligheten att justera matningen med jämna 10%-steg mellan 30-100%. Skulle viljat haft en lite mer "steglös" justeringsmöjlighet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.